reacties van moderators op posts van forumleden

Joey Immers

hallo allemaal.
ik vind zelf ook wel eens dat de spelling controle iets te is....
maar wat rob bij mij deed vond ik super gewoon een pbtje sturen en de spelling aanpassen.
en ja van dat sauna vond ik wel humor ik bedoel een grapje moet altijd kunnen toch?
Laten we met zijn allen gewoon ons best doen om het forum gezellig te houden.
ik bedoel dit topic is ook een onderdeel om mensen weg te houden van het forum.
ook dit kan toch via PB ?? als vreemde mensen dit lezen dan denken ze ook van wat een klote zooitje hier...

Zo vind ik het... maar goed meningen verschillen.
En lees het eerst 1x na voor de controle dat is toch niet zo moeilijk??

Groet joey.
Joey immers.

hypselotriton orientalis

DannyS

Laat ik ook even wat zeggen.

Als mensen vinden dat ze afgezeken worden of iets in de richting, dan lijkt het mij het beste dit uit te spreken via MSN/PB met een moderator. Het is zonde dat mensen niet (meer) mee willen doen met de discussies en andere dingen op het forum. We zijn niet zo heel groot en hebben alle kennis en ervaring nodig die we kunnen krijgen.
Ik weet niet hoe het op dit moment is, maar binnenkort zijn wij het officiele forum van de salamandervereniging. Dit forum is dus een vorm van reclame voor de vereniging.

Ik lees vrijwel alle posts, ook over soorten die ik niet heb, omdat ik zoveel mogelijk kennis wil opdoen. Persoonlijk zie ik niet zo veel botte antwoorden, maar het kan zijn dat ik daar gewoon overheen lees.

De voorbeelden die Harry gaf waren mij ook opgevallen, al vond ik er een aantal wel meevallen.

Bij het lezen van het topic van MartijnTT gingen bij mij ook de nekharen omhoog staan. Ik ben het in dit geval wel eens met Harry dat het wat tactvoller zou kunnen. Gewoon een advies voor een volgende keer.
Uiteraard kan dat er een keer uitfloepen. Aangezien we een community zijn met z'n allen hier, is het misschien een idee om de volgende keer die persoon een PM te sturen om te vragen het wat tactvoller kan. Niet alleen als het op jouw gericht is, maar überhaupt als je iets ziet waarvan jij denkt dat het niet op het forum thuis hoort. De moderators zijn geen enge trollen die vuur spugen als je aanmerkingen hebt.

Niet alleen de moderators, maar ook de leden maken of breken een forum.

Eerlijk gezegd merk ik weinig meer van de spellingscontrole. Toen er afgestapt is van de rode onderschriften staat het een stuk rustiger. Uiteraard wordt er verbeterd, maar ik bedoel dat het er niet zo uitspringt als toen.

Dat moderators snel reageren vind ik niet een slecht iets. Ik ga er van uit dat niemand gaat antwoorden als ze geen idee hebben waar ze over praten.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom Harry dit aankaart, zijn er foute adviezen gegeven?

Voor de mensen die hebben besloten alleen maar te blijven lezen maar niet meer mee te doen: waar liggen de ergernissen precies? Zijn het de problemen die hier besproken worden?

Dit topic moet btw niet gezien worden als iets slechts. Ik ben blij dat mensen die problemen hebben met dingen die hier gebeuren het willen aankaarten en oplossen ipv dat ze wegblijven. Zo wordt het forum alleen maar beter!

Pamela

Ik wil hier nog wel iets over kwijt. Ik heb geprobeerd te verwoorden hoe het voor aardig wat (ex)leden voelt op dit forum. Het zijn natuurlijk de leden die afgehaakt zijn die zich zo voelen. Ik krijg hier regelmatig reacties op. Niet iedereen is even mondig en komt op het forum om iets te leren, kennis te delen. Het is jammer dat degene die het forum hebben verlaten nu niet meer reageren. Degenen die zijn gebleven zijn over het algemeen tevreden.
Ik denk dat het weinig zin heeft (en is ook mijn bedoeling niet) te wijzen met vingers. Het is veel werk een forum goed en informatief te houden. We moeten zeker blij zijn met Coen en Rob, maar het is ook leuk als andere leden ook eens als eerste kunnen reageren met hun ervaringen.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

DannyS

Citaat van: Pamela op februari 06, 2009, 06:36:10 PM
We moeten zeker blij zijn met Coen en Rob, maar het is ook leuk als andere leden ook eens als eerste kunnen reageren met hun ervaringen.
Dus met Kenny hoeven we niet blij te zijn? :p

Met vingertjes wijzen is inderdaad niet goed. Problemen aankaarten en oplossingen zoeken, daar hebben we allemaal wat aan.

Coen Deurloo

Ik heb het er even met Rob over gehad, en we zijn natuurlijk bereid om naar jullie te luisteren en voortaan wat tactvoller te reageren zodat de sfeer altijd zo gemoedelijk mogelijk blijft.

Verder blijven we achter onze standpunten qua beleid op het forum staan. het gegeven dat sommige mensen wat meer moeite met kritiek ontvangen hebben dan anderen moet naar onze mening niet betekenen dat die kritiek dan maar niet meer geuit moet worden. Ook vinden we niet dat nu eenmaal de 'beerput' is geopend, dit topic dan ineens maar gesloten moet worden, iedereen mag hier zijn zegje over doen.

Maar, wat al eerder gezegd is: het is voornamelijk de toon waarop dit gebeurd wat storend is. Voortaan zullen we hier meer op letten. Wij zijn ook maar mensen en maken dus ook menselijke foutjes :). Mochten er verder nog onuitgesproken persoonlijk gevoelens dwars zitten richting mij of een andere moderator, zou ik dat graag via een PBtje willen horen, daar is het (voor verdere discussie) meer op zijn plaats.

Harry

Bedankt voor het begrip.
Fijn dat jullie wat taktvoller gaan reageren. Jullie beleid sta ik trouwens volledig achter!!!

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

fijn dat de kou wat uit de lucht is. Toch moet ik constateren dat ik een wrange nasmaak aan dit gebeuren overgehouden heb.

We krijgen eerst een frontale aanval voor de kiezen( jullie mogen gerust weten dat het zo voelt!) en daarna als we alleen aangeven wat te zullen letten op de woordkeuze is ons beleid opeens prima... En alle andere kritiek dan?????? Ons beleid rammelt aan alle kanten en nu is het opeens ok. Ik snap daar persoonlijk niks van.

Ik had op zijn minst nog wel reactie verwacht over het feit dat we het niet fair vinden bijvoorbeeld op de kritiek dat Coen en ik relatief nieuw zijn, etc etc. Wij doen water bij de wijn, maar ik zie niet dat anderen terug komen op hun woorden, hoe kun je dan achter ons beleid staan?

Dit lijkt mij op een hit-and-run actie.

Ik vraag me dan af waarvoor een topic vol terechtwijzingen nodig was.
Nadat Coen en ik reactie gaven op de kritiek wordt er niet ingegaan op het feit dat ik me toch wel onheus bejegend voel.

Het zal zijn tijd wel nodig hebben.
Maar mijn motivatie heeft eenbehoorlijke knauw gehad, met name door de subjectieve toonzetting die ik in mijn erg lange post benoemde. Een discussie betekent ook dat er wederzijds wordt ingegaan op argumenten, anders is het alleen een aanval die de naam discussie niet mag dragen. Maar goed, dat zou dus mijn keuze geweest zijn, de praktijk is anders.

Ik hoop dat ik snel weer het gevoel krijg gewaardeerd te worden voor hetgeen we doen (met normale feedback daarbij is niks mis), want ik heb nog steeds het gevoel op dat schavot te staan waar ik het eerder over had.

Ik zal het nog een tijdje moeten laten bezinken. Maar mensen, kies voor inhoud svp, van de subjectieve onderbuikgevoelens hier is niemand beter geworden namelijk........

Dit topic blijft open zodat eenieder die zich geroepen voelt een actieve inbreng te hebben dit hier kan doen, lijkt me niet meer dan fair. Als die beerput die coen noemde open moest, dan moet ook ieder in de gelegenheid zijn te reageren.

Als dat gebeurd is, laten we dan maar zsm over salamanders praten, dat bevalt veel beter!!

