verassingseitjes

stijnzeger

Je moet ze er pas uit halen als ze echt gaan beschimmelen, mijn ervaring is dat deze eitjes onbevrucht zijn of niet zijn aangeslagen en dan vanzelf gaan beschimmelen. De goede eitjes zijn inderdaad half wit/ half bruin en ontwikkelen zich eerst naar witte komma's en later krijgen ze een donkere rug, als ze uitkomen is hun onderkant wit/geel dit is de dooierzak. Als larve "eten" ze die dooierzak eerst op 3/4 dagen, daarna moet je voor levend voer zorgen, de net uitgekomen Artemia doen het prima bij mij. De stelling is dat het voer niet groter mag zijn dan het oog van de larve, dus heeeeel klein, gr. Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Rowan Willemsen

ik merkte dat eitjes opgegeten werden terwijl ik toch veel voer ( je zei zelf tegen mij dat dit kon liggen aan te weinig voeren ) maar goed buiten dat om haal ik ze er dus uit omdat ik zie dat ze anders opgegeten worden.
Ongetwijfeld zullen larven niet allemaal hetzelfde opgroeien in het ei dus enige afwijking van elkaar is dan denk ik wel te verwachten.
Wat ik al eerder zei het is mijn eerste keer en daarom niet goed te zien voor mij ivm weinig ervarig welke nou wel of niet goed bevrucht zijn.
Wel bedankt voor je reactie, en trouwens kweek ook artemis op dit moment en er zitten nu max. 5 larven per bakje ( van die kleine huzarensalade ) met ertemia en mini stukje plant.
Ik heb geen fototoestel alleen mijn telefoon anders had ik het laten zien.

Rowan Willemsen

update:

Ook van mij even een update over mijn eitjes ( grotendeels inmiddels larven )
Inmiddels 31 larven in verschillende grote, sommige al met beginnende achterpootjes en andere die pas net uit het ei zijn.
Ik heb 10 bakjes staan daarin 3 per bakje.
Ondertussen ook nog ongeveer een 20-tal eitjes.

Had ook ontdekt dat 2 vrouwjes leggen, maar 1 alleen maar onbevruchte eitjes.
Had toen ik dat nog niet wist het idee dat ik iets verkeerd deed, maar goed nu ik erachter ben dat vrouwtjes de eerste keer onbevruchte eitjes legt weet ik dat ik daar weinig aan kan veranderen.

Ik voer de larven nu artemia, en probeer nog aan watervlooien te komen.

Rowan Willemsen

kwam er net achter dat er 2 larven zijn die krom groeien?
ze zien er verder wel gezond uit, maar meteen na de kop komt er een hoek in hun prillige lijfje.
duid dit nu al op latere misvorming of...?

stijnzeger

Heb nu 117 larven van de Cynops Orientalis geteld en in mijn ouderbak is het derde vrouwtje nu aan het leggen. Het tweede vrouwtje heeft veel minder en allemaal onbevruchte eitjes gelegd. Deze eitjes zien er weer goed uit, maar ik laat ze maar in de ouderbak zitten, anders kom ik er in om en het kost ook heel wat artemiamix. Mijn 3 Kaiseri larven doen het ook erg goed.

Rowan Willemsen

vanmiddag de ouderbak verschoond kwam ik 4 larven tegen met achterpootjes en flink groter dan de larven die ik heb afgezonderd van de ouders.
Denk dat deze gewoon ook ouder zijn maar goed erg gezond en erg blij met ze!

Robkeulers

Dat gaat goed bij jullie mannen! top dat er in zo'n hoeveelheden met deze soort gekweekt wordt.

StijnH

Gaat bij mij ok weer een stuk beter, Ik heb er ook al heel wat nu!  zal ze morgen even tellen.
Groeten,

Stijn

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Rowan Willemsen

dit is voor mij de eerste keer dat ik larven heb, en eigenlijk vraag ik mij nog wat af wat ervaren kwekers wel zouden weten hoop ik? ;D

in welke periode dus na ongeveer hoeveel weken groeien ze het snelst?
tenminste mag aannemen dat wanneer ze in staat zijn groter voer te eten dat ze dan toch ook sneller groeien?
of gaat het langzaam maar zeker gewoon gelijdelijk aan dat ze groeien?
want op het moment dat de metamorfose plaatsvind, wat is dan de gemiddelde lengte van de juvenielen?

Rowan Willemsen

ook hiervan even een update:

vrouwtjes zijn definitief gestopt met eitjes leggen.
vorige week de laatste uit de bak gehaald, maar deze was helaas gaan schimmelen dus niets geworden.
ik heb ook verder nu geen eitjes meer, 36 larven, waarvan 7 stuks minder dan 2 weken oud zijn, rest toch al wel anderhalve tot 2 maand oud.
ook duidelijk achterpootjes, gebruiken ze veelvuldig om mee te lopen over de bodem.
larven ook overgezet nu in curvebakken van 10 cm. hoog, 20 breed en 40 lang.
per bakje zon 7 larven.

wat me opviel en misschien weten jullie dat, 2 larven zijn echt beduidend lichter van kleur waarvan 1 zelfs tegen het witte/doorzichtige aan.
iemand enig idee hoe dit kan?

StijnH

Mijne zijn nog niet gestopt met eieren leggen, ik heb net al weer heel wat eitjes geteld. ook wat onbevruchte.

Groet Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

stijnzeger

Beste Stijn als de eitjes al gelegd zijn dan kunnen ze onmogelijk nog bevrucht worden en Rowan vergeet bij de grotere larven niet om een stukje land te maken, ze moeten eruit kunnen kruipen anders ,als ze de kieuwen kwijt zijn, dan kunnen ze verdrinken.

StijnH

Citaat van: stijnzeger op mei 01, 2009, 12:16:59 PM
Beste Stijn als de eitjes al gelegd zijn dan kunnen ze onmogelijk nog bevrucht worden en Rowan vergeet bij de grotere larven niet om een stukje land te maken, ze moeten eruit kunnen kruipen anders ,als ze de kieuwen kwijt zijn, dan kunnen ze verdrinken.

aha, ik wist het niet zeker,maar oke al gewijzigt. ben je er al wat kwijt zeger?

groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

stijnzeger

32 aan Jasper, maar die heeft helaas een schimmelinfectie gekrgen, hij heeft er nu nog 1 over. Ik heb er zelf tussen de 50 en 70 over. 25 zijn er al erg groot, ik denk dat er 1 of 2 de komende weken aan land zullen gaan, afwachten maar.

StijnH

Mm, dat is vervelend :(

Mooi aantal zeger! bij mij hebben ook bijna alle larven voor en achter poten, alleen die van twee weken moeten nog even wachten hebben al wel voorpootjes.
heb jij ook al van die donkere larven??

Groeten, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus