[Axolotl] Ankerworm, Geen Schimmel...

Morna

Citaat van: Rob Keulers op januari 31, 2009, 09:30:37 PM
het is zeker bekend van salamanders, daar is geen discussie over mogelijk.

Het probleem is alleen dat ik me slecht kan voorstellen dat een heel lijf er mee vol zit, en zeker niet dat het er in je aquarium meer worden. Omdat je aangeeft dat het over het hele lichaam zit en het er in een paar dagen tijd meer zijn geworden, vraag ik me net als petro af of je wel de juiste diagnose hebt gesteld. plaats ff een foto, dan kunnen we jr helpen!
Tja... hele lijf is wat overdreven,  maar het breidde zich in een week wel uit. Eergister gaf ik ze een zoutbad en nu lijkt het iets beter te zijn. Het zijn nogal actieve beestjes en mijn camera werkte niet mee, maar ik heb een paar stoppels kunnen fotograferen. Willen jullie je mening geven?

Kenny

Zien er idd uit als ankerwormen.

Dit las ik op verschillende sites:

"Gebruik organofosforverbindingen zoals bv. metriphonaat voor het elimineren van de vrijzwemmende larven. De volwassen, aangehechte Ankerwormen kunnen met de hand worden verwijderd.(zo dicht mogelijk bij de aanhechting)"

Lijkt me verstandig de axo's 2-3weken in een andere bak te zetten terwijl je dat metriphonaat gebruikt in hun huidige bak?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Robkeulers

Je had toch een juiste constatering gedaan, dit zijn ankerwormen..

mijn excuss dat ik twijfelde aan het feit of je waarneming juist was. Ik denk at Kenny's tips waardevol voor je kunnen zijn.

Morna

Citaat van: Rob Keulers op februari 01, 2009, 08:59:28 AM
Je had toch een juiste constatering gedaan, dit zijn ankerwormen..

mijn excuss dat ik twijfelde aan het feit of je waarneming juist was. Ik denk at Kenny's tips waardevol voor je kunnen zijn.
Geen probleem, logisch dat je je dat afvroeg :) Maar over dat handmatig verwijderen: beschadig ik de axo's daar niet mee?

Kenny

Naar wat ik heb gelezen zijn de vrouwelijke volwassen ankerwormen vrij goed resistent tegen allerlei middeltjes en kunnen ze 4maand overleven, handmatig verwijderen is hier dus aangewezen. Een wondje zal sowieso zichtbaar zijn maar dit kan je wel behandelen met een middeltje tegen infecties? Ik vermoed dat hier wel meerdere mensen zijn die ervaring hebben met behandelen van wondjes?

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Volgens mij is bij wondjes een koelkastbehandeling voldoende.

Morna

Nou... gister de wormen eraf gehaald. Weet niet zeker of ze er allemaal met kop uit zijn, of dat ze afbraken... Heb ze vandaag een zoutbadje gegeven en ben de bak ook aan het behandelen. Eens zien hoe dit afloopt.

Morna

Geen last meer van de wormen, maar ze hebben nu wel grijze stipjes op hun kop (en nu maak ik me al snel zorgen sinds die wormen). Is dat normaal of kan het ernstig zijn? Ik heb gekeken en zag dat het Columnaris kon zijn, maar ik kon geen afbeeldingen vinden om mee te vergelijken. Enig idee wat het nog meer kan zijn?

Jef Janssens

je axolotls zijn leucisten,deze krijgen vaak bruine/grijze vlekken op hun kop. dit hoort gewoon bij hun kleur.

Morna

Citaat van: Jef Janssens op februari 13, 2009, 11:24:24 AM
je axolotls zijn leucisten,deze krijgen vaak bruine/grijze vlekken op hun kop. dit hoort gewoon bij hun kleur.
haha nee oke, dan is het goed :) dank je wel!

Morna

Goed... ze zijn dus in grote aantallen terug, allemaal kleintjes.  Ik ontdekte het vanochtend en heb er net ééntje al flink lopen uitpulken. Ze zitten alleen vooral heel dicht bij de pootjes en de kop en de axo's worden er niet bepaald blij van. Ik zit een beetje met de handen in het haar. Ik ben de kuur in elk geval weer gestart en ze krijgen zo ook een zoutbadje. En zooo stom, ik zag een goed middel voor koikarpers zaterdag, maar nam het niet mee omdat ik dacht dat ik er vanaf was. Mijn axo's drijven ook steeds vaker helemaal boven dus ik maak me echt zorgen :(