verrucosus op het land

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

do

Dit jaar kreeg van Rob een 5 tal jonge verrucosus.
Het was mijn bedoeling deze dieren in een "sierterrarium" in de huiskamer te houden. De bak had een groot water gedeelte.
De dieren heb ik eerst een aantal maanden in een kleiner aquarium gehouden. Na deze periode was 1 van de dieren veel sneller gegroeid dan de andere 4.
Ongeveer in september heb ik de dieren in de sierbak gedaan met het idee dat ze leuk rond gingen zwemmen. Dit bleek niet te kloppen. Binnen een kwartier waren er twee (kleintjes) uit het water gekropen en verdwenen tussen de planten. Ik heb vervolgens de andere drie snel uit de grote bak gevangen en in een andere bak gestopt. Het betreft hier ook een sierbak, maar een met een kleiner land deel. Ook hier verdwenen de dieren snel tussen de planten op het land.
De dieren in bak 1 heb ik nooit meer terug gezien. Tenminste tot vandaag.
Ik ga de bak ombouwen tot een gifkikkerbak dus moest ik alles uit de bak slopen. Tijdens deze klus vond ik de verrucosus ook weer terug. Tot mijn verbazing zijn deze dieren enorm gegroeid. Denk dat ze dubbel zo groot en zwaar zijn geworden. Het enige wat ik gedaan heb is het af en toe voeren van wormen(hand van deze kruipers tussen de planten) en wat krekels voor de padjes. De groei die ze in de periode op het land hebben doorgebracht is veel sneller/groter geweest dan die in de periode in het water.
Waarom worden verrucosus eigenlijk alleen in het water gehouden? Op het land gaat het ook prima.

Harry

Knap gedaan Do. Bij het op het land opkweken is vaak meer uitval, vandaar dat de meesten ze in het water opkweken. Waarschijnlijk zijn je omstandigheden super geweest. In de natuur gaan ze ook na de metamorfose het land op.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Vercnocke Redgy

Knap werk ik heb op dit ogenblik 38 gemetamorfeerde T.Verrrucosus juvinielen op land zitten de temperatuur varieerdt van 18 tot 23°c de aarde is kletsnat en ze vertoeven graag in een gaten steen die half is ingegraven