Openen lichtbak juwel 160

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle

Heey!!

Gister heeft mijn lichtbak voor m'n juwel 160 het begeven.... :'( Heb beide tl-buizen vervangen (omdat deze gekoppeld zijn, dus als er 1 stuk is doen beide tl-buizen het niet meer) maar nu doet ie het nog steeds niet. Ik denk dat het met de starters te maken heeft, maar heeft iemand enig idee hoe ik hier bij kan komen??? Het zou een beetje balen zijn als je hier niet bij kan ivm waterdichtheid...en ik dus een compleet nieuwe lichtbak moet aanschaffen.

Groetjes!


Chris Schouten

Ik ben toch nieuwsgierig wat je met gekoppeld bedoelt.

Tl buizen begeven het namelijk meestal doordat de werkzame stof binnenin verzadigt raakt. En deze staan niet in contact met elkaar. Tl buizen kunnen daardoor een erg verschillende duurzaamheid hebben.

Ze zullen dan ook allebei een onafhankelijke starter moeten hebben. Dat is iig zo met de oude starters. De nieuwe elektronische variant ben ik niet bekend mee, maar het lijkt mij hetzelfde piekspanning principe. 

Over waterdichtheid zou ik niet zou in zitten. Waarschijnlijk hebben ze bij de aquariumwinkel wel vervangende materialen of kunnen ze deze gewoon bestellen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Gekoppeld houdt in dat de buizen niet fysiek aan elkaar zitten, maar dat de bedrading zo in elkaar zit dat ze alleen werken als allebei de TLbuizen werken. Als er 1 kapot is, dan doet de 2e het ook niet, totdat er een nieuwe inzit. Hetzelfde idee als je hebt met sommige kerstverlichting, als 1 lampje kapot is, doet de hele verlichting het niet. Niet allebei de buizen zijn dus per definitie kapot.

Roel

Serie schakeling dus.
Dit is ook één van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan Juwel.
Hoe dat met de starters zit weet ik niet precies. Mogelijk zit er ergens in de kap een kunstof schroefdop daarachter bevind zich dan waarschijnlijk de starter.
Overigens is het wel raadzaam als je om wat voor reden ook een lamp vervangt tevens ook de starter te vervangen ook al doet hij het nog. Dit is beter voor het behoud van de lamp.

Marielle

Dat is dus het probleem, ik kan nergens echt werkelijk waar, nergens een schroefje vinden. Laat staan een randje waar je wat onder kan steken om het open te maken. Het lijkt wel of de lichtkap uit 1 stuk is gemaakt. Dus, hoe krijg ik hem dan open. Gewoon gaatje boren aan de rand en open zagen langs de randen???

Robkeulers

Ik meen me te herinneren dat bij de jewel modellen een soort dop zit aan de binnenkant die je lost kan draaien. Ik zou zeker niet zagen!