handige methode geslacht bepalen salamanders in waterfase

Harry

Laatst kreeg ik van jef een handige tip waarmee je alleen voor salamanders in de waterfase met 95% zekerheid het geslacht kan bepalen. Ondanks jarenlang salamandershouden wist ik dit nog niet. Het werkt super! En vooral ook bij jonge dieren.

Als de staart naar het lichaam overloopt met een punt is het  mannelijk
is het geen punt dan is het vrouwelijk.

ondanks dat ik geen tekenaar ben heb ik geprobeerd het te tekenen.

Kijk maar eens bij verrucosus daar zie je het heel duidelijk!

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Qwertu

Handige tip inderdaad.
En die tekenkwaliteiten zijn zo slecht nog niet  ;D

petro pees

Echt heel handig!En inderdaad het tekenen van je valt ook mee.
Dit zijn toch kleine dingen waar we in grote mate wat aan hebben.
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Handige tekening Harry, bedankt voor het plaatsen ervan!

Spider

Morna

Werkt dit voor alle salamanders of alleen voor de soorten die jij noemt? Concreter: werkt het bij axo's en zo ja: weet je vanaf welke leeftijd deze regel geldt? :)  In elk geval bedankt voor de tip, zeker handig en vrij makkelijk!

Harry

Het is een richtlijn die je bij veel soorten (niet alle soorten) in de waterfase kan helpen het geslacht te bepalen. Bij axolotls kun je het heel goed zien op de manier die in mijn axolotl caresheet is beschreven
op

axolotl caresheet

de verdikking bij het de achterpoot vanaf de zijkant gezien geeft daar duidelijk uitsluitsel over het geslacht vanaf een leeftijd van  ongeveer 8 maanden en ouder

Bij de meeste soorten (niet alle) is het geslacht na een maand of 8 te bepalen.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Morna

De methode in de caresheet had ik inderdaad al gelezen. Maar volgens mij zijn mijn axo's nog een stuk jonger en kun je daar dus nog niet echt iets aan zien. Daarom vroeg ik mij ook af vanaf welke leeftijd deze nieuwe methode werkte. Ik heb trouwens wel zostraks gekeken en een van mijn axo's heeft die hoek tussen staart en lijfje veel sterker dan de andere, precies zoals op de plaatjes. Maar ja, als ze nog zo jong zijn zegt dat waarschijnlijk niets.

Harry

Als je dit verschil zoals getekend ziet mag je er 90% vanuit gaan dat het een koppel is. Als je een foto van beide dieren mailt of plaats en erbij zet hoelang de dieren ongeveer zijn, kan ik het misschien zien.

Ik zie het gelacht al bij verrucosus van 4 maanden oud op deze manier.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex