Eieren Bufo brongermai

do

Na een aantal jaar zoeken was ik in december in de gelegenheid om een 5 tal Bufo brongersmai te kopen. Ik had er in de afgelopen naar gezocht op de bekende sites en gevraagd bij kwekers maar uiteindelijk vond ik ze op marktplaats!
Ik heb vervolgens het kweekverslag van Serge Bogaerts er bij gepakt en een aantal van de aanwijzingen uit het verslag opgevolgd. De dieren heb ik in de huiskamer gezet bij een temp van ongeveer 19 graden. Afgelopen zondag heb ik ze in een andere iets warmere, goed verlichte bak geplaatst. De bak bestaat uit een land en een water deel (50-50%). De bak heeft een hoge luchtvochtigheid. Binnen een uur begonnen de mannelijke dieren te roepen. Een dag later zaten de eerste dieren in amplexus. Deze duurde bijna twee dagen maar leverde geen eieren op. Sterker nog de dieren gingen het water niet in. Vanmorgen zat er weer een paartje in amplexus en toen ik vanmiddag thuis kwam zaten de eerste slierten met eieren in de bak.
De eieren heb ik er uit gehaald en in een bakje met watertemp van 22 graden gedaan.
Het is nu maar verder afwachten. Tijdens het typen van deze regels komen er weer een hoop geluiden uit de bak. Misschien morgen nog meer eieren.....

Pamela

Super Do. Blijf ajb melden hoe het verder gaat. Ben wel nieuwsgierig.
gr. Pam

Robkeulers

Bufo brongersmai, mooie diertjes!

Ik sluit me aan bij Pam, dit is een interessante soort om op het forum te blijven volgen als je het mij vraagt.

Er zijn 2 kleurvormen heb ik eens gelezen, welke vorm heb jij?

fftzz

He wat leuk, eieren van de Berberpad,

Er staat een leuk stukje in " de vrienden van Blijdorp" blz 10 en 11.
http://www.vriendenvanblijdorp.nl/pdf/vn4_06.pdf
Hier in staat ook dat Blijdorp het niet gelukt was met deze padden te kweken, dus doe je het beter dan de dierentuin :).
Veel succes met de kweek en als het allemaal goed gaat hou ik me graag aanbevolen voor wat dieren als je er genoeg overhoud.

Groeten,
Ronald

do

Even een update:
Het tweede vrouwtje heeft vanacht eieren gelegd.
De eerste eieren zijn uit. Mijn eerste schatting was niet helemaal juist. Ik denk dat er nu minimaal zo'n 400 kikkervisjes rond zwemmen. Als de andere eieren ook bevrucht zijn dan heb ik er wel............

Hugo

Gefeliciteerd Do!

Gaaf zeg, een erg mooi padje!
Ik heb eens een stuk van Sergé gelezen en was gelijk gecharmeerd van deze soort.
Veel plezier en succes met de opkweek, met zulke aantallen zal je je handen er aan vol hebben. :)

do

Voor de liefhebbers wat plaatjes.

Robkeulers

Kenny

zowat de mooiste paddensoort naar m'n bescheiden mening. Echt knap man!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

do

De eer komt Sergé toe.
Hij heeft jaren geleden "uitgevonden" hoe je met deze soort moet kweken.
Ik heb de "rode lijn" uit zijn kweekverslag aangehouden en dat heeft gewerkt. Nu maar hopen dat ik de larven op kan kweken tot gezonde padden.

Robkeulers

Do vroeg me of ik deze foto even wereldkundig wilde maken......... enjoy!

do

Rob bedankt!
Ik heb nu 85 gematamorfoseerde padjes en nog een paar honderd larven.
Inmiddels heb ik aardig door hoe je de larven goed moet houden. In het begin heb ik nogal wat uitval gehad. Nu heb ik nog wel wat wat uitval tijdens de metamorfose maar gemiddeld genomen gaat het wel goed.

DannyS

Erg mooie foto Rob!
Zitten ze allemaal ook bovenop elkaar?
Erg leuke beesten, maar ik heb geen plek daarvoor :D

Robkeulers

Bedankt Danny! Maar de credits moeten richting Do gaan...

DannyS

Ik vraag me af, wat voor geluid maken ze? Ik zit op google te zoeken, maar kan er niets over vinden..