Sorry dat ik het weer oprakel, maar ik vind gewoon dat er een vreemd einde aan het topic komt.

stijnzeger

Nou hierbij zal ik dan toch nog eens reageren. Allereerst, want zo gaat dat met feedback (anders dan kritiek leveren) wil ik Rob, Coen en Kenny bedanken voor de vele tijd en moeite die jullie en uiteraard ook anderen in dit alles stoppen daar neem ik mijn hoed diep voor af. Je zult in mijn antwoorden daar dan ook niets over terugvinden. Ik heb echt respect voor jullie werk, jongens. Toch en dat was mij als relatief nieuw lid (ik heb overigens al vele jaren ervaring met salamanders) erg opgevallen dat er erg hard en negatief en vanuit een ogenschijnlijk hautaine houding kritiek werd geleverd. Toen dat via Pam en Harry naar buiten kwam heb ik DAT bevestigd en wilde ik DAT graag anders zien. Ik zie dat daar over nagedacht is en dat daar wat mee gedaan wordt, dus ik ben tevreden en gelukkig. Ik wil dan ook besluiten om nogmaals te benadrukken dat zonder gedreven mensen (zoals Rob, Coen en Kenny) deze site niet eens mogelijk zou zijn, dus neem het allemaal wat mij betreft niet persoonlijk maar doe wat met de feedback. Als er toch nog wat ongenuanceerdere feedback mocht plaatsvinden, dan zal ik diegene een pb-tje sturen. Overigens heb ik zelf nooit vervelende kritiek gehad, wel gelezen. Kop op, deze discussie kan ons als, "salamandervrienden" toch alleen maar sterken, met vr. gr. Zeger de Bruin.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Robkeulers

Zeger, dank voor je bericht, het is me nu duidelijker waarom je laatst afhaakte.

Blij dat je er weer bent!

Morna

Ik ben natuurlijk behoorlijk nieuw op dit forum, en daarnaast ook nog eens vrij jong, dus ik zal wel zien of deze reactie zal worden gezien als "recht van spreken". Ik put hier vanuit mijn ervaring op andere grootschallige fora (ik heb het dan over tienduizenden leden en niet over fok.nl, maar op een forum waar professionele informatie erg belangrijk is). Een forum is er zodat mensen elkaar online kunnen treffen, waar dat in real life niet altijd kan. Een forum als caudata heeft een thema en daarmee dus ook bepaalde verantwoordelijkheid tegenover de leden, al is het maar moreel. In mijn ogen is het aan de moderatoren om het forum dan leefbaar te houden. Om ervoor te zorgen posts leesbaar zijn (en ik tik wacht ook wel eens als w8, maar als men Zo 0nL33sssb44R gaat tikken, dan mag er in mijn ogen ook best wat van worden gezegd). Een moderator heeft een bepaalde mate van aanzien, vooral bij de nieuwe leden. Zinvolle adviezen geven is dus belangrijk. Verder moet een moderator naar mijn mening offtopic berichten verwijderen, topics waar nodig verplaatsen naar relevante subfora, titeltjes wijzigen, mergen/splitsen, en conflicten tussen leden (waar mods ook onder vallen) die openbaar op het forum plaatsvinden weg te halen als deze uit de hand lopen.
Natuurlijk zijn moderatoren mensen. Natuurlijk mogen ze best eens fel reageren of een lid wijzen op gebrek aan inzicht. Dit moeten wij echter niet verwarren met machtsmisbruik, wanneer een moderator bijvoorbeeld een topic sluit, enkel omdat een lid weinig verstand heeft van zaken. Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat dat op dit moment gebeurt. Ik las echter wel iets over het sluiten van topics omdat ze onzin zijn. Tja, wat is onzin? Ik denk dat het beter is om een topic te weinig te sluiten dan te veel. Er zijn gelukkig veel wijze leden op dit forum, de sociale controle is groot genoeg om leden die onzin posten aan te spreken op hun posts. 
Het is dus naast ontzettend veel inzet ook voor moderatoren zaak om een balans te vinden tussen mens zijn en toezicht houden.
Wat betreft felle en botte reacties: laten we niet vergeten dat we hier op het internet bezig zijn. Ik weet nog dat ik op mijn eerste dag van het forum behoorlijk geirriteerd raakte van een post van Harry, die op mij bot tot zelfs arrogant overkwam. Maar betekent dat dat Harry dit ook zo bedoelde? Geenszins, er gaat in het communicatieproces een stuk intentie verloren.
Leden, hoe oud ze ook zijn, staat het altijd vrij om andere leden naar hun intenties te vragen of hen te confronteren met de manier waarop het post van dit lid overkomt :). Je kan noch als moderator, noch als lid rekening houden met alle mogelijke interpretaties van een post. Sterker nog, wat voor de één ontzettend bot kan overkomen, is voor de ander zijn dagelijkse manier van doen (bijvoorbeeld in mijn relatie is het volkomen normaal en niet lullig als de een tegen de ander "Hou je mond" zegt, terwijl in andere relaties dit als onrespectvol met elkaar omgaan wordt beschouwd, zo gaat het ook in online forumrelaties).
Het is altijd goed dat er problemen op het forum worden aangekaart, maar het is van belang dat wij blijven communiceren en vooral constructief communiceren, in plaats van beschuldigen. Maar goed, misschien denken mensen hier wel heel anders over :)

Robkeulers

Mooie woorden morna, dit zijn inhoudelijk correcte en constructieve bijdragen, laten we op deze voet doorgaan.

