[Axolotl] Ankerworm, Geen Schimmel...

Morna

Ik had nog wel opgelet, maar ja, dat draadje betekende helemaal niets, was gewoon vuil... Zei de verkoper. Had beter moeten weten.
Hoe dan ook, mijn beide axolotls zitten nu onder draadjesachtige dingen, met name in de buurt van hun achterpoten. Ik heb het forum doorgespeurd en heb meerdere adviezen gevonden, maar wil graag meer gedetailleerde informatie:
- zoutbadje: maximaal 10 minuten? Wat is de verhouding water - zout? Mogen ze daarna gewoon hun bak in, is dat wel handig?
- Bak schoonmaken: wat doe ik met het zand en de plantjes? Schoonmaken of moet ik ze weggooien?
- koelkast: doen of niet doen?
- quarantaine: moet ik dat water ook regelmatig verversen? En wanneer mogen ze terug hun bak in?
-eSHa2000: wel of niet gebruiken, zo ja, waar kan ik dat kopen en wat doet het precies?

Coen Deurloo

Kijk even op de website bij veelgestelde vragen.

Ik zou de bak wel goed schoonmaken, plantjes omspoelen etc. Je moet er altijd voor zorgen dat de bak waarin de axolotls zitten niet vies wordt.

Gerrit Krips

Zou je niet beter de beesten terug naar de verkoper brengen? Je hebt nog gevraagd naar die witte dingetjes en hij heeft (wel of niet opzettelijk) gezegd dat het niets betekende en gewoon vuil was. Lijkt me alleszins gerechtvaardigd om de zaak daar stevig op aan te spreken.

Morna

Citaat van: Gerrit Krips op januari 29, 2009, 11:05:10 AM
Zou je niet beter de beesten terug naar de verkoper brengen? Je hebt nog gevraagd naar die witte dingetjes en hij heeft (wel of niet opzettelijk) gezegd dat het niets betekende en gewoon vuil was. Lijkt me alleszins gerechtvaardigd om de zaak daar stevig op aan te spreken.
Dat ga ik ook zeker doen (zaak aanpakken). Maar ik ben iemand die zich snel hecht. En ik denk dus dat het me alleen maar pijn zou doen om ze nu terug te brengen.

Marielle

Als je ze terugbrengt kan het zijn dat ze in de winkel weer in een aquarium terecht komen (met de kans dat daar schimmel in het water zit). Worden ze dan doorverkocht, zit iemand anders weer met het probleem opgescheept.

Het is vervelend dat je, ondanks de woorden van de verkoper, nu zit met schimmel. Ik zou zeker met de zaak een "hartig" woordje gaan spreken, want dit kan natuurlijk niet. Van een goede verkoper (dierverzorger, want dat ben je op dat moment) mag je verwachten dat hij of zij weet wat voor ziektes je kan krijgen bij je dieren en dat je ook direct ingrijpt als je wat signaleerd. Dit wijst op onprofesioneel personeel en een klacht neerleggen bij de bedrijfsleider zou terecht zijn.

Ik zou proberen om de bak, zand, planten etc. zeer goed schoon te krijgen. Alles goed schoonspoelen en eventueel hout overgieten met kokend water (dit zorgt trouwens ook voor verkleuring van je water en dood bacterien) Zorg dat je 1x per week 1/3 van je water ververst en je bak goed schoonhoud. Zorg voor een lichte stroming in het water, dan krijg je geen last van dood water.

Succes ermee!

DannyS

Over het algemeen is het vaak verversen van 1/3 van het water voldoende om schimmel tegen te houden.
Anti-bacteriële behandelingen schieten niet op, omdat het gaat om een schimmel.
Het hele interieur verschonen zal op de lange duur meer kwaad doen dan goed. Goed filteren, vaak filter schoonmaken doet ook wonderen.

Morna

Ik begrijp het niet helemaal. Is water verversen dan genoeg, of moet ik ze wel alsnog behandelen met zout?

DannyS

Beide.
Het water verversen zorgt ervoor dat de oorzaak van de schimmel wordt aangepakt.
Het gevolg, de schimmel op de axo, wordt aangepakt door de zoutbaden.
Let wel dat je zeezout moet nemen, en geen keukenzout. In veel supermarkten is dit wel te verkrijgen.
3 theelepels oplossen per liter water.

Morna

Ok so far so good :) En hoe lang  moeten ze dan in quarantaine blijven? En moet ik het water alleen periodiek verschonen, of de eerste keer ook helemaal?

DannyS

Hoe ik het heb gedaan:
Axo's in zoutbad voor 10-15 minuten (3 theelepels zeezout per 1l water).
Axo's terug in de bak doen.
1/3 van het water verversen.

Ik doe dan elke 1-2 dagen een 1/3 waterverversing en hou dit zo'n week vol.
De axies elke dag een zoutbad geven. Als de schimmel weg is, nog een dag of 2 doorgaan.

Als dit allemaal is gelukt, afwachten of het weg blijft.
Uiteraard filter regelmatig verversen en elke week 1/3 water verversen.
Ook moet je regelmatig testen of de verhoudingen ammonium, nitriet en nitraat goed zijn.

Als ik iets ben vergeten ben hoor ik het graag.

Morna

Super, Danny, hier help je me erg mee! Dus de quarantaine hoeft verder niet? :) En die nietrietwaarden en zo... Ik heb daar in principe wel een testkit voor, maar wat zijn de optimale waarden?

Morna

Nog één vraagje:
op de site staat dat je geen jodiumbevattend zout mag gebruiken. Echter, op axolotls.org (wat volgens caudata een goede site is) staat:
Holtfreter's solution in higher than normal concentrations is also effective against Columnaris, as is the use of a salt bath. Place the animal in a salt bath for about 10 minutes once or twice a day. A salt bath is prepared using 2-3 teaspoons of salt (table salt, cooking salt, or iodized salt, but not "low" or "low-sodium" salt) per litre/two pints. Don't leave the Axolotl in the salt bath for more than 15 minutes each time, because the salt will start to damage the Axolotl's skin and particularly its gills. Of course, this is all useless if the animal is still under stress when put back in its aquarium (strong-flowing water, high water temperature, bad water quality, etc....).

Wat zijn de  ervaringen van leden?

Edit: Ik ben naar die winkel terug geweest. De leverancier scheen nergens last van te hebben en ik heb zelf de overgebleven axo bekeken: die had ook nergens last van. Maar... weten jullie zeker dat het om schimmel gaat?? Want het is niet pluizig of zo, maar lijkt eerder alsof de axolotls tentakels (zoals bij anemonen) vormen over hun buik en bij hun achterpoten. Ze hebben nu ongeveer 5-6 tentakels per beestje. Ik heb online geen enkel voorbeeld hiervan kunnen vinden. 

Morna

Nou, schijnbaar heb ik echt de hoofdprijs gewonnen in "gedoe met axolotls". Ik heb vandaag gehoord dat het niet de kenmerken heeft van schimmel, maar van een ankerworm, zie foto's:
http://www.caudata.org/cc/images/articles/illness/anchorworm.jpg (niet mijn axo)
http://apscience.org.au/projects/APSF_04_2/APSF_04_2_image_06_full.jpg (dat witte is wat ik dus ook heb)
Ik ga googlen voor behandelingen, maar tips zijn ook zeer welkom!!

petro pees

Citaat van: Morna op januari 31, 2009, 04:17:44 PM
Nou, schijnbaar heb ik echt de hoofdprijs gewonnen in "gedoe met axolotls". Ik heb vandaag gehoord dat het niet de kenmerken heeft van schimmel, maar van een ankerworm, zie foto's:
http://www.caudata.org/cc/images/articles/illness/anchorworm.jpg (niet mijn axo)
http://apscience.org.au/projects/APSF_04_2/APSF_04_2_image_06_full.jpg (dat witte is wat ik dus ook heb)
Ik ga googlen voor behandelingen, maar tips zijn ook zeer welkom!!

Voor de volwassen ankerworm(degene die je ziet op je axo's)kan je de zelfde behandeling(zout) gebruiken als die van de schimmel.
Wat betreft de larven en eieren ervan moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Let goed op!Stel de juiste diagnose.
Kan me herinneren dat ze veel voorkomen bij karpers e.d.,heb er tot nog toe niet van gehoort bij salamanders.
Petro
Tylototriton Shanjing

Robkeulers

het is zeker bekend van salamanders, daar is geen discussie over mogelijk.

Het probleem is alleen dat ik me slecht kan voorstellen dat een heel lijf er mee vol zit, en zeker niet dat het er in je aquarium meer worden. Omdat je aangeeft dat het over het hele lichaam zit en het er in een paar dagen tijd meer zijn geworden, vraag ik me net als petro af of je wel de juiste diagnose hebt gesteld. plaats ff een foto, dan kunnen we jr helpen!