geslachtsbepaling kweichowensis zonder cloaca te openen

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry

Mijn grootste kweichowensis is nu 11cm en 10 maanden oud. Bij dieren vanaf 9cn werkt de methode.
De geslachten zijn voor ons duidelijk te zien zonder de cloaca te openen. Het lijkt wel of de vrouwtjes een langwerpig buisje hebben dat uitmond in een rondje, terwijl de mannen een ronde verdikking hebben waar duidelijk het bekende streepje is te zien.

Ik heb het eerst heeel overdreven getekend. Daarna volgen enkele foto's van mijn dieren

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Hier de foto's vanaf de zijkant
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

en hier vanaf de bovenkant
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan


Harry

#4
Let erop dit is voor dieren op het land! In de aquatiele fase kun je de algemene methode gebruiken die ik onlangs getekend had in een ander topic.

geslachtsbepaling salamanders in waterfase

Wil iedereen die kweichowensis op het land heeft vanaf 8cm grootte zijn dieren eens sexen volgens deze methode en opgeven wat de resultaten zijn. En meet ze dan aub ook gelijk op.

Ben benieuwd alex bij jouw dieren die je van me hebt gehad.

Ik heb 9 mannen en 6 vrouwen.  De kleinere dieren in de bak gaan achteruit, die heb ik eruit gehaald.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Mijn metingen:
man - 9.5cm
man - 9.5cm
man - 9.5cm
vrouw - 8cm
vrouw - 8cm

Ik heb het idee dat de vrouwtjes een soort vulkaantjes hebben en de mannetjes meer geul. Zoals je op de laatste 2 foto's prachtig kan zien.

Harry

Dank je Danny dit is wat ik wou weten wie volgt? Alex   Rob  .....
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Wat overigens nog meer opviel is dat de gekartelde staart zowel bij vrouwen als mannen voorkomt. Dit in tegenstelling tot wat ik eerder vermoedde dat het mannen moesten zijn. Het is waarschijnlijk meer een teken dat ze het water in willen. Eind februari ga ik Het grootste koppel in een aquaterrarium zetten en hoop in april eieren te krijgen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Vanaf welke grootte kunnen/moeten ze de grote bak in? rond de 10cm toch?

Harry

#9
ja vanaf 10cm kunnen ze het beste naar een aquaterrarium met 2/3 land en 1/3 water
Lees het artikel in salamanders!! Dat kan nu ook bij jouw dieren wel. vanaf 11-13cm kunnen ze zich voortplanten. het zal erom hangen of dat dit jaar gaat lukken. Je hebt best kans dat ze eenmaal in het water weer goed doorgroeien

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Vooral de mannetjes zijn nu moddervet volgens mij :) Ze zitten nu weer aan de wasmotten, dus groeien kunnen ze weer flink :)

De mannetjes zijn bij mij aanzienlijk dikker dan de vrouwtjes, die lijken wat slanker.

Harry

willen  de anderen die kweichowensis hebben ook eens nav de foto's kijken welke geslachten hun dieren hebben en hoe lang ze zijn

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers


DannyS

Kan je foto's plaatsen van het twijfelgeval? misschien kunnen we helpen.
Hoe groot zijn jouw beestjes?

Robkeulers

Mijn 'twijfelgeval' is een cm of 10 , de andere 4 zijn een stuk groter.

Ik vind het niet zo super belangrijk hoe groot ze exact zijn, da's alleen om nieuwschierigheid te stillen, het heeft verder weinig wetenschappelijke waarde. Ze zijn in elk geval volwassen 'genoeg' om een kweekpoging te wagen eventueel.

ALs ik de dieren exact opmeet bezorg ik ze weer een bult stress die niet nodig is, daarom laat ik het nu achterwege.