Zeldzame paddensoort ontdekt

keliam

Harry

bedankt Saskia voor deze erg leuke link. Ik denk dat die bombina's er niet vanzelf zijn gekomen. Ik denk dat ze loagelaten zijn door liefhebbers die erachter gekomen zijn dat ze ze niet mogen houden.

Overigens is op waarneming.nl ook te zien waar salamanders zijn waargenomen, en dat is natuurlijk voor onze salamanderliefhebbers interessant. Wat echter een slechte zaak is dat coordinaten en zelfs een routebeschrijving naar de poel openbaar is gemaakt. (bij helveticus)

Waarnemingen salamanders
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Dat klopt, ik sta ook al een tijd geregistreerd bij waarneming.nl en voer ook af en toe wat in. Bij de bedreigde soorten wordt de exacte locatie gelukkig vervaagd.

Roy van Grunsven

Deze Geelbuikvuurpad is inderdaad losgelaten. Hij zit niet buiten Zuid-limburg. Er worden nog vrji vaak waarnemingen gedaan van amfibieƫn op rare plekken, dit zijn allemaal beesten uit vijvers of terraria.

Op waarneming.nl worden inderdaad de zeldzame soorten vervaagd. Bovendien is een soort als helveticus voor iemand die hem wil verzamelen heel eenvoudig te vinden als je wat leest over het voorkomen en habitat. Het is dus niet heel zinnig om die informatie af te schermen.

Roy