reacties van moderators op posts van forumleden

Coen Deurloo

Ik begrijp je punt, toch is er naar mijn idee een verschil tussen moeite hebben met het eigen inzicht gebruiken en niet eens de moeite nemen om het caresheet te lezen ;)

Als mensen vragen hebben over hoe je bepaalde zaken uit het caresheet moet interpreteren zal daar ook gewoon op geantwoord worden. Ook dit is een kwestie van: hoe zorgvuldig en verantwoordelijk ga je om met de dieren die je onder je hoede hebt genomen.

Ik wil gewoon dat je begrijpt waarom we het zo doen. Misschien doen we het verkeerd (voor jou) maar dit is mijn motivatie: Wat uiteindelijk het beste is voor de salamanders: allebei blij...snap je Kevin?

kevin

Hiervoor sprak ik niet over iets van mezelf ik gaf alleen een verwoording weer.
Van hoe een leek iets ziet doet en ergens mee bezig is.
En ja het is irritant om vaak dezelfde vraag 100x te beantwoorden maar verbeterd de sfeer zoveel malen meer.

Ik heb me eigen dingen waarom ik hier eigenlijk niks meer post en alleen eens in de zoveel tijd nog leest. Heb er vrede mee ben lekker gezellig bezig met de andere kant van mijn hobby.
Ik kan zowel begrijpen dat ervaren oudere houders de leken en jongeren irritant vinden.

Maar zo wat. Dit is toch de volgende gen die de hobby over moeten nemen. Als je iedereen helemaal afschrikt is er straks geen enkele jonge houder meer die actief wil kweken door vaak vervelende reacties.
En als je naar het leden aantal kijkt en wat hier online komt zal er denk wel een erg groot aantal van die nieuwe aangemelde zijn die niet meer terugkomen of naar een tijdje. Neem als voorbeeld hoe erg een aantal eerst tegen Jari waren. Maar gelukkig heeft dit hem niet tegengehouden en is het voor hem goedgekomen.

Voor de ervaren houders en de ouderen is er een simpele overeenkomst lees simpelweg gewoon die topics niet meer van de beginneling. Doe ik elders ook niet en het zal je ook niet meer irriteren. Zo iemand zal zich bijna nooit invoegen in bepaalde interessantes discussies.
Maak het voor iedereen leuk zoek die middenweg.

Daarom ben ik het ook volkomen eens met Harry en Pamela. Het is inderdaad knap dat jullie hier zoveel tijd en werk insteken maar kijk niet alleen naar de bekende houders binnen de vereniging maar kijk ook naar nieuwe mensen.

Er zijn genoeg fora`s waar ze zo te werk gaan en het daadwerkelijk ook echt gezellig is voor iedereen. En waar ze ook niet allerlei regels hebben om het streng te houden.

Maargoed dit is mijn zegje mijn kijk over bepaalde punten. Voor mij kan er naar mijn idee nog heel veel verbeterd worden. Had eigenlijk niet veel willen opnoemen maar heb toch wat genoemd dus hoop voor de toekomstige nieuwe leden dat hier iets mee gedaan word.

Coen Deurloo

Ik wil hier niet teveel op ingaan behalve dit: Het is nooit zo geweest dat we de 'leken en jongeren irritant vinden', zoals je suggereerd. Laten we de boel niet gaan lopen generaliseren (zoals dat iedereen zogenaamd 'tegen' Jari was, de zaken liggen niet zo zwart/wit) want dat zorgt voor een vertekend beeld.

De regels zijn er bovendien niet om het geheel 'streng te houden', maar om het inhoudelijk correct en gezellig te houden voor iedereen, en met name het welzijn van de salamanders staat hierbij op nr. 1.

A34

Mischien een poll maken over deze kwestie, brengt mischien meer duidelijkheid over wat de algemene leden hierover vinden.. En daarop verder gaan nadenken

kevin

Dan ook gelijk een mail uitsturen voor de leden die hier niet meer komen maar wel lid zijn.
Misschien dat ze daar toch nog de moeite voor willen uitgeven om dit toch onder de aandacht te brengen door even te stemmen je weet maar nooit.

Morna

Kevin, ik kan mij vinden in jouw punt. Het is inderdaad belangrijk dat iedereen goed en zo veel mogelijk op maat wordt voorgelicht. Een caresheet is een caresheet, maar niet alles is erop te vinden. Voor datgene wat mijn axolotls hadden moest ik bijvoorbeeld foto's plaatsen omdat het niet zo vaak voorkwam en niet in de sheet te vinden was. Daarnaast heeft natuurlijk ook iedereen zijn eigen methodes. De grote lijnen zullen wel vastliggen, maar verder is het ook een kwestie van ervaringen uitwisselen en ervan leren. Met dat gedeelte ben ik het dus helemaal eens: als de caresheets voldoende waren, was het forum niet nodig ;).
Maar ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet waar de mods dan de fout in gaan tegen de leken of de jongeren. Ik was 19 toen ik mij had aangemeld, Denice die volgens mij ongeveer tegelijk met mij had aangemeld is aan haar nick te zien nog jonger (ik volg haar topics omdat ik denk dat daarmee ook veel van mijn vragen worden veantwoord :P) en ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat op één van ons is gereageerd alsof wij dom en onwetend zijn.. Natuurlijk zijn salamanders vrij gevoelige diertjes (een kat houden is vaak makkelijker, dat is een kwestie van eten geven en kattenbak verschonen, in grote lijnen dan ;)) en het is belangrijk dat dit met zorg gebeurt. En jongeren hebben nou eenmaal in regel minder verantwoordelijkheidsgevoel dan volwassenen. Maar ik heb niet het idee dat jongeren of newbe's worden afgezeken puur omdat ze nieuw, jong of ontwetend zijn. Ik vermoed dus dat er meer dingen bij komen kijken.

Harry

Pecies kevin aan de leden die niet meer posten ook vragen. Dat kan heel gemakkelijk met de mass mail want alle oude leden staan wel nog in het bestand. Ik hield op het oude forum van Harry's Salamanderweb ook altijd een enquete, makkelijk te doen met www.onderzoekdoen.nl

Ik wil best die enquete opstellen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Laten we de lancering van de nieuwe site gebruiken als moment om een mail te sturen naar alle leden. Dit zal niet bijzonder lang meer duren en heeft gelijk een mooie relevantie om een nieuwe weg in te slaan :)

Roel

Het is weer een tijdje geleden dat ik ingelogd ben geweest door heel vervelende privé omstandigheden.
Een schoonvader welke momenteel met lymfeklierk. ziek is en tussentijds is tevens ook mijn vader helaas overleden aan een hersenbloeding.
Wat ik wel kwijt wil over deze discussie dat ik in het begin heel veel hulp heb gekregen m.b.t. o.a. het plaatsen van foto's wat in het begin niet lukte.
Tevens wil ik ook nog wel iets zeggen over vrijwilligers die veel tijd in de hobby cq vereniging steken.
Hoe meer men doet des te meer kritiek men krijgt, soms terrecht en vaak ook onterrecht.
Zo was ik de laatste 20 jaar bijzonder actief voor onze plaatselijke aquariumvereniging waarbij ik ook veel PR werk heb gedaan. Dit was een doorn in het oog bij één of een paar personen welke recent in het bestuur zijn gekomen. Eind resultaat een hoop ongezonde discussies waardoor de PR op zijn gat zit, mogelijk het complete bestuur komende maand op gaat stappen met als mogelijk gevolg een goede vereniging van bijna 60 jaar oud binnen anderhalf jaar naar de bekende kl-ten geholpen door één persoon.
EN WAAROM? Alweer de bekende Engelse pinda's!
Wat ik wel belangrijk vind is dat ik via dit forum een beginnende liefhebster bij ons in de stad dit weekeind op weg heb kunnen helpen met een artemia kweekje.
Gewoonweg elkaar een helpende hand toesteken daar waar nodig brengt ons als hobbyist dichter bij elkaar en dat is alleen maar goed voor de contacten maar ook voor onze mooie dieren welke wij allen verantwoord moeten blijven houden.

Wouter

Ik wil hier nog wel wat over kwijt; feit is dat het overgrote deel van de jongeren die met deze hobby beginnen, er na een paar maanden ook weer mee stoppen. We hebben gedurende een paar jaar Harry's forum en nu dit forum al enorm veel leden zien komen en gaan. Er zijn er misschien tien over gebleven die nu nog steeds posten (hopelijk lezen er nog wel meer mee). Ik denk ook niet dat er negatief tegen nieuwe, jonge leden gereageerd wordt; er is wel duidelijk een verschil tussen beginnersvragen en oliedomme, bijna dierenmishandelingsacties (wat Morna ook zegt, er komt dan echt meer bij kijken). Ik snap je punt Kevin, zeker, maar op het moment dat iemand goudvissen in kokend water (ik weet dat het een voorbeeld is) gaat houden is er toch echt wat mis. Hetzelfde geldt voor verkopen van inheemse soorten op Martkplaats of het mengen van vier of meer reptielen- en amfibieen soorten in een enkele bak door zogenaamde liefhebbers. Allemaal voorbeelden die we langs hebben zien komen. Een forum kan mensen enorm motiveren in een hobby, maar even snel impulsief gedrag veroorzaken.
Ik ben van mening dat er in zulke gevallen best kort of bot gereageerd mag worden! Op het moment dat iemand zichzelf totaal niet inleest, op internet of in artikelen en de dieren daaronder lijden veroorzaakt dit alleen maar lange en geirriteerde discussies op de fora. Dat zijn geen beginners te noemen, dat is puur impulsieve aanschaf van een dier wat resulteert in mishandeling.

Dus; vragen staan vrij, iedereen zal geholpen worden, daar is het forum voor! Nogmaals, ik sta wel volledig achter de moderators en hun reacties als er zulke extreme voorbeelden langskomen.

Robkeulers

Blij te zien dat er in het 2e deel van dit topic zoveel inhoudelijke mails binnenkomen van veel verschillende lui, hier kunnen we wat mee!

Ook kreeg ik vandaag een PM van een relatief nieuw lid dat aanbood om te helpen met vertaalwerk, zo'n spontane reacties zorgen dat m'n motivatie wel weer snel op zijn oude peil zal zijn, gelukkig!

Ik ben net als Coen geen voorstander van een enquete, net voor een grote verandering van de site heb je daar vrij weinig aan. Na de vernieuwingen zal er door de moderators zeker aandacht besteed worden aan het informeren van alle salamanderhouders die bij ons geregistreerd staan.

Wouter slaat verder de spijker wel op zijn kop denk ik. We moeten ook het natuurlijk verloop op fora niet uit het oog verliezen. Dit is (helaas) een natuurlijk bijverschijnsel van internet, mensen duiken razendsnel op, en zijn ook net zo snel weer verdwenen. We zullen echter proberen om dit, voor zover mogelijk, zoveel mogelijk te beperken.

Morna

Ik vind het ontzettend kinderachtig dat er nu al in het zoveelste topic (die van Jari's nieuwe aanwinsten) een vete wordt uitgevochten. We zijn hier op een volwassen en volwaardig forum. Iedereen zal zo zijn eigen manier van kweken hebben, als ook zijn eigen manier van posten. Hou toch eens op met elkaar continu overal aanvallen zeg, het is om gek van te worden. Het is hier toch zeker geen wedstrijdje wie de grootste heeft?! ??? Als je zo nodig iets op elkaar moet aanmerken, er is een heel mooi topic voor geopend, namelijk dit topic. Als iedereen per se zijn eigen zin wil doordrijven qua posten, kweken of weet ik veel wat, komt dat het forum echt niet ten goede.

Steven DC

Ik moet zeggen dat, toen ik me voor de eerste keer aanmeldde (toen ik net internet had) en m'n verhaal deed over "hoe ik vroeger met salamanders begon", ook meteen voor schut werd geplaatst door bepaalde mensen (ga geen namen noemen...). Dat was op het vorige forum. Ik ben vroeger begonnen met salamanders in mijn moeder haar visaquarium. Salamanders gekocht in de aquariumwinkel, en gehoord van de verkoopster dat het mee in het aquarium kon. Internet had toen nog bijna niemand en boeken over de salamanderhobby kon je niet vinden in de bibliotheek. Er was niet veel informatie of ik wist totaal niet waar ik het kon vinden. Toen ik dit vertelde op het forum, werd ik echt afgezeken. Geen gewone commentaar maar echt persoonlijk... Het feit dat ik het forum niet links heb laten liggen is gewoon omdat salamanders me echt al interesseerden voor ik het forum leerde kennen. Anders had ik gewoon weggebleven!
Nu zijn er nog steeds mensen die salamanders kopen en uit onwetendheid in hun visbak zetten. Het is dus gewoon aan ons om die mensen zo goed mogelijk en op een vriendelijke manier wijs te maken wat salamanders nodig hebben. Zo kweek je soms ook interesse bij die mensen en zullen ze ook terugkomen om bij te leren...
Mijn antwoord gaat hier niet tegen of over de moderators, maar in het algemeen. Mensen weten niet altijd hoe een forum juist werkt. Hen een handje helpen en eventueel links geven naar bestaande topics is dan ook de taak van de beheerders en als het kan ook andere forumleden.

petro pees

Wat ik erg moeilijk en hoogst irriterend blijf vinden zijn de mensen die op het forum komen,die zelfs als  ZEER duidelijk als antwoordt wordt gegeven;GEEN VISSEN E.D. BIJ je salamanders.
NOg durven schrijven dat het bij hun wel goed gaat en; "wat is er nou verkeerd aan",verkondigen.
Vraag me werkelijk af hoe iemand(speciaal een moderator!)hier op moet regeren.
Ik denk dan zelf; houdt je vragen dan voor je en val dan niet anderen lastig!
Petro
Tylototriton Shanjing

Steven DC

Citaat van: petro pees op maart 17, 2009, 10:33:46 AM
Wat ik erg moeilijk en hoogst irriterend blijf vinden zijn de mensen die op het forum komen,die zelfs als  ZEER duidelijk als antwoordt wordt gegeven;GEEN VISSEN E.D. BIJ je salamanders.
NOg durfen schrijven dat het bij hun wel goed gaat en "wat is er nou verkeerd aan"verkondigen.
Vraag me werkelijk af hoe iemand(speciaal een moderator!)hier op moet regeren.
Ik denk dan zelf houdt je vragen dan voor je en val dan niet anderen lastig!
Petro

Hey petro,

Ik begrijp echt wel wat je bedoelt. Maar in mijn geval was dit niet zo. Heb niet beweerd dat het goed ging en wist toen zelf al dat dit niet kon. Ik zei toen enkel dat ik ooit zo begonnen was en toch werd ik afgezeken. Het is verleden, maar wil alleen aantonen dat sommige dingen ook anders kunnen.

Edit: ik sprak toen over een situatie van ongeveer 17jaar geleden...