wat plaatjes van mijn Neurergus kaiseri

Robkeulers

Stel je er niet te veel bij voor, de kwaliteit is om te huilen, maar het is toch wel leuk om te zien dacht ik zo. Het is allemaal snel-snel uit de losse pols geschoten, en vooral in het filmpje zie je de reflectie van mijn cam, maar het gaat om het idee he!

Ik heb gekozen voor een bak die overeenkomsten heeft (voor zover mogelijk bij zo'n specifieke omgeving.) met hun natuurlijke habitat. De bak barst van de kieren en holen. Op de bodem ligt rivierzand, gemengd met koraalzand en brokken koraalgrind (?) om het kalkgehalte op te krikken. De rotswand op de achtergrond is door een bekende gemaakt van gebakken klei die bekleed is met de bodembedekking die ik eerder noemde.

In de natuurlijke habitat komen geen planten voor, ik heb er toch voor gekozen om enkele planten in de bak te hebben, puur uit esthetisch oogpunt.

Je ziet dat de rood/oranje tekening vrij flets is. Dit komt doordat ze bij de kweker te weinig voeding hebben gehad die zorgden voor een mooie buikkleuring. Daarnaast heb ik de dieren een half jaar droog gehouden, toen kregen ze ook weinig tot geen voedsel die zorgt voor de kleuring. Waarschijnlijk kleuren ze nu wel weer iets bij nu ze aquatiel zijn, ik ga ze o.a. beekvlokreeftjes voeren, dat zou kunnen helpen.

Overigens, ik heb de helft van mijn dieren nu in het water, de andere helft zit nog steeds droog, leuk vergelijkingsmateriaal!

Robkeulers

Er komt nog een veel leuker filmpje aan, maar dat is al lang aan het uploaden, mijn geduld was op. Het komt er dus nog aan vandaag of morgen....

petro pees

Rob,
Je hebt gelijk het hele zooitje is om te huilen!!!!

Huilen om dat ik ze niet heb,en het duidelijk te zien is wat ik mis.
Natuurlijk alles kan beter,maar ik vindt het geheel mooi.
Petro
Tylototriton Shanjing

Jari B

Mooie dieren, hoe oud zijn ze?
En erg mooi die achterwand, ik zou het zelf nooit zo mooi kunnen maken. :P

Robkeulers

De dieren zijn een kleine 2 jaar oud, nog net te jong om zich voort te planten. Alan Cann (niet de kweker overigens) heeft dezelfde ervaring. De dieren worden wel aquatiel, maar er is een enkele voortplantingsactiviteit in gedrag of uiterlijk waar te nemen. Het maakt me ook niet zoveel uit, dan volgend jaar eens verder kijken he...

Coen Deurloo

In 1 woord geweldig Rob, een schitterende bak voor schitterende dieren!

Robkeulers

Hier is het 2e filmpje, er zit wat veel reflectie in, maar je hebt wel een mooi overzicht hoe de bak er uitziet.

enjoy!

Robkeulers

Citaat van: Rob Keulers op maart 07, 2009, 10:13:23 PM
De dieren zijn een kleine 2 jaar oud, nog net te jong om zich voort te planten. Alan Cann (niet de kweker overigens) heeft dezelfde ervaring. De dieren worden wel aquatiel, maar er is een enkele voortplantingsactiviteit in gedrag of uiterlijk waar te nemen. Het maakt me ook niet zoveel uit, dan volgend jaar eens verder kijken he...

de info van Alan over zijn nk kaiseri en het feit dat ze te jong zijn kun je hier (klikkerdeklik!!!) vinden.

EDIT: ik heb de eerste toekomstige navraag voor (eventuele!!!) nakweek al binnen. Vraag me dit maar niet, het is vrij nutteloos. Mocht het ooit zover komen, dan zien we dan wel verder. Momenteel is het alleen maar loos geklets, dus laat het maar achterwege, thanks!

Ik denk trouwens dat Alan ook hetzelfde vertelt, alleen hij heeft wél al gekweekt :)
De wachtrijen zijn enorm heb ik begrepen, dus het is verspilde moeite.

Jari B

Wat voor pomp zit er in jou aquarium?
Want die voor ruit is wel mooi schoon.
Ik heb een aquarium voor mijn Cynops en daar zit bruin spul op de voor ruit.

DannyS

Een pomp kan helaas de algengroei niet tegenhouden. Dat bruine spul (algen) moet je gewoon met een krabbertje weghalen.

Kenny

Netjes Rob, echt een heel mooi bakje! Blijft knap spul die keizers  :-*
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Robkeulers

Citaat van: Jari B op maart 08, 2009, 08:53:13 AM
Wat voor pomp zit er in jou aquarium?
Want die voor ruit is wel mooi schoon.
Ik heb een aquarium voor mijn Cynops en daar zit bruin spul op de voor ruit.

Een filter zorgt wel door de biologische filtering (de bacteriën) dat de waterwaardes beter zijn,  zodat er minder goede omstandigheden zijn voor de algen, maar algengroei blijf je altijd houden, dat is niet te voorkomen. Dat is hetzelfde als een stuk grond in je tuin volledig kaal maken, daar komen ook altijd weer planten op.

Momenteel heb ik geen filter, maar waarschijnlijk ga ik er een mini-intern filtertje in hangen om een heel klein beetje stroming te maken. Er zijn namelijk 2 soorten larven, die uit snelstromend biotoop (salamandra, pachytriton, etc.) en die uit stilstaande en langzaam stromende wateren. kaiseri larven zijn van het 2e type, ook wel het pond-type genoemd. Dit zie je aan het feit dat ze bijvoorbeeld grote, rechtopstaande kieuwen hebben. Aan de larven kun je dus vaak zien welke omstandigheden ze nodig hebben.
In het kader van mijn poging om de natuurlijke omstandigheden zoveel mogelijk proberen te benaderen kies ik dus voor weinig stroming.

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Steven DC

Citaat van: kef op april 27, 2009, 08:36:54 PM
jeetje wat een machtig mooie salamanders zeg !
ik ben helemaal nieuw op het forum en weet (nog) helemaal niets over salamanders.
maar als ik zo die van jou zie krijg ik toch een beetje kriebels in me buik.
super mooi.

vragen watersalamanders nou veel eisen?
of zijn het tollerante dieren?

Dit zijn Neurergus kaiseri. De kostprijs is momenteel enorm hoog, de wachtlijsten voor nakweek zijn enorm lang en wildvang kopen is uit den boze... Naar schatting leven er in het wild nog minder dan 1000 dieren (als het intussen al niet onder 200 ligt!) en de illegale vangsten gaan nog steeds door!
Robs dieren zijn nakweek.

Fantastische foto's en films Rob! Het is toch echt "machtig mooie" soort!