Thanks

Platoplato

Hallo allemaal,

In eerste instantie lijkt dit me een hele goede discussie die de kwaliteit van het forum alleen maar kan verbeteren. Ik deel de mening dat dit forum dankzij de inzet en tijd van de moderators ook kwalitatief van hoog niveau blijft, complimenten en dank daarvoor! Legio andere voorbeelden zijn eenvoudig te vinden.

Volgens mij zit er gewoon veel verschil in kennis tussen gevorderden en beginners, misschien zou een basiscursus salamanders helpen om de basics goed onder de aandacht te brengen. Dus dat je na aanmelden echt de ultieme do's en dont's krijgt gemaild of te lezen. Dit voorkomt de herhaling van meest onzinnige vragen die idd op een gegeven moment irritatie op kunnen roepen.

Alleen door nieuwe inzichten en experimenten binnen een bepaalde bandbreedte uiteraard, kunnen we de hobby verder helpen. Zowel pioniers op het niveau van gevorderden als beginners zijn daarvoor nodi. Als iedereen de basics 'erkent', kun je uiteraard vertellen over nieuwe wegen die jezelf als houder of kweker wilt bewandelen.

Over spelling, er is een verschil tussen d of t fouten of msn-taal. Wat dat betreft mogen we best een cultuur of een mores hooghouden van in ieder geval abn ipv turbotaal. Dat houdt het ook voor anderen leesbaar en het getuigt ook van het nemen van de  moeite voor een zorgvuldige reactie.

Dus resumerend, mijn inbreng in twee punten: een basics cursus voor beginners en een aantal vuistregels voor het posten op een forum. Het gevoel dat iedere liefhebber van onze gezamenlijke hobby welkom is, maakt het naar mijn idee compleet ;-)

Groeten,

Sebastian

Kenny

Mooi idee Sebastian! ;) dank je voor deze nuttige bijdrage.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Goed punt. Op de nieuwe website moet het item 'Veelgestelde vragen' wat prominenter aanwezig zijn. We zoeken nog steeds hulp van mensen die iets bij willen dragen! Dus, heb je bijvoorbeeld een mooie 'veelgestelde vraag', stuur de tekst via bijvoorbeeld een PBtje naar me toe en ik zorg ervoor dat het op de nieuwe site komt.

kevin

Een kleine punt die ik even geef waar Harry of Pamela ook over had.

Er word inderdaad snel iemand doorverwezen naar een caresheet.
Maar jullie vergeten in een caresheet staan gewoon een paar punten die je moet volgen.
Een caresheet is een opsomming van punten die je ook in een rij onder elkaar kan zetten.

Zo neem ik als voorbeeld een caresheet die gemaakt is over de opkweek van een vogel als voorbeeld.
Ik weet niet of mensen het hier ook al zo standaard doen met salamanders.
Maar niet alle mensen zijn slim genoeg om ietszelf erbij te bedenken.
Voorbeeld je zegt tegen iemand die goudvissen moeten op handwarm water. Diegene gebruikt zowat kokend heet water omdat voor diegene handwarm is. De goudvissen sterven door 1 simpel punt waar verkeerd over gedacht is. (En ja zulke simpele mensen bestaan er ik ken ze)
Maargoed terug naar het punt.
Er staat in de caresheet hoeveel hoelang tot hoelang enzo het eten moet krijgen.
Maar de ene vogel is groter, dikker, eet meer, eet minder, groeit langzaam, groeit snel dan een andere vogel.
Hiermee heb je eigen inzicht ook nodig en er zelf iets bij bedenken als je dat niet doet en de punten perfect volgt op de caresheet gaat alsnog dat dier dood of word ziek. Bij iedereen is alles net iets anders.

Daarom vind ik het persoonlijk beter dat iemand tig domme vragen stelt over dingen die al in een caresheet staan. Dan stomweg een caresheet te volgen en het dier voelt zich er niet lekker bij.
Dan met hetgeen wat persoonlijk gezegt word komt degene die het vraagt toch een stap verder dan dat ze stipt die caresheets volgen.

Hoop dat sommigen dit kunnen begrijpen. Ik spreek niet voor mijzelf maar hoe iets kan zijn in de ogen van een leek.