T. Dobro Larfjes!!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scouty13

Na minder dan 3 weken geleden mannetjes gekocht te hebben bij Alex, zijn de 2 mannetjes en 3 vrouwtjes meteen begonnen met eieren leggen, en dit weekend zijn de eerste 30 uitgekomen!

Ik heb ze opgezogen met een rietje en in een apart bakje gezet met wat groen, grind en een steen waar ze tegenaan kunnen liggen, ik heb er watervlooien bijgedaan.

En volgens mij is dit wel zo'n beetje wat de hele verzorging inhoudt, denk ik.
Als iemand hier iets op heeft aan te merken wil diegene het dan laten weten en hoe ik ze het beste kan verzorgen?

DannyS

Ik zou kijken of de watervlooien niet te groot zijn. Als ze net zijn uitgekomen hebben ze écht klein voer nodig. Jonge watervlooien zijn prima, maar de grotere krijgen ze nieteens in hun bek :)
Die van mij heb ik in het begin uitsluitend artemia nauplii (babies) gevoerd. Later overgeschakeld naar watervlooien.

Scouty13

ja er zitten hele mini vlooien tussen, ze zitten nu ook gewoon te vermenigvuldigen in de bak, ik hoop alleen dat ze wat meer gaan eten want het lijkt alsof de hoeveelheid niet achteruit gaat... Weet je waar ik die artemia baby's kan kopen/vangen?

Jari B

Mischien kun je in een aquariumzaak in de buurt baby artemia kopen, daar doen ze het erg goed op.
Vandaag heb ik ook 2 zakjes baby artemia gekocht en je kunt zien dat de kleinste larven vooruit hoppen om die artemia's op te eten.

DannyS

Als de larven nog heel klein zijn dan 'eten' ze eerst nog de dooier op die in hun buik zit. Daarna gaan zo over op klein voer.
Artemia is het goedkoopst om zelf te kweken. Je koopt voor een paar euro een potje met eieren (zitten er miljoenen in!) en de kweekopstelling stelt ook niets voor. De eitjes komen in zo'n 24 uur uit.
Ikzelf heb ik een viswinkel een artemia 'kweekschijf' gekocht, en ik wil nooit meer iets anders. Ik zal kijken of ik er een plaatje van kan vinden.

Scouty13

mijn larfjes zijn zo'n 7-8 mm lang... is dit klein of al wat groter?
Dit is namelijk de eerste keer dat ik uberhaupt larven krijg :p

DannyS

Dat vind ik nog vrij klein.
Als je het idee hebt dat de kop van de larven groter is dan een grote watervlo dan kan je het eens proberen om over te stappen op (volwassen) watervlooien. Die methode heb ik aangehouden, maar misschien hebben anderen weer andere (betere)

Scouty13


Steven DC

Dit is een artemia kweekschaal.
Hoe werkt het juist Danny? Heb er zelf geen ervaring mee...

DannyS

Zo iets heb ik inderdaad.

Het werkt heel simpel:
De bak bestaat uit een aantal cirkels waarop je een plastic spiraal doet.
Het idee is dat de eitjes achter het spiraal blijven drijven, terwijl de nauplii er onderdoor zwemmen naar het centrum, waar een gat zit met een fijn netje er onder.

Je vult het ding met zout water, zet de spiraal op z'n plek, doet een zooi eitjes in de buitenring en de deksel er op.
In het gat in het midden zet je het zeefje op de bodem neer, en voila.
Je hebt verder helemaal niets nodig. Na een dag zitten er veel nauplii boven het zeefje. Je tilt het zeefje op en je hebt een heleboel nauplii zonder eierschaal. Je hoeft hem niet elke keer schoon te maken. Je haalt gewoon de deksel er af en gooit weer een zooi eitjes in de buitenste ring.

Ik had er eerst een hard hoofd in dat het zou werken, maar het doet het werkelijk fantastisch.

Jari B

Vervuilen die eierschalen veel?

DannyS

De eierschalen vervuilen niet zover ik weet, maar ze zijn heel hard en kunnen voor kleine salamanders voor opstoppingen zorgen wat weer de dood tot gevolg heeft. Het is dus beter om zo min mogelijk eierschalen in de bak met je sala's de doen.
Het is niet zo dat als ze een eitje of 2 opeten dat ze doodgaan, dat zeker niet, maar het risico is aanwezig en is vrij makkelijk te vermijden.