Hoe muggenlarven voeren??

urbanc0re

Hallo, ik heb sinds 3 dagen 3 cynops orientalissen. Ik voer ze rode muggenlarven en regenwormen.
Maar hoe zal ik het beste de rode muggenlarven voeren? Gewoon een beetje in het water doen? Dat heb ik al gedaan maar ik zie ze er niet echt van eten, maar dat kan ook komen omdat ik ze nog niet zo lang heb.

A34

Ik denk het laatste, maar zorg er wel voor dat je het niet gegete spul (dag erna) verwijderd, bv met een rietje.
En probeer de diertjes in het begin zo veel mogelijk met rust te laten.

StijnH

Hoi,
een schooteltje of schaaltje, Je kunt A: de muggen larven die over zijn gebleven makkelijk verwijderen, B: ze vinden de muggenlarven makkelijk. en C: de muggenlarven krijgen niet de kans de grond in te kruipen. (kijk maar naar mijn foto, voorbeeld :o). succes.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

Dat is inderdaad ook zeer handig. Gebruik ik zelf ook, maar dan in een grote schelp :)
Trouwens levende muggelarven kun je laten liggen en bewaren tot dat ze dood zijn!

StijnH

Hey Jeroen,

Ja een schelp is zelfs nog nartuurlijker! Leuk idee :)

Ja tuurlijk wacht ik een paar dagen tot dat ze dood zijn, anders zou het zonde zijn ;)

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

urbanc0re

ik gebruik bevroren rode muggelarven, dan pak ik daar zon stukje van en in het water ontdooit het. Maar hoezo makkelijk verwijderen? Ik vind het juist supermoeilijk. Met een visnetje gaat het niet zo.

Btw ik weet niet of het helpt maar ik huishoud mijn orientalissen zo: Zo goed als voledig aquatiel. 13 cm water. Ik heb er 2 stukjes kurkhout in drijven, hier zitten er meestal wel 1 of 2 op. En ik heb 1 klein plantje erin. :P (ja ik ga binnenkort wat meer planten erin doen, en grind erin, nu is er nog geen bodem.. gewoon glas).

A34

Het bekende probleem met bevroren muggenlarven is dat ze blijven drijven.
Je wilt natuurlijk dat alle muggenlarven in je voerbakje belanden , dus hier heb ik wat op verzonnen dat heel goed werkt.

Je pakt een stevig stuk ijzerdraad , deze draai je aan een kant rond .. totdat je een soort kegelvorm krijgt 

..zie foto .. de rest wijst zich van zelf wel..

Voer uithevelen kun je heel makkelijk met een rietje of stuk slang doen (niet te grote diameter). hou je duim op het rietje en steek het rietje het water in .. bij los laten schiet het voer naar boven en duw je gauw je duim weer op het rietje .

urbanc0re

ok ik snap het, denk ik :P. maar ik heb geen voerbakje ... ik doe het gewoon in het aquarium. En de larven blijven ook niet drijven .. ze zinken meteen.

DannyS

Hoe ik muggenlarven aan mijn dobrogicussen voer:
Ik pak een voedselbakje (vrij ondiep hamstervoer bakje) en doe daar een blokje larven in. Ik vul het bakje ook tot aