Juwel filter

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roel

Heeft er iemand ervaringen met Juwel filters?
Zelf heb ik in het verleden alleen maar EHEIM filters gebruikt. Nu heb ik er één héél goedkoop op de kop weten te tikken via een collega van me. Had een Juwelbak gekocht en heeft er het nieuwe binnen filter uitgesloopt voor het gebruik van een potfilter.
Nu lijkt het mij een ideaal gevalletje voor in mijn axo bak(buiten)
Er zit een circulatiepomp in voor 1000L en verder alleen wat schuimblokken.
Enig idee of het iets is? ???

Harry

de meeste filters zijn goed mits regelmatig schoongemaakt
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Let ook op de kracht van de uitstroom, dit kan stress veroorzaken bij voornamelijk salamanders van het pondtype. Misschien kun je de uitstroom op een steen richten of gebruik maken van een sproeibuis, dan wordt de uitstroomkracht verdeeld over meerdere gaatjes.

Roel

Coen en Harry, bedankt voor de tips.
Ik heb wel begrepen dat het watervolume minimaal verhoogd dient te gaan worden tot een cm of 45.
Momenteel zit het trio (goud) op lager water met daarin wat bloempotten en stenen + een forse lucht uitstromer. Ik kan de uitromer wel richten via de kant.
Wat ik wil proberen is om ze zo de winter door te krijgen op een temp van max 10 graden.
In de schuur heb ik nl nog wel twee bakken staan. Eén met daarin mijn koppel ribben(100*50*50) gevuld met een 20 cm water en ik heb nog een bakje van 60*30*30 met daarin mijn eieren en larven van de ribben. Er blijft dus weinig ruimte over. De ribben blijven nl maar afzetten.
Inmiddels al wel twee achteréén volgende jaren legsels gehad van de axo's maar dat is iedere keer helaas mislukt. Mogelijk lukt het op deze wijze. Het lijkt mij nl niet slim om de AXO's gezamelijk met de ribben te laten overwinteren.

Robkeulers

Ik heb mezelf aangeleerd om alleen (pot)filters van bekende merken te kopen. Een jaar of 4 geleden had ik een klojotech (of aanverwant merk) potfilter gekocht. Binnen 6 maanden lekten de aansluitpunten met als resultaat een lege bak en vernielde vloerbedekking.

Sindsdien koop ik alleen nog maar merkfilters, hiermee heb ik nog geen enkel probleem gehad.

Mijn jewel filter draait al jaren zonder enig probleem.