de filter

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StijnH

In een topic Ik geloof het topic van zeger, Over salamanders en vakantie.
had Rob ons geadviseerd om een topic te openen over het onderwerp filter, En dan ging het vooral over dat je de filter nooit uit moet zetten i.v.b Giftige stoffen die dan vrijkomen.

Ga je gang ;D

(voor iedereen leerzaam, ook voor mij ;))

Groeten
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Ik heb op dit moment de filters 24 uur per dag aan, omdat je de filter niet uit kan zetten i.v.b giftige stoffen. alleen is dit (echt) waar, of is het een beetje overdreven (kost nartuurlijk wel veel stroom) dus als het niet echt nodig is, hoor ik het graag! kan iemand mij helpen? want weet niet goed wat ik er mee aan moet.
Ik zal hem aan laten staan in ieder geval nu nog wel aan laten staan.

Mvg, Stijn.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Coen Deurloo

Wat laat je denken dat het niet waar zou zijn? :)

Roy van Grunsven

Een filter heeft drie functies,

-waterbeweging waardoor zuurstof opgenomen wordt uit de lucht.
-biologisch filter om het giftige ammonia en nitriet om te zetten in het weinig giftige nitraat.
-uit het water halen van vuil (voedselrestjes etc.)

De eerste is bij veel salamanders (met uitzondering van de beeksoorten) niet zo belangrijk. Bovendien daalt de hoeveelheid zuurstof in het water 's nachts. Dan nemen de planten zuurstof op uit het water in plaats van te produceren.

Er zijn twee groepen bacterien die in het filter leven. De eerste zet ammonia om in nitriet en de tweede nitriet in nitraat. Deze bacterien hebben zuurstof nodig. Als je de pomp uit zet sterven ze af. Als je de pomp elke dag uit zet kunnen deze bacterien zich niet ontwikkelen en heb je dus geen biologisch filter.

De kleine deeltjes voedsel en poep etc die je pomp ui thet water haalt zitten in de spons/het filtermateriaal. Dit wordt door enorme aantallen bacterien afgebroken. Als er een aanvoer van zuurstof is gebeurt dit aeroob en ontstaan weinig schadelijke stoffen. Als de pomp stul staat en er veel vuil in het filtermateriaal zit zal er snel suurstoftekort ontstaan en wordt er overgegaan op anaerobe afbraak. Hierbij kunnen giftige verbindingen ontstaan.

Dus als je je  pomp 's nachts uit zet heb je niet het voordeel van extra zuurstof op het moment het nodig is, geen biologische filtering, en het risico op anaerobe afbraak.

Dus naar mijn idee is het of je pomp altijd aan of geen pomp.

StijnH

Dan kies ik voor de pomp altijd aan.  :)

Dankje voor je antwoord Roy.. ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus