Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Olm.

Jari B

Wie heeft er van 12.00 tot 13.00 vandaag Nick Baker's weird creatures op animal planet gezien?
Het ging over de olm in Roemenië.
Hij ging daar een grot in en vond daar veel olmen.
En op het eind ging hij naar een speciaal gebied van 12 vierkante kilometer en daar zag hij de speciale zwarte olm die pas ontdekt is in 1986.
Van de zwarte olm zijn er maar 12 exemplaren gevangen door onderzoekers die ze gingen bestuderen.
Mischien komt er nog een herhaling van dit programma.

Kenny

Ik heb deze vorig jaar gezien, heel speciale intrigerende beestjes. Over hellbenders is er ook een aflevering geweest  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Het was trouwens in Slovenië, niet Roemenië  ;) hier nog enkele weetjes over het beestje:

-They grow to about 25-20cm in length
-They have three digits on the front feet and two the back
-They are still capable of breeding when 30-40 years old
-Some individuals are known to be over sixty years old (they count the growth rings in their bones – just like those found in tree trunks)
-They are rumoured to live as long as 100 plus years; whatever the actual fact they owe their relatively large number of years to the very slow metabolism, a design feature essential if you live in a very resource poor environment i.e. there isn't a huge amount of food where they live.
-They have been recorded going without food for over six years – this could be simple down to their ability to slow down metabolism and respond to starvation by entering a kind of torpor or it has been suggested that microscopic bacterial life lives on its slime coated skin and when it moults (as all amphibians do) it eats and recycles not only its skin but the sticky 'lawn' of bacteria that have bee growing on it!
-The Olm is the only and therefore the largest totally troglodytic vertebrate!
-Recent genetic works suggests there may be at least 6 different species of Olm
-Many of the different populations of White Olm are more genetically distinct from each other than the White Olm are from the Black Olm – suggesting different races probably that became isolated from each other some 5-9 million years ago before the Karst formation took place.
-White Olm exposed to light develop dark pigment; although they never develop useful eyes.

bron: http://www.nickbaker.tv/feature-creature/
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Wouter

Benedetto Lanza heeft ooit een hypothese geschreven hierover; de zwarte olm (ook wel Proteus anguinus parkelj genoemd overigens) zou de voorouder zijn van de witte olmen. Deze zouden zich tijdens de vorming van de karst (zie Kenny's post boven) geevolueerd hebben tot de huidige grottenbewoners.

Ik was wel een beetje teleurgesteld toen ik die tent in dat weiland zag, daarna dat ijzeren luik met wat zwarte olmen... ik had het allemaal wat mooier voorgesteld.

Kenny

Ze lijken eigelijk heel fel op Eurycea rathbuni (Texas blind salamander)
klik

capra hircus

Ik heb die witte Olmen gezien in Slovenië, echt heel appart. Ze leven in de Grotten van Postojna. Als je eens in de buurt bent van Slovenië zijn die grotten echt de moeite waard.

DannyS

Ik spring morgen op de fiets :D

Ontopic:

Ik zou ze graag willen bekijken. Misschien eens leuk om een salamandervakantie te plannen :D