opkweek Tylototriton shanjing juvenielen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderfrog

Hallo

Bij deze een korte uitleg hoe ik mijn T.Shanjing juvenielen opkweek, na de metamorfose.

Ik houd de jonge dieren in een grote kunstof bak ( 50x70cm.) die grotendeels is afgedekt (voor de luchtvochtigheid en tegen het ontsnappen)
Ik heb een kunstof bak genomen omdat deze minder zwaar en kwetsbaar zijn en wat minder langerekt zijn dan de meeste aquaria, en dus makkelijk te reinigen.
Qua inrichting een klein laagje (1,5 cm.)water met grind als bodem bedekking hieroverheen heb ik mos gelegd zodat er een land gedeelte onstaat dat ongeveer 3/4 van de bak bestrijkt, waarop weer een paar grote stukken boomschors liggen die als schuilplaats dienen.
Eens per 3 weken verschoon ik het geheel en ververs de dode stukken mos.
De temperatuur overdag is 21 a 22 graden en deze zakt naar ca. 17 graden s'nachts. Mijn dieren staan op op mijn terrariumkamer vandaar de wat hogere temperaturen.
De dieren worden 2x per week gevoerd met kleine krekels/fruitvliegen/wasmotlarven bepoederd met calcium vitamine poeder voor amfibieen, en vooral rode muggelarven op een stukje keukenrol(geen diepvries of gedroogd spul). Het voer wordt vooral s'nachts gegeten.
Nog even over de groei ik heb alle juvenielen bij elkaar waardoor ze wat langzamer groeien, maar het gros zit nu op 7 cm en de grootste op 9 cm.

Tot zover de info

groet Sander






 

Harry

Dat is toch heel anders dan de meesten doen en wel succesvol . Hoe oud zijn de dieren nu ofwel wanneer zijn de larven geboren

Ik heb je dieren gezien, het is wel een iets grotere variant dan de dieren van alex en petro
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

Het is inderdaad een interesante afwijkende opzet...ik eigenlijk wel benieuwd naar je rendement?

petro pees

#3
Ik moet zeggen dat ik ook wel nieuwsgierig ben.En Harry bedoel jij een groter soort?

Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

#4
petro de dieren die jij en alex hebben zijn duidelijk kleiner. Het viel me al op toen alex ze binnen kreeg dat ze kleiner waren dan de shanjings die ik vroeger had en die ik bij anderen heb gezien. Ook waren ze wat anders / meer oranje gekleurd. Eerst dacht ik aan jonge dieren, maar ze zijn niet groter geworden. De shanjings die ik bij Sander zag zijn die zoals ik ze al jaren ken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

sanderfrog

#5
hallo

Persoonlijk heb ik gekozen om T. shanjing te houden omdat ik gelezen had in de salamanderbundel dat ze uit gebieden komen waar wat hogere temperaturen heersen in de zomerperiode, dit ivm. de ruimte waar de dieren verblijven.
De eerste jonge dieren zijn half september gemetamorfoseerd, de rest later tot in november.
Even over het rendement, voor zover ik hier iets over kan zeggen. ik heb tot nu toe 4  jonge dieren verloren van de 45, maar dit was te wijten aan beknelling tussen een stuk schors en 2 waren er ontsnapt en toen verdroogd, ongelukjes dus. Bij de larven ben ik niets kwijtgeraakt.
Maar ik ben tot op heden geen dieren kwijt geraakt door bacteriƫle infecties zoals witte pootjes wat ik vroeger bij het opkweken van verrucosusjuvenielen heb gehad.
Wat andere variant betreft vind ik dit moeilijk te zien, als ik de fotos van Petro en mijne vergelijk zie zie ik niet zoveel verschil, maar ik ben geen expert op dat gebied, en op fotos valt dit moeilijk te bepalen.

groet Sander