Corsica met uitpuilende darmen..

Robkeulers

DIt dier was prima in orde, tot hij op één dag tijd wat dunner werd. De direct daar op volgende dag had hij zijn darmen buiten zijn lijf.

Het diertje was nog volledig levendig, ongelofelijk!

wie weet hoe dit komt?

Harry

iets dergelijks heb ik ooit bij verrucosus gehad en het kwam goed
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Roel

Zelf nog nooit meegemaakt. Zelf zou ik wel in lichtelijke paniek geraken bij zo'n beeld denk ik.
Laat svp weten hoe het afloopt, ben zéér benieuwd.

Coen Deurloo

Dat ziet er bijzonder vervelend uit Rob, ik hoop dat het nog goed kan komen. Ik heb op Caudata.org wat info kunnen vinden (zoekwoord = 'prolapse'):

http://www.caudata.org/forum/showthread.php?t=43772

en

http://www.caudata.org/forum/showthread.php?t=38145

Robkeulers

De salamander is niet meer.

Gisteravond heb ik geprobeerd om de ingewanden terug te masseren, maar laat op de avond zag ik dat zijn cloaca flink ingescheurd was. Om onnodig leed te voorkomen heb ik het dier 'geholpen'. Dit heb ik gedaan door in 1 snelle beweging zijn nek te breken.

De ervaring die Alex gister beschreef is toch vele malen leuker dan dit zeg!

Harry

Volgens mij is een betere manier om een salamander uit zijn leed te verlossen hem in de vriezer te zetten
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Nee joh,  net niet!

Dat lijkt humaan, maar is het niet. Het is een langzame pijnlijke dood in de vriezer.....

Mijn methode lijkt bruut, maar het is wel in een seconde gebeurd. Op caudata culture staat daar een goed onderbouwd artikel over, zal hem voor je opzoeken als ik morgen thuis ben

alibombali

Ik heb zelf ook beide methodes geprobeerd en Robs variant is misschien de minst prettige om te doen, maar wel het snelst en pijnloze.... :'(

Robkeulers

Zoals beloofd de link klikkerdeklik

In het artikel staat dat bevriezing alleen een humane manier is als het kleine dieren betreft, en je moet ze dan onderdompelen in vloeibaar stikstof, da's dus geen haalbare kaart.

Volgens het artikel kun je alleen met medicatie op een humane manier doden.

Bij het toedienen van trauma (verwonding) bij de dieren staat echter de kanttekening dat dit wel een humane manier is als je direct zijn hersens verbrijzelt.