Cynops ensicauda ensicauda.

Jari B

Wat zet Cynops ensicauda ensicauda aan om te gaan paren?
Want ik kan het antwoord hierop niet duidelijk vinden.

Platoplato

Hallo Jari,

Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing of kennis, maar een groot deel van het water (koud)verversen wil nog wel eens helpen. Heeft volgens mij te maken met het signaal van smeltwater waardoor ze 'weten' dat het voorjaar weer begint.

Ik heb onlangs veel waterpest toegevoegd en ze geven sterk de voorkeur om daar de eieren aan vast te plakken. Maar dit viel ongeveer gelijktijdig met het verplaatsen in een nieuwe bak met vers water.

Maar vanwaar je vraag? Volgens je 'signature' heb je 5 juvenielen. Misschien zijn ze te jong?

Groeten,

Sebastian

Jari B

Ze zijn ouder dan 1,5 jaar en al 10 cm groot en vet, maar op welke temperaturen moet ik ze houden voor ik ze ertoe wil aanzetten en welke tijdens?
Kun jij ook zien of het een man of een vrouwtje is?
Hier zijn wat foto's  de laatste is van het aquarium waar ze nu inzitten en het is 21 graden in de bak, de laatste foto van mijn dieren is een beetje wazig.

Robkeulers

Jari, 1,5 jaar lijkt me nog erg jong.

Het geslacht kun je o.a. zien aan de lengte van de staart, die van de vrouw is veel langer. Ook krijgen de mannetjes van ensicauda ensicauda een blauwe schijn op de staart (ensicauda popei heeft dit niet!!).

Eiafzet bij ensicauda ensicauda en ensicauda popei lijken veel op elkaar. Veranderingen in waterkwaliteit (verversen). Ook een periode wat minder voeren, en daarna wat meer en afwisselender voer geven helpt ook (dat betekent niet uithongeren!).

Er zijn dus enorm veel manieren waardoor je ensicauda's aan de leg gaan. Daar hoef je ook niet veel speciaals voor te doen, het komt vanzelf, en als ze eenmaal leggen zijn het net kippen.

Maar even terug naar de basis, je dieren zijn gewoon nog erg jong, ga er dus nog even niet van uit, dan kan het alleen maar meevallen!

Trouwens, nog een paar dagen/weken geduld, op de nieuwe site staat een caresheet!

StijnH

Mooie bak Jari, dat bloempotje is ook mooi, met die gekartelde rand.
Ik dacht trouwens ook dat cynops ensicauda behoorlijk zwart was, en de popei iets meer kleuren had.
maar die van jou zijn ook mooi!
In ieder geval succes met je kweek.
(als het lukt ;))
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Jari B

Een die altijd wat kleiner is geweest groeid niet erg hard.
Wat denken jullie over zijn grote?
Zou het iets ergs zijn?

petro pees

Ik denk niet dat je er van uit moet gaan dat het "iets"is wat niet goed is.
Bij veel salamanders(eigenlijk alle amfibieen)zie je van die uitschieters.
Zowel naar de kleine kant als naar de grote kant.Bij de Shanjingjuvenielen
die ik heb zitten bv.twee van tegen de 10 cm,terwijl de andere gemiddeld
7.5 zijn.Als ze maar goed blijven eten.
Petro
Tylototriton Shanjing

Jari B

Ik hou die ene gewoon in dezelfde bak als die andere dat kan toch geen kwaad als ik goed voer?

petro pees

Citaat van: Jari B op juni 09, 2009, 06:19:25 AM
Ik hou die ene gewoon in dezelfde bak als die andere dat kan toch geen kwaad als ik goed voer?

Daar kan ik je geen antwoordt op geven,maar ik neem aan dat ,dat geen kwaad kan bij dit soort.
Petro
Tylototriton Shanjing

Jari B

Ik heb slecht nieuws het kleintje is overleden.
Ik zag dat hij ook vaak werd aangevallen in zijn zij en bij zijn poten.
Die andere zijn ongeveer als je het totaal van het beestje bekijkt 5x zo groot, dus had het eigenlijk wel verwacht, maar het is toch bijna een jaar goed gegaan.

naeff002

Zonde is dat.

@ Petro, salamanders zijn amfibieen he en geen reptielen ;)
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

petro pees

Foutje bedankt. :D gelijk verandert.
Petro

Citaat van: naeff002 op juli 21, 2009, 05:59:30 PM
Zonde is dat.

@ Petro, salamanders zijn amfibieen he en geen reptielen ;)

Tylototriton Shanjing