Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

wat ik nou weer te horen kreeg.

Joey Immers

Hey.

Ik werk in een reptielen zaak....

En er kwam een klant binnen en die vroeg om voedseldieren voor zijn salamander.
Ik vroeg zo wat voor salamander heeft u.
Zegt die ja je moet het zien als een tijgersalamander...
Vraag ik: waar komt die vandaan??
Ja uit duitseland !!.
Ik had gelijk van NEE HEH!!!
ik vraag is het de vuur salamander ?? (salamandra salamandra)
JA zegt die. en het erge ervan was dat die hem al 3 JAAR had zitten.
Ik gelijk een verhaal afgelegd van ja die mag je niet houden en dat als je gepakt word door de AID dat je dan een flinke boeten te pakken hebt.
zegt die ja dat is dan het risico...
maargoed om hem dan geen voedsel dieren mee te geven vond ik zielig voor de beesie's.
dus ik hoop dat ik hem een beetje bij zijn verstand hebt geholpen, denk het niet.
Zo zijn er dus altijd mensen die geen verstand hebben...
Dit wou ik even kwijt...

Gr joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

DannyS

Ik kan me zo ergeren aan dat soort mensen.. geen woorden voor.

firebelly

wat een sukkel  :-\

Edit: MSN taal verwijderd, hou het duidelijk voor iedereen. -Coen

salamandre

CiteerVoeg citaat toe
Citeerwat een sukkel 

Op zicht een begrijpelijke reactie, maar misschien is het ontwetendheid van deze persoon.
Sommige mensen vinden het nogal verwarrend met de wetgeving in alle verschillende landen.
En waarom zou het erger zijn om een nakweek salamander in Duitsland tekopen (afgezien van het feit dat je ze hier niet mag hebben) dan wildvang cynops, tylotriton of neurguss soorten?

Dus het enige waar je het hem op kunt verwijten is dat hij een soort houd die je hier niet mag hebben, en niet om welke soort het gaat.
Want ik denk dat zeker in duitsland vuursalamanders de meest gekweekte salamanders zijn, in dit gebeurd daar al meer als 100 jaar!

Jari B

Eigen schuld als ze een boete krijgen.
Hadden ze het dan maar los moeten laten waar hij oorspronkelijk leeft of anders doorverkopen aan een Duitse Salamandra houder.

Coen Deurloo

Citaat van: Jari B op januari 26, 2009, 12:14:12 PM
Eigen schuld als ze een boete krijgen.
Hadden ze het dan maar los moeten laten waar hij oorspronkelijk leeft of anders doorverkopen aan een Duitse Salamandra houder.

Doorverkopen is handelen, ook dat is natuurlijk verboden.

Jari B

Vergeten...
Dan maar vrijlaten zou ik zeggen.

Roy van Grunsven

:o ???

Vrijlaten is het ergste wat je kunt doen!!!

Je weet niet waar het beest vandaan komt. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat je de exacte locatie weet. Daarmee ben je dus bezig met faunavervalsing.
Dieren zoals Vuursalamanders zijn aangepast aan de locale omstandigheid. Daar kun je dus niet zomaar beesten van een andere plek bij gooien.

Het is heel goed mogelijk dat deze salamander een ziekte of parasiet heeft opgelopen van andere huisdieren, die je dan dus in het milieu introduceerd. (De schimmel waaraan nu zoveel kikkers wereldwijd sterven is ook op deze manier verspreid.)

Het is dus niet voor niks dat het loslaten van dieren verboden is. Ik snap ookn iet dat dat hier voorgesteld wordt.

Jari B

Het is ten eerste geen fauna vervalsing als je hem loslaat in een gebied waar ze zitten(zuid Limburg).
Je hebt altijd een kans zat er een ziekte mee komt met je dier, maar wat zou jij in zijn plaats er dan mee doen, wachten totdat er iemand komt en dan krijg je een boete en dan ben je ook salamander kwijt?
En wat doet diegene ermee die hem heeft invordert?

Robkeulers

Jari, met faunavervalsing wordt ook bedoeld dat je de genen van bijvoorbeeld een zuid-Duits dier neerplant in limburg. Dat is echt faunavervalsing. Het dier ziet er hetzelfde uit, maar zijn DNA kan royaal verschillen.Zeker niet doen dus!

