Opkweek van sjanjing morphs

Harry

Laten we hier allemaal 1x in de maand verslag doen van hoe het gaat met het opkweken va de T. shanjing morphs. Want dit is wat nog veel problemen geeft. Belangrijk is dat je elke maand je grootste en kleinste dier opmeet (of meer) om te kijken of er groei is. Verder opschrijven hoe de dieren zijn gehuisvest en bij welke temp

Ik houd de dieren in een meterbak met 2mm turf en bosgrond en veel pissebedden In de bak bevindt zich gestapeld bemost schors. Verder liggen er 3 voerballen in die ik elke dag sproei. Daaronder verzamelen zich de wormen en enchytreen, die daardoor gemakkelijk te vinden zijn. Ik voer de allerkleinste wormen en verder muggelarven op en stukje keukenrol, dat ik regelmatig besproei zodat ze bewegen. Verder staat er een kweekje erwtenluis in en voer ik enchytreen. De bak is geheel afgedek met een glasplaat.
Gedurende 8 uur per dag brand er een lamp boven de bak om deze overdag op 21 graden te houden (een naar mijn mening geschikte temperatuur

Ik volg 12 dieren die nu allemaal tssen 6 en 7 cm zijn (kleinste 6.0 en grootste 7.1)

Een foto van het verblijf komt later.

wie volgt
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Hier de foto's

foto van de bak met morphs
foto van de dieren
foto van de bak waarin de larven zijn opgekweekt (5stuks per bak) (zonnig 25 graden)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

De andere helft van de dieren heb ik in een meterbak gedaan die zomers een aquaterrarium is (voor tylo's) Er zit op 1/3 deel een glasplaat. Wat normaal water is heb ik nu ook land gemaakt. In het voorjaar komt in het lage deel weer 12cm water. Hieronder een foto van de bak die volledig op voerballen draait en ik heb er maar 7 dieren (shanjing morphs) in gedaan

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

Tot zover mijn bijdrage. Voor degenen die het niet weten de voerballen bestaan uit 1 deel wormenvoer (of geweekte konijnenkorrels) en 3 delen tuinturf

wie volgt
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Coen Deurloo

Harry

Goed en slecht nieuws. 2 dieren verloren om onbekende redenen (misschien toch geen voerbal erin)
en 1 dier at een worm uit mijn hand

Ik heb de dieren in 3 verschillende settings. dus ben benieuwd wat er het beste gaat werken.
Wil graag nog tips hebben voor de opkweek van de morphs van mensen die eerder shanjing hebben grootgebracht

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

petro pees

Mijm laatste larven zijn rondt 21 oktober het land opgegaan,ook deze heb ik in de grote kweekbak bij hun broertjes en zusjes gedaan.
Hoewel ik genegen ben aan je idee te voldoen(Harry),hoort daar het opmeten voor mij niet bij.
Van Duitse,Amerikaanse en Engelse zijde heb ik begrepen dat de dieren tenger zijn en weinig groeien in hun eerste(ongeveer)levensjaar.Dit plus het feit dat ik ze zoveel mogelijk met rust wil laten in hun verblijf,heeft me doen besluiten dat dat weinig praktische zin heeft.
Bij de verzorging gister viel me op dat de juvenielen van de eerste nesten van dit jaar,beduidend schrieler zijn dan diegene die later dit jaar zijn geboren.
Ook al groeien ze bij het ouder worden niet zo hard in de lengte,ze groeien wel mooi uit.
De kwabben op hun kop,de oranje streep(op rug)van kop naar staart en de stippen op hun flanken.
Zo een beetje ook in die volgorde en de kleur wordt veel helderder.Het zijn nu echt kleine miniatuurtjes van hun ouders en reuze lief om te zien!
Piepkleine,ieniemini Shanjings!!! :D
Petro.
Tylototriton Shanjing

Erik Maassen

Mijn bijdrage.

7 juvenielen (nakweek Petro) nu 6 cm.
Op 2 cm bosgrond met wat schors en mos. Temp. 18-23 graden.
De dieren "staan in het voer" vnml krekeltjes en fruitvliegen en wat er meekomt met het verse mos.
geen licht erboven.

Ik heb nu verschillende keren gelezen dat het opkweken tot volwassenheid nog niet gelukt is. Maar waar gaat het dan fout en op welke leeftijd?

bart

hallo

heb van petro 9 juvenielen en 5 larven overgenomen.
larven waren na een goeie 2 weken aan land gekomen.
zitten nu allemaal samen .
bij mij zitten ze klein op een beetje turf met veel schors
voer ze enchitryen, springstaartjes en fruitvliegjes .
zijn nu tussen 5 en 7 cm
en ze doen het nog allemaal goed
foto's volgen

grtz bart

Harry

Het probleem is dat de dieren eenmaal in de landfase zeer passief zijn en vrijwel niet groeien, vandaar mijn vraag om ze regelmatig op te meten
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

bart

hallo

hier enkele foto's van mijn beestjes

petro pees

Bart,ze zien er prachtig uit.

Harry hier heb ik maten;
Van de eerste Juvenielen heb ik er 10 zelf gehouden,zoals ik al aangegeven had
in een ander topic waren die niet erg groot en hebben zich daarna ook niet met
groeien bezig gehouden,enkel met ontwikkelen van uiterlijke kenmerken.
Kleiner geworden is er wel!!!!!
De kleinste nu is 4.2 cm.(was eerst 4.5 cm!),de grootste is 6.7 cm.

Van de laatste groep heb ik er(nu nog)34,die groter waren dan hun eerder geboren
broers en zusjes.
De kleinste daarvan is 6.6 en de grootste 7.2 cm.

In de eerste groep is een duidelijk verschil van grote,in de tweede groep bedraagt
dat verschil juist heel weinig.
Ook de eetgewoonte is heel anders;de eerste groep eet beduidend minder!Zien er
dan ook ielig uit,zeker vergeleken met de tweede groep.
Van de eerste groep heb ik er 10 en van de tweede 9 stuks samen gezet,in een
nieuw opgezette bak.
Petro
Tylototriton Shanjing

petro pees

Foto van één van de juvenielen van groep 1.
Larven uit die groep zien er al wat voller uit sinds ze
met die van groep 2 samen zitten.(sinds gister)
Petro
Tylototriton Shanjing

bart

hallo

wat me de laatste 2 weken erg opvalt is dat de dieren ook overdag vrij
actief zijn.
is dat bij jullie ook zo ?

grtz

petro pees

Citaat van: bart op december 22, 2008, 09:34:19 AM
hallo

wat me de laatste 2 weken erg opvalt is dat de dieren ook overdag vrij
actief zijn.
is dat bij jullie ook zo ?

grtz

Hoe het bij anderen is weet ik niet maar ook bij mij is het overdag druk in de bakken.
Petro
Tylototriton Shanjing