Neurergus kaiseri's & Pseudotriton rubers

alibombali

Vanmorgen werd ik in alle vroegte verrast met een bezoekje van Do met een koppetje nakweek kaiseri's en s' middags kreeg ik uit Engeland een pakketje van Andy met twee nakweek rubbers..
Dit zijn de betere salamander dagen...(foto's volgen)

Kenny

Nakweek rubers? das mooi! had ik eigelijk nog niet/nauwelijks van gehoord...
Maar eum die kaiseri's? nu ik er even over nadenk...dat snap ik niet goed, nakweek koppeltje? Wie kweekt succesvol kaiseri's op en heeft daaruit een koppeltje om het dan te gaan verkopen? Ik vind het allesinds een zeer eigenaardig verhaal...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alibombali

eigenaardig valt wel mee....de kaiseri's zijn nu bijna een jaar oud en Do denkt er een koppel in te herkennen...
de rubbers zijn ongeveer 2 jaar oud....

petro pees

Citaat van: Kenny op december 18, 2008, 08:23:57 PM
Nakweek rubers? das mooi! had ik eigelijk nog niet/nauwelijks van gehoord...
Maar eum die kaiseri's? nu ik er even over nadenk...dat snap ik niet goed, nakweek koppeltje? Wie kweekt succesvol kaiseri's op en heeft daaruit een koppeltje om het dan te gaan verkopen? Ik vind het allesinds een zeer eigenaardig verhaal...

Het is natuurlijk oke als je ergens je vraagtekens bij plaatst en er uitleg over wil,ik vraag
me wel af waar je het woord verkopen vandaan haalt?
Met de beste wil van de wereld kan ik dat woord niet opmaken uit het verhaal,laat staan vinden.
Dan wordt iets wat vertelt wordt inderdaad heel eigenaardig.
En Alex schiet eens op met die foto's,ik ben wel heel nieuwsgierig.
Petro
Tylototriton Shanjing

Kenny

Aha ja ik dacht dat het nieuwe dieren waren...en dat Do ze gekocht had als koppel...vandaar de niet zo gekke redenering  ;)
Ik ben ook nieuwsgierig naar foto's! ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Gaaf Alex, ik hoop dat je deze keer meer geluk hebt met de N. kaiseri! Hoe ga je het aanpakken?

alibombali

Deze juvenielen zet ik pas later bij mijn volwassen kaiseri's (maart/april)
volgens mij zijn er dit jaar meerdere gegadigde voor de ''kaiserikweekbokaal'''...hopelijk kunnen we dit jaar Nederland op de kaiseri-kaart zetten.....

Coen Deurloo

Alan Cann heeft zijn groep N. kaiseri nu al warmer gezet. Ik weet niet hoe lang ze koud hebben gestaan bij hem, maar ik ga denk ik ook wachten tot begin Maart.

alibombali

hier wat pics..

DannyS

Wat een plaatjes :p. Hopen dat ze het naar hun zin gaan krijgen en voor lekker veel nageslacht gaan zorgen :)

Robkeulers

Mooie dieren, hopen dat het wat wordt he!

Hoe heeft Do geslachtsonderscheid kunnen zien als ik vragen mag? Naar mijn weten is het geslachtsonderscheid alleen echt goed te zien in de paartijd.

Overigens, onze vrienden van Salamanderland hebben het artikel over kaiseri aangepast. klikkerdeklik
Opvallend hierbij is dat er mensen kweken met totaal uiteenlopende temperaturen, best maf!
Mocht je Duits nou niet al te best zijn, zoek eens naar Google translator, daar kun je volledige websites vertalen. De teksten zijn dan soms ietwat bizar, maar samen met de Duitse versie kom je er dan zeker uit!

do

Hoi Rob
Ik ben van de geslachten niet zeker.
Ik heb de 5 dieren in bakje gedaan en zag dat een aantal dieren een langere staart hadden als de andere. Dit verschil werd gecombineerd met een wat dikker buik en het leek een brede/smallere kop.
Misschien was het allemaal toeval en heeft dit niet te maken met de geslachten. Ik heb de dieren, om stress te voorkomen, ook niet gemeten of iets dergelijks.
Bij het uitzoeken van  dieren voor Alex heb ik geprobeerd, met de beperkte kennis die ik van deze soort, heb een man en een vrouw uit te zoeken.
De tijd zal het leren.
Groet Do

Robkeulers

Ik heb ten tijde van de advertentie ook gereageerd naar Andy over de Ruber, maar ik was te laat, en mijn beurs was zeker niet toereikend  geweest ;)

Echter, Alex, je schrijft dat het NK ruber is, ik kan je met zekerheid zeggen dat dit niet zo is. Dit zijn wildvangdieren uit de US. Da's enorm klikken, maar als op het forum staat dat bepaalde dieren nk zijn terwijl ik weet dat dat niet zo is vind ik dat ik daar wel een reactie op moet geven.
Als er niet expliciet had gestaan dat het nakweekdieren waren had ik er natuurlijk niks over gezegd....

@ Do, ik hoop dat je gelijk hebt! En if so, dan mag (moet!!  :)  ) je een keer langskomen om me te helpen met mijn dieren. Ik wil eigenlijk mijn groep splitsen in 2 kweekgroepen en ze dan in verschillende omstandigheden houden om het succes af te meten. Dit is natuurlijk een redelijk objectief onderzoek omdat het dieren zijn van dezelfde leeftijd, dezelfde genen, zelfde voeding etc. Waarchijnlijk ga ik een groep met grotere temperatuurverschillen houden met een natte en een droge periode en de andere groep krijgt een aquaterrarium ter beschikking met een wat meer constante temperatuur. We zullen zien...

Robkeulers

Onze vrienden bij salamanderland hebben de caresheet die ik al eerder aangaf nu ook vertaald naar het Engels, en nog wat verder uitgebreid. Kijk op: klikkerdeklik!!

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan