Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Geurige Salamanders

Steven DC

Dit stukje tekst kwam ik net tegen op het internet. Het is eigenlijk vanzelfsprekend, maar ikzelf had er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan.

Watersalamanders planten zich in stilstaand water voort. Het mannetje volgt het spoor van het parfum dat het
vrouwtje verspreidt en begint zijn balts: het slaat met zijn staart in de richting van het vrouwtje (hij stuurt haar
feromonen toe) en laat zijn hele lijf golven. Hij danst zo tot ze hem volgt.
. afgietsels van gewone salamanders en alpensalamanders (een paar van elke soort)
. Triturus vulgaris, kleine watersalamander, smooth newt, triton commun
. Triturus alpestris, alpenwatersalamander, Alpine newt, triton alpestre
En als het water niet stil staat?
In water met veel stroming, kolken of turbulentie verspreiden chemische signalen zich te snel. In die
omstandigheden is het onmogelijk de uitzender te vinden

bron:http://www.natuurwetenschappen.be/educa/pdf/dossiers/nl/FA_doss_didac_N/index.html

Als je salamanders in paarstemming zijn, maar niet tot bevruchting overgaan, probeer dan eens met je filter enkele uurtjes uit te zetten :)

Rowan Willemsen

als dit echt klopt dan snap ik ineens waarom de eitjes die ik 3 weken terug had wel bevrucht waren en die wie er nu steeds inzitten veel minder.
Ik had afgelopen week namelijk de filter er overnieuw ingeplaatst met de uitlaat meer de bak in.
Ik had dus al echt het idee dat de bevruchting veel minder is geworden.
Morgen zet ik hem weer anders neer en kom er dan nog weer een andere keer op terug.

Robkeulers

Die filter maakt als het goed is niet genoeg stroming om de dieren van de wijs te brengen hoor!