Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Mijn nieuwe aanwinsten.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robkeulers

tegenwoordig wordt uit het leidingwater het kalk gedeeltelijk weggefilterd als het aandeel kalk te hoog is. Het lijkt me raadzaam om op zoek te gaan naar nog veel meer kalkstenen, dat beetje kalk in het water is aan de lage kant.

alibombali

Ik zou ook geen hout gebruiken in je bak en hem wat simpeler houden (ivm vervuiling) en met misschien meer water....heb je er overigens een pompje in?

Jari B

Meer water kan niet door de deurtjes met het slotje.
En ik zal morgen opzoek gaan naar nog meer kalkstenen.

alibombali

Als ik aan een nieuwe bak met Kayseries zou beginnen, zou ik hem veel sterieler opzetten en preventief esha2000 toevoegen...

Jari B

Er zit nog geen pompje in want ik kwam pas om 6 uur thuis en toen waren de aquariumwinkels al dicht maandag ga ik er meteen 1 kopen.

Harry

Bij het tuincentrum kun je vaak maansteen kopen, dat is ook kalkhoudend. Een paar kleine brokken is inderdaad voldoende. Kijk inderdaad uit met mossen. ik had er destijds alleen gestapelde brokken kalksteen in die deels boven het water uitsteken. Belangrijk is ook een hoge luchtvochtigheid op het landdeel bij de stenen.  Ik had de bak destijds deels afgedekt met een glasplaat en links en rechts een ventilatierooster gemaakt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Sergé Bogaerts

Niet alle kaiseri stammen af van Bioncenter wildvang...er is nog steeds een groep die afstamt van de privé import van Steinfartz en Schultschik. De dieren lijken mij voor 2 jaar wel erg groot, en dat je geslachten al kunt zien na twee jaar is ook een beetje verdacht. Er circuleert nog steeds wildvang die vorig jaar is gevangen overigens. Dus helemaal gek is het niet te denken dat het wildvang is. Maar goed, beter dat ze nu in goede handen zijn dan bij een handelaar.

Verder zou ik ook de bak simpel houden. Kijk ook op cuadataculture voor een goed overzicht van ervaringen!

stijnzeger

#22
Ik heb ze gisteren ook opgehaald in Hamm (5 voor mezelf en 5 voor een ander) Ze zijn 1 jaar oud en zien er mooi uit een beetje aan de kleine kant. Ik hou ze nu in een volledig terrarium met aan een kant gestapelde kalkhoudende stenen (nat) en aan de andere kant gestapelde bommschors (droog). In het midden heb ik een basin met een laagje water. Ik twijfel alleen aan mijn ondergrond ik heb zo'n Humus brick opgelost en de grond als bodembedekker gebruikt, misschien is grind of zand beter??? Overigens als de discussie over wildvang ook hier losbarst, wij hebben de nakweekdieren Van Markus Auer gekocht met overdrachtspapieren erbij, enz. Dus gewoon goed geregeld, denk ik. Als er nog suggesties en/of tips zijn dan hoor en zie ik dat graag ik wil ze de beste zorg geven, net als mijn andere salamanders overigens. Ik denk dat ik na de zomervakantie ze een tijdje aquatiel ga houden, de winterrust weer in een terra doe en volgend jaar een poging doe om met ze te kweken. Ik hoor van jullie, met vriendelijke groeten, Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Jari B

#23
Het landgedeelte goed nat houden is dat ook goed?
Of moet er een stuk zijn waar ze droger kunnen zitten?
Maar op caudata culture http://www.caudata.org/cc/species/Neurergus/N_kaiseri.shtml daar zie je een foto van een kaiseri aqua/terrarium met ook veel mos.
Stijn heb jij die man gezien met die wormsalamanders daar heb ik ze gekocht.
Bij de ingang ga je links die hal in en dan heb je links en rechts tafels, daar aan de linkerkant ergens tussen de 2de en 4de rij.

kevin

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten Jari.
Begint aardig goed te komen zo bij je thuis.
Succes ermee ^^

Joey Immers

heej jari gefeliciteerd met je dieren.

Ik was helemaal vergeten dat hamm was als ik het geweten had ik er ook heen gegaan...

Maar veel plezier met de beesten en hou ons op de hoogte en hopen op nakweek ;)

Groeten joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis