Cynops chenggongensis

dresens

Laten we hier bijhouden hoe het gaat met de nakweek afkomstig van Harry van cynops chenggongensis
meldt je hier als je dieren hebt en meldt af en toe hoe het ermee gaat

Hein

Harry,

Gaat prima, 20 stuks zijn zo goed als volwassen , de andere zijn nog halfwas, voer ze geknipte aardwormtjes, eten die goed en ze groeien er ook goed op
P.s. Hoe staat het met de oudere dieren, heb je al eieren gehad??
Hein

Wouter

Ik heb de naam van het topic even veranderd in Cynops chenggongensis.

Mensen besef nog steeds wel dat dit geen echte soort is, maar een variant van C. cyanurus! De "echte" C. chenggongensis heeft waarschijnlijk nooit bestaan, er zijn geen museumexemplaren bescjikbaar. Wat beschrijving betreft zagen die dieren er ook heel anders uit dan onze Nederlandse chenggongensis.

Roy van Grunsven

Het probleem is dat die beschrijving zo zwak is dat veel. C. cyanurus yunnanensis voldoen aan de beschrijving van chenggongensis. Bij mijn beesten varieert het aantal gele vlekken van 0 tot 9 per zijde.

Harry

Volgens Pim Arntzen die hier vorige week was is er wel genitisch materiaal ter vergelijking!!
Ik heb alleen gevraagd, zoalang we geen zekerheid hebben over de status van deze dieren ze apart te houden
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Klopt, het apart houden van de groepen is altijd het beste. Het is altijd jammer als aparte vormen verloren gaan "omdat het toch maar om een soort gaat".

Ik heb de originele C. chenggongensis beschrijving, het die wat daar beschreven wordt verschilt op 4 morfologische vlakken van C. cyanurus, inderdaad ook de dorso-laterale vlekken die je wel eens bij C. cyanurus ziet. Naar mijn mening is het totaal geen soort, zelfs geen ondersoort.

Apocalyptica139

Hoi Harry,
Gisteren bij het schoonmaken van mijn chenggongensis-bak ontdekte ik de eerste eieren!! Ik bemerkte al een tijd dat een van de vrouwen flink rond was, heb echter geen mannen in paarkleed waargenomen, dus ik ben er niet zeker van of de eieren daadwerkelijk bevrucht zijn. Ik hou jullie op de hoogte!

Pamela

Citaat van: Miriam op juni 24, 2007, 09:13:19 AM
Hoi Harry,
Gisteren bij het schoonmaken van mijn chenggongensis-bak ontdekte ik de eerste eieren!! Ik bemerkte al een tijd dat een van de vrouwen flink rond was, heb echter geen mannen in paarkleed waargenomen, dus ik ben er niet zeker van of de eieren daadwerkelijk bevrucht zijn. Ik hou jullie op de hoogte!

Hoi Miriam,
Wat leuk dat je de eerste eieren hebt ontdekt. Zou leuk zijn als ze dan ook bevrucht zijn. ;)
gr. Pamela

Hein

Miriam,

heel leuk. Hoe oud zijn de dieren en zijn ze volledig aquatiel? of heb je ze nog op ongeveer 10 centimeter water?? Hoop voor je dat ze bevrucht zijn, als er geen mannen in paarstemming zijn heb ik mijn twijfels.
hein

Apocalyptica139

De dieren zijn ongeveer tweeëneenhalf jaar oud en ze zijn al een flinke tijd volledig aquatiel. Ik heb ze zitten in een lange platte bak waar het water ongeveer 15 centimeter hoog staat met stenen op de grond en royaal beplant met hydrocotyle.

Reinder

Hallo Harry en Pamela,

Ik las dat er destijds van de nakweek dieren van angus lee,een aantal meegenomen zijn voor dna onderzoek,zijn deze resultaten reeds bekend?
dit geeft toch een beter inzicht in het aan elkaar verwant zijn van de dieren.

Zou hier graag meer over weten.

Ben sowieso geinterreseerd in cynops,en als het idd om chenggongensis gaat dan is dat ook belangrijk om te weten.

Reinder

Harry

Er zijn de afgelopen jaren heel wat dieren verspreid in de vereniging. Ook voor DNA onderzoek, maar daar heb ik nooit meer iets over gehoord. Opvallend is dat vrijwel alle nakweek vrouwtjes zijn.

Vooral Hein heeft hier heel veel mee gekweekt maar bleek achteraf niet van zijn nakweek af te komen. Zeer vreemd en demotiverend en dat terwijl ik door iedereen nu gevraagd wordt of ik weet wie er mannetjes heeft.
Vooral Miriam en Jef zijn goed met deze soort bezig, maar hebben geen mannetje.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Zeur ik als ik weer benadruk dat deze dieren sowieso geen echte C. chengonggensis zijn? Waarschijnlijk was dit een groep van bij elkaar gezochte lichte dieren door de Chinese handelaar, aangezien nk ook gewoon donkere dieren bevat die niet van C. cyanurus te onderscheiden zijn.

Ik ben daar trouwens enorm benieuwd naar; na meerdere jaren kweken, blijft er een lichte, afwijkende groep dieren bestaan of zien alle dieren er nu uit als C. cyanurus?