Eitjes (cynops orientalis)

stijnzeger

Zo'n pakket is te bestellen bij een goede dierenzaak, ik heb het via internet besteld, er zit een beschrijving in en alles wijst zich vanzelf, ik zou het doen, succes, Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Rowan Willemsen

het verschilt wat je kunt kopen, ik kon alleen eitjes kopen zonder toebehoren, maar na wat tips van jullie heb ik zelf geknutseld en heb ik ook artemia.
Viel me trouwens op dat ze na een tijdje rood worden?
Of mijn larven het echt eten ( vast wel ) maar dat is niet echt te zien.
Ik heb nu ook nog iets van 35 eitjes en iets van 20 larven.
Dus er word lekker gekweekt!

Monique

Rowan: klopt de uitgekomen artemia's kleuren rood, als ze ouder zijn dan worden ze wit. Je weet dat de larven eten als je ze naar voren ziet "hoppen".
Ik heb trouwens JBL artemia's en artemiazout.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Ze zijn voor nu gestopt met leggen.

zit op 30 eieren appart en 6 eieren in het aquarium. het juiste getal weet ik ook niet zeker.
maar hoelang duurt het bij jullie voordat de eitjes uitkomen waren? Rowan en zeger?
want zie nog geen groei in de eitjes. wel van de de eitjes die eerder gelegd zijn. die staan op uitkomen, maar de nieuwe eitjes zijn wel bevrucht alleen ze groeien niet (zo snel.)

maar ja ik heb geduld ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Rowan Willemsen

Ik denk een week of 3 maar Zeger zal het beter weten, daar ben ik gisteren geweest en moet zeggen hij had het er goed bij staan en gesorteerd.
Ik heb elke keer nieuwe eitjes in een grote bak gedaan bij eitjes die er al langer inzitten, en kijk elke dag of er larven zijn uitgekomen dus exact weet ik het niet.
Wat ik wel weet dat het in het begin duurt voordat je iets ziet veranderen, maar als je een soort van komma ziet komen dan zie je ze soms al bewegen in het eitje, dan gaat het wel sneller.

Viel mij vanmiddag trouwens op dat ik 2 larven heb die misvormt zijn heb jij dat ook?
1 is helemaal krom en 1 lijkt geen kop te hebben, maar zwemt wel druk rond?!

sala-fan

CiteerViel mij vanmiddag trouwens op dat ik 2 larven heb die misvormt zijn heb jij dat ook?
1 is helemaal krom en 1 lijkt geen kop te hebben, maar zwemt wel druk rond?!

Kun je misschien wat foto's plaatsen dan hebben we een idee wat er aan de hand is en of het misschien te genezen is?
Je weet maar nooit

StijnH

orientalis succes!

toen ik vanmiddag mijn kamer binnen kwam (mega warm)
zag ik een van mijn orientalissen leggen!!!!!!!!!!
was echt heel interessant om te zien ::) hoe ze het eitje in een blaadje vouwde...
heb het echt nog nooit gezien..maar zullen zon 8 eieren zijn gelegd...
voor de rest is er 1 larf uit het eitje gekomen! van de vorige keer.
en zie ik echt leven komen in de nieuwe eitjes ! :)
nu al weer nieuwe!

weet even geen tussenstand meer :o
komt zo snel mogelijk als ik het geteld heb ;)

Groeten,

Hoe gaat het bij de rest?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Heeey,

up-date: heb nu 42 eitjes en 6 larfjes, heb mn planten vandaag vast gemaakt met stabs (die dingen van in dat topic van Jeroen.)  en vond nog twaalf eitjes, dus nu zit ik op 42 eitjes en 6 larfjes die ik overmorgen watervlooien ga voeren. Nou dat was het wel, ik hou jullie verder wel op de hoogte, Groetjes stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Even een up-date: Ik heb nu nog 14 eitjes, zon 25 Verschimmelde eitjes, en 8 dode larfjes  :'(
I.v.b: schimmel!

Ik zie nu in de 14 eitjes die ik over heb wel ECHT leven zitten. de eitjes groeien duidelijk, ze zijn niet meer rond maar meer ovaal. een duidelijk beestje met een wit gedeelte waar het beeste omheen zit (niet helemaal) heb watervlooien in huis, nog geen artemia, maar ga mn best doen om mijn laatste 14 beestjes zo goed mogelijk te verzorgen!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Rowan Willemsen

Waren de eitjes beschimmeld of is er een andere schimmel?
Had je ze allemaal in 1 bak zitten?
Ik heb zelf bijvoorbeeld maar 3 larven per bakje zitten, mocht er iets mis zijn, heb je maar 3 doden, hoe heb jij ze zitten?

Erg jammer te horen dat je zoveel uitval hebt, maar succes met het grootbrengen van de rest!

StijnH

Ik heb ze per 6 in een bakje, maar in een paar bakjes waren de eitjes beschimmeld, en in twee/drie bakjes ging het goed! en de dood van de larven weet ik niet, ik heb ze zien groeien, maar toch gingen ze naar 5 dagen dood. ik heb er alsnog vertrouwen in de andere 14 omdat ze goed groeien en snel. maar we zullen zien....
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Rowan Willemsen

klinkt stom maar ik soteerde ze op kwaliteit, dus waren ze helder en goed en komma zichtbaar, waren ze wat dof van kleur en wazig en de beschimmelde.

stijnzeger

Ik heb nog steeds meer dan honderd larven in verschillende stadia, ik heb bijna (nog) geen uitval. Misschien in totaal zo'n 5 of zo. Ik heb er zoveel dat ik 4 grote curverbakken heb waar ze in zitten. De grootste alvast in een bak met een stukje land. Ik denk toch dat Stijn kleiner voer moet aanbieden, vaak zijn watervlooien voor de larven gewoon nog te graat en nauplien van artemia hebben zeker de juiste maat. Ik moet van een aantal larven af want het zijn er gewoon teveel. Op mijn aanbod heb ik 4 reacties gehad, waarvan 2 van caudataleden, helaas niets meer van gehoord. Ook nog 2 reacties van mensen die aan salamanders wilden beginnen, dus zonder enige ervaring, omdat het opkweken toch enige ervaring vereist, hen dit afgeraden. Ik hoor en zie wel of er nog interesse is, totmails, Zeger.

StijnH

Ik had ze per 6 in een bakje dus, OOK OP KWALITEIT ik had een rijtje bakjes staan van goed tot slecht.
en in de verschimmelde eitjes, waren wazig en dof en er zat geen groei in, en in de goede bakjes zag je wel komma's (die ik nu dus ook nog heb).

en kwa voer, kom ik er zelf niet echt uit, ik heb van een paar mensen al gehoord dat watervlooien ook prima voer is. dus ja ik kan wel artemia kopen, maar, heb er niet zoveel ervaring mee, en heb vorig jaar ook al een aantal larfjes gehad (vond ik wel later) maar ze deden het altijd prima op watervlooien.
nartuurlijk als het echt niet wil zal ik wel wat moeten ondernemen...
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

stijnzeger

Ik geef alleen dit advies en als je denkt dat het wel goed gaat op jou manier prima!!!! Maar ik denk dat het beter is om kleiner voer te geven en nauplien van artemia zijn met een Hobby-setje echt binnen 2 dagen gekweekt. Ik zou er toch eens navraag naar doen. En inderdaad zelfs zonder echt te voeren kunnen er zeker in je ouderbak larfjes overleven, maar heel weinig en waarschijnlijk op kleine beestjes die al in je bak zitten. Overigens als er sterfte is onder je larven, vreten ze elkaar ook aan, heb ik vroeger wel eens gezien, maar je begrijpt dat dit verre van ideaal is. Nog 1 tip als je minder schimmel op de eitjes wilt hebben EsHa 2000. Natuurlijk als ze onbevrucht zijn gaan ze toch schimmelen, maar de bevruchte eitjes worden hiermee niet aangetast, succes, ik hoor of zie je reactie weer, Gr. Zeger.