verassingseitjes

Rowan Willemsen

ik heb ineens maarliefst 65 eitjes gevonden nadat ik de bak ivm vakantie naar de gang heb verplaatst voor het voeren door de buurman.
Daar is het een paar graden kouder en direct dus onbedoeld eitjes!
Ik ga vannacht op vakantie wat kan ik nu doen want of ze bevrucht zijn weet ik nog niet, het was ook niet de bedoeling dus heb me in dat opzicht nog niet verdiept in wat te doen bij eitjes.
Ik zal dat zelf nog wel even nalezen, maar met wat moet ik doen bedoel ik meer omdat ik op vakantie ga.
Ik de bak houden en na de vakantie maar eens kijken of appart zetten?
Of misschien nog andere tips wat ik nog kan doen voordat ik straks wegga?
Ze zijn btw van cynops orientalis.

Groetjes

A34

Je zou ze naar mij op kunnen sturen..

Mark

Als je niet al te lang op vakantie gaat kun je ze gewoon in een bakje met wat plantjes laten staan (wel apart anders worden ze waarschijnlijk opgegeten door de ouders). Ze doen er toch 1 tot 2 weken over voordat ze uitkomen en ook na uitkomen hoef je ze de eerste dagen nog niet te voeren... Ik denk dat het dan wel goed moet komen met ze.

Rowan Willemsen

8 dagen ga ik.
Ik heb ze nu appart gezet want volgens mij zijn worden er al wat minder doordat ze idd opgegeten worden.

A34

Klopt inderdaad wat Mark zegt..
8 Dagen kan je makkelijk op vakantie.

Rowan Willemsen

zo ben onderweg via mijn iPhone ff een laatste bericht.
Heb ze appart gedaan in een bakje zijn er nu nog 42.
Ook in de gang neergezet is daar lekker koel, wie weet dat er nog meer komt.
Buurman zorgt voor voer en zal eventuele andere eitjes ook in een bakje plaatsen.
Groetjes

Rowan Willemsen

net terug van vakantie.
Kijk in mijn bak van alle eitjes zijn er maarliefst ( teleurstellend ) 4 bevrucht, en zie ik echt in het eitje een levend wezentje tevoorschijn komen.
In de andere zie ik alleen een zwart bolletje levenloos.
Neem aan dat dit inhoud dat ie niet bevrucht is?
Wat ik al eerder meldde ik was er niet op uit om te kweken op dit moment dus weet ook niet wat dus het zwarte bolletje inhoud.
De beschimmelde heb ik al verwijderd.
Morgen zal ik research doen en mezelf erin verdiepen.

petro pees

Citaat van: Rowan Willemsen op februari 22, 2009, 09:26:05 PM
net terug van vakantie.
Kijk in mijn bak van alle eitjes zijn er maarliefst ( teleurstellend ) 4 bevrucht, en zie ik echt in het eitje een levend wezentje tevoorschijn komen.
In de andere zie ik alleen een zwart bolletje levenloos.
Neem aan dat dit inhoud dat ie niet bevrucht is?
Wat ik al eerder meldde ik was er niet op uit om te kweken op dit moment dus weet ook niet wat dus het zwarte bolletje inhoud.
De beschimmelde heb ik al verwijderd.
Morgen zal ik research doen en mezelf erin verdiepen.

Goed dat je die eitjes nog heb,want ze zijn wel degelijk bevrucht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alleen als ze schimmelen weet je alleen zeker dat ze bevrucht zijn.
Het uitkomen duurt twee tot drie weken.(naar gelang de temperatuur)Soms kan het
zelfs een dag of wat langer duren.
Petro
Tylototriton Shanjing

Rowan Willemsen

wow dan heb ik dus wel meer bevruchte eitjes en zit ik op zon 34 als ik net ff snel tel.
Men vrouwtjes zijn nog steeds ook volop bezig eitjes te leggen.
Nog 1 vraag erover: overal lees ik dat de ouders de kleintjes misschien op kunnen eten, is dit in de fase dat ze in het ei zitten of als ze gaan uitkomen?
Ik had er 44 voor de vakantie uit de bak gehaald waarvan er dus ruim 30 een zwart bolletje bevatten de eitjes die nog in de bak zitten die ze nu nog volop aan het leggen zijn zag ik gisteravond die zie ik nog niet zo met eenbolletje erin, wanneer is dat zichtbaar?
Kan ik de eitjes er dan al direct uithalen of moet ik even wachten?

Misschien intressant om te melden, wat ik al eerder zei ik waser totaal niet op uit om te kweken omdat ik ze dan al wel een jaar heb maar dacht dat ze nog niet oud genoeg waren.
Maar daarom heb ik dus niets gedaan wat goed was voor de stimulatie van de kweek.
Wat inhoud geen waterpest in de bak( was tijdelijk uitverkocht) verder uberhaupt weinig planten waar ze ze in kunnen leggen, en het intressante vind ik dat ik van de nepplanten had gekocht ( drijvende met nepwortelen ) en daar hebben ze alles in dus wortelen gelegd.
Een enkele ligt wel in echte planten.
De bak stond ook al een jaar op kamertemtratuur en ging de gang op ivm vakantie ( 4 graden kouder )
Na 2 dagen had ik dus al ruim 60 eitjes waarvan ik er toen 44 van heb weten te plaatjes in een andere bak.
Eigenlijk dus totaal niet gedaan wat ik de caresheet word beschreven als kweekplaatje.
Ook als ik dan in een ander topic lees dat iemand al bijna 4 weken zijn best doet om te kweken ging het dus in 2 dagen bij mij...
Ik ga zo tellen en mij verder verdiepen in de kweek etc. Ik kom er vanmiddag op terug.
Gr

capra hircus

Rowan, ik heb je al eens een pb gestuurd om te vragen of ik wat eitjes van je mocht overnemen. Toen zei je dat je ze liever zelf hield omdat het je eerste eitjes zijn.

Misschien heb je straks meer eieren dan je op wilt kweken, je meld dat je vrouwtjes nog steeds aan het leggen zijn. Zou ik in dat geval wel een paar bevruchte eieren van je mogen overnemen? Ik heb trouwens ook nog waterpest voor je.

Rowan Willemsen

jasper pb terug!

Ik heb net weer 18 eitjes uit de bak gehaald.
Ik heb nu dan 52 eitjes die er goed uitzien verdeeld in 2 bamibakken.
Ik had een bericht gehad van zeger dat ik ze dan wel als de eitjes zijn uitgekomen moet overplaatsen naar kleinere bakjes met voer( dat voer moet ik nog naar kijken daar kreeg ik ook al een tip over.)
Ik weet in ieder geval zeker dat 2 vrouwtjes bezig zijn dus verwacht nog wel wat meer.

stijnzeger

Ik heb tot nog toe zo'n 100 eitjes van mijn Orientalissen, ik denk dat er zo'n 30 procent uiteindelijk onbevrucht is en/of beschimmeld. Er zijn er nu zo'n 25 uitgekomen en ik voer ze met net uitgekomen Artemia. Fotootje toegevoegd van mijn larven, succes verder Rowan, gr. Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

stijnzeger

Dit zijn de ouders.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Rowan Willemsen

Ziet er goed uit Zeger!
Ik las in het andere topic van je dat je het zo mooi zei dat je de kommatjes al tevoorschijn zag komen, die heb ik nu ook goed te zien.
Er zijn er nog geen uitgekomen maar dat is ook nog te vroeg denk ik.
Ik heb er gisteren 18 uitgehaald en zag vanmiddag weer 6 nieuwe liggen, het gaat dus wat minder worden...
Overigens worden er natuurlijk ook minder legplekken, aangezien ik de eitjes na jou tip met blad en al eruit haalde.
Ook zag ik dat sommige waren opgegeten, dat is jammer maar helaas.
Ik heb er nu ruim 50 appart zitten in 2 bamibakken wachtend tot ze uitkomen, daarna zet ik ze in kleine bakjes.
Ook ik ga vanaf morgen artemia kweken, dus dat moet ook goed komen!
Ik heb trouwens het idee ( jij zei 30% onbevrucht ) dat het bij mij wel aardig gaat ik heb maar bij een stuk of 5-8 waar ik nog niet echt een komma zie, maar dat is ook even afwachten.
We spreken elkaar, ik hou het in dit topic wel bij hoe het verloopt, maar we moeten maar even kijken over een tijd als alles goed is verlopen om te ruilen.

Gr

Rowan Willemsen

vanmiddag zag ik daadwerkelijk dat eitjes uitkwamen en kan nu ik het
Donker niet goed tellen maar zit op ongeveer 8 denk ik van uitgekomen eitjes.

Had ik nog wel een vraag aan de kenner:
Ik heb een paar eitjes die een half wit zijn en half zwart.
Ze groeien wel maar zien er niet zo uit als de larven die nu zijn uitgekomen toen die zeg maar in het ei zaten.
Die waren geheel zwart en zijn dan dus nu uitgekomen.

Overigens zijn de 2 "echte dikke dames" nog volop bezig en vind ik er gemiddeld nog 8-10 per dag.
Ik haal ze er alleen nu om de 3-4 dagen uit want wil niet elke dag in de bak lopen roeren.