Gras als ondergrond.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Het leek mij erg leuk om eens een bak in te richten met normaal gras in plaats van mos. Je kan dozen met graszaad kopen voor zeer weinig geld en het resultaat lijkt me erg mooi. Als je het kort houdt lijkt het me echt geweldig om daar een salamander doorheen te zien banjeren.
Is dit geen probleem bij salamanders?

petro pees

Ik zou niet zaaien maar indien mogelijk ergens een plag uitsteken,zo groot als je nodig denkt te hebben.
Het geeft een heel natuurlijk effect,toch zou ik maar een gedeelte hiervan gebruiken.
Zuiver en alleen omdat het stugger is dan mos en afwisselingen in zo,n gemaakt biotoop zijn alleen maar welkom en doet de dieren goed.
Petro
Tylototriton Shanjing

DannyS

Als ik het gras zaai in een speciaal kweekbakje en daarna in het terrarium plaats is dat toch hetzelfde?
Uiteraard is een overgang naar mos erg leuk.
Ik zit te denken aan: Gras -> mos -> steen -> water.

Kenny

Ik heb er zo'n beetje m'n bedenkingen bij maar kan zeker een leuk experimentje zijn. Neem zeker een schaduwmengsel, die geef ik nog het meeste kans om te slagen en vergeet vooral geen 15-25cm bodem  ;)
Ik veronderstel dat je het in een lege bak wil gaan proberen? Ben benieuwd.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Een nederlandse tijgersalamander houder heeft het ook wel eens gedaan. Best een grappig resultaat, maar het lijkt me verder niet echt handig voor de salamanders. Het lijkt me bijzonder vervelend voor een salamander om zijn prooi in het gras achterna te zitten bijvoorbeeld...

sala-fan

Het lijkt me wel een mooi resultaat, heeft iemand hier er misschien een foto van gevonden of heeft iemand er zelf een?
En voor de salamanders lijkt het me niet zo vervelend...
Als het gras niet te hoog is dan lopen ze er gewoon overheen/doorheen

Steven DC

Heb het inderdaad ook ergens gezien Coen. Waren ook tijgersalamanders, weet alleen niet meer wie het was...

Robkeulers

Chris heet die jongen die dat gedaan heeft.

Het zag er erg leuk uit, maar het was extreem arbeidsintensief, moeilijk mooi te houden en na verloop van tijd werd het dus toch een rommeltje. Het was een leuk experiment maar weinig werkbaar als ik het me goed herinner.

Ik heb het emailadres van hem, als je dat zoekt kun je me een PB sturen.

Coen Deurloo


DannyS

Geweldig mooi!
Tijgers graven, dus wordt het snel een zootje. Als je er bijvoorbeeld Tylo's of Triturus op laat lopen dan lijkt het mij dat het langer goed gaat.
Nadeel is weer bij triturus dat je de beesjes nooit meer ziet omdat het gras veel te hoog wordt.
Als ik weer eens bij de intratuin kom ga ik eens kijken voor wat graszaad wat geschikt is voor het experiment.
Wordt het niets, dan voer ik de rest van de zaadjes wel aan de vogels in de tuin :)

Robkeulers

Bedenk je wel van tevoren hoe je het gras kort houdt. Ik denk dat het slim is om het gras niet helemaal tot aan het glas te laten groeien, dan kom je er beter bij.

Niet dat ik er ervaring mee heb ofzo, maar ik zie mezelf al klooien in gedachte  ;D

sala-fan

Dat is echt geweldig mooi
Wel te lang, je moet het wel knippen
Maar wel heel mooi

A34

Grappig idee, maar bestaat er niet toevallig een grassoort dat niet zo groot word?

Joey Immers

lijkt mij egt een tof idee :P
Joey immers.

hypselotriton orientalis