Er is inderdaad geen goede oplossing, dat klopt.
Ik zou het dier echter houden, als ik van te voren niet wist dat ik fout zat.. nou ja...

Ik zou die kans op die ziekte niet uitsluiten. Ik las vandaag een artikal dat Chitride ook in Aziƫ is gesignaleerd voor het eerst. En waar denk je? bij een hobbyist in de collectie. Hij zorgde er dus voor dat de ziekte zich in Aziƫ verspreidde. Dat wil je echt niet op je geweten hebben! Voor meer info moet je even lezen bij The frogroom van Alan Cann

Roy van Grunsven

Juist vrij laten in een gebied waar ze zitten is onwenselijk zoals Rob al zei. Vuursalamanders zijn weinig mobiel en je hebt dus overal lokale vormen. Je wil hier geen vreemde beesten bij hebben.

Het is lastig als je zo'n dier hebt en het blijkt niet te mogen maar loslaten in een gebied waar wilde Vuursalamanders zitten is wel de slechtste optie.

salamandre

Sorry hoor, ik ben misschien een zeikerd maar het valt mij op dat hier niemand op reageert.

CiteerEn waarom zou het erger zijn om een nakweek salamander in Duitsland tekopen (afgezien van het feit dat je ze hier niet mag hebben) dan wildvang cynops, tylotriton of neurguss soorten?

Ik probeer een beetje een discussie los te maken, maar het lijkt als of dit onderwerp taboe is.
Is dit voor iedereen om hun eigen wildvang dieren goed te praten? Of gaat het hier om puur nationalimse,
onder het mom van wat er in het buitenland gebeurt maakt mij niks uit, als de inheemse salamanders maar niet uitsterven. Vuursalamanders zijn in nederland misschien uiterst zeldzaam, net als de korenwolf, vuurbuikpad, gladdeslang, knoflookpad, vliegendhert enz.... Maar in b.v. Duitsland en Frankrijk stikt het de moord van deze dieren. Dus is die vuursalamander uit Duitse nakweek dan erger omdat er hier in nederland maar 20 in he wild zijn? Of is het erger om wildvang kaiseri's tekopen waar er in heel de wereld misschien nog maar 20 in het wild zijn.

Roy van Grunsven

Heb je mij ooit horen zeggen dat het OK is om wildvang Kaiseri's te kopen?

Het kopen van nakweek Vuursalamanders in Duitsland is geen probleem voor de wildpopulatie maar simpelweg verboden. Het loslaten daarentegen is zowel slecht voor de wildpopulatie als verboden.

Wouter

Het blijft inderdaad moeilijk voor de hobbyist dat als je een nk Vuursalamander met papieren in Duitsland koopt, en deze over de grens naar Nederland brengt, het dier ineens illegaal is. Dit komt inderdaad door de zeldzaamheid van het dier in ons land. Gelukkig zijn er ook een aantal legale Salamandra soorten die we wel kunnen houden.

CiteerEn waarom zou het erger zijn om een nakweek salamander in Duitsland tekopen (afgezien van het feit dat je ze hier niet mag hebben) dan wildvang cynops, tylotriton of neurguss soorten?

Niet lijkt me... ethisch gezien is een wilvang kaiserii in Duitsland aanschaffen naar mij mening veel erger dan nk Salamandra. Bij kaiserii steun je de wildvang, terwijl je bij een nk Salamandra de kweek juist stimuleert.

Over het uitzetten; ik sluit me volledig bij Roy en Rob aan, uitzetten van een hobby-salamander, ookal was het ooit een wild dier, mag nooit. Daar zou niet eens discussie over moeten zijn.

Apocalyptica139

Maar dan om even terug te komen op het aangeschafte dier. Wat zou je in zulk geval moeten doen, als je dus nietsvermoedend een nakweek Salamandra salamandra aanschaft in Duitsland en achteraf te horen krijgt dat het dier dat je in je bezit hebt in Nederland niet legaal gehouden mag worden, maar ook niet verhandeld? Dan zit je d'r wel even mooi mee in je buik als iemand erachter komt dat je dit dier hebt en je hebt geen weg uit om het zaakje legaal af te handelen, wel?