cynops ensicauda ensicauda

bart

hoi

ik heb ze altijd watervlooien ,enytreeen en muggelarven gevoerd 
degene die aan land zijn hebben dus ook enytreeen, fruitvliegjes,springstaartjes en van die erwtenluis
(van de beurs in houten )
om met die poedertjes te beginnen zie ik niet echt zitten vind ik een beetje erover
maar iedereen heefd daar een eigen mening over natuurlijk .
zal wel zien hoe ze er uit zullen hé

grtz bart   

Coen Deurloo

Citaat van: bart op december 18, 2008, 06:57:49 PM
hoi

ik heb ze altijd watervlooien ,enytreeen en muggelarven gevoerd 
degene die aan land zijn hebben dus ook enytreeen, fruitvliegjes,springstaartjes en van die erwtenluis
(van de beurs in houten )
om met die poedertjes te beginnen zie ik niet echt zitten vind ik een beetje erover
maar iedereen heefd daar een eigen mening over natuurlijk .
zal wel zien hoe ze er uit zullen hé

grtz bart   

Hoezo vind je het bepoederen van je voedseldieren 'erover'?

bart

hoi

ik vind gewoon dat dat niet echt nodig is.
vind ik zelf, andere mensen kunnen dit wel belangrijk vinden
ik zie wel hoe ze eruit komen snap je ?
ik probeer ze zo goed mogelijk te voeren maar zal daarvoor niets speciaals doen
om die mooie rode kleur te hebben
hebben ze dat zoveels te beter hebben ze dat nu niet dan is dat zo
hopelijk begrijpen jullie dat ?
ik denk ook niet dat ze dat in de natuur ook krijgen
hun voedsel kan dan ook beter zijn maar wie zal het zeggen ?

grtz bart

Wouter

Inderdaad ieders keus, maar in de natuur krijgen de dieren meestal rode buiken door het gevarieerde voedsel, iets dat we in het terrarium bijna onmogelijk kunnen nabootsen. Buiken van wilde alpestris, boscai, dobrogicus, Cynops cyanurus etc. zijn in het wild zelden geel!

stijnzeger

Leuke discussie dit, maar als je goed dosseert kun je mooie rode buiken krijgen, ik moet wel bekennen dat ik dit resultaat 10 jaar geleden kreeg bij nakweek Bombina Orientalis. Ik heb nu 4 Cynops Orientalis (van Jef Janssen overgenomen) en als ik nakweek krijg dit jaar, dan weet ik het nog niet hoe ik dit ga aanpakken, we zien wel.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Roel

Een hele tijd terug gebruikte ik dat intensive rood ook voor de opfok van de bombina's.
De fruitvliegen werden gevoerd met bepoederde banaan.
Het hielp wel. Tegenwoordig heb ik echter geen grote hoeveelheid bombina's meer op een paar losse exemplaren rondom de tuinvijver, welke overigens prima overwinteren hier.
Zij krijgen echter alleen loskruipend ongedierte te eten met als gevolg prachtig rode buiken zonder extra toevoegingen.
Mijn vermoeden is dan ook dat de rode kleur meer te maken heeft voor de predatoren zo van pas op ik ben echt niet lekker om te eten. (In de natuur is rood dan ook niet voor niets de waarschuwingskleur)
Is tijdens de opfok dan goed uitgeselecteerde weide plankton dan ook geen optie?
???