oplossing opgeblazen verrucosus

Harry

Ik heb al vaker bij de kweek van verrucosus opgeblazen dieren gehad die boven kwamen drijven en dan op hun zij gingen zwemmen. Meestal waren ze niet te redden. Deze keer iset met 2 larven wel gelukt. Ik had ze apart in een bakje behoorlijk kouder 13 graden gezet met een klein laagje water en niet gevoerd. en na 3 dagen waren ze weer helemaal ok.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

wat voer jij ze allemaal, en bij welke temperatuur hou jij ze?

Ik heb nu 2 legsels verrucosus opgekweekt, maar ik heb nooit last gehad van opgeblazen larven en vraag me eigenlijk af wat de trigger is waardoor het bij jou wel gebeurt.

Hebben anderen die verrucosus hebben gekweekt hier ook last van?

Jef Janssens

dit is volgens mij maar een tijdelijke oplossing,het keert terug zodra ze weer gaan eten.
het treft vooral larven van T. verrucosus (kleine donkere variant),die laat in het jaar geboren worden.
ik heb het de vorige jaren een paar keer meegemaakt,ik heb alles geprobeerd kouder/warmer zetten,een paar dagen niet meer voeren.maar het probleem keert steeds terug,met de dood tot gevolg.

Mark

Ik heb in de loop der jaren toch aardig wat verrucosus opgekweekt zou ik zo zeggen, maar nog nooit een opgeblazen dier gehad. Waarschijnlijk zit er dan toch iets in de opkweekmethode waardoor dit veroorzaakt wordt...

Het opblazen wordt veroorzaakt door gasvorming. Ik weet echter niet of dit komt door dieet, verstoorde microflora of een defect in de afvoer, of wellicht kunnen het allemaal oorzaken zijn. Wel betwijfel ik sterk of het verstandig is om dit soort larven te redden. Bij een soort die zo productief is als verrucosus lijkt het me beter om door te gaan met de sterkere dieren...

Harry

ok ik had deze week andere muggenlarven van mindere kwaliteit. Verrucosus is daar vooral heel gevoelig voor. Ik denk dat dit de oorzaak is. De dieren doen het nog steeds goed. Het gaat mij er niet om of ik met die dieren verder wil, maar ik ben nog steeds op zoek naar oorzaak en eventuele oplossing en ben nu toch weer een stap verder, dat een flinke afkoeling in een vroeg stadium werkt. Grotere dieren zijn meestal niet meer te redden. Het komt bij mij ook vaker voor, omdat ik al honderden dieren heb opgekweekt van deze soort, en dan is de kans groter dat ze erbij zitten
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

petro pees

Bij mijn Shanjinglarven zat één opgeblazen larf(ong.6 weken oud)
Ik heb in eerste instantie niets gedaan en het diertje gelaten waar hij
was(bij zijn broertjes en zusjes)
Toen ik de bakken tijdens de grootste warmte in de slaapkamer had gezet,
verdween het en het is tot de dag van vandaag niet meer terug gekomen.
Alles bij elkaar was het zo,n twee weken.
Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

Een van de twee dieren heeft nu een knik in de staart naar boven. Ik denk nu toch meer aan een genetisch defect in de afvoer, waar Mark het over had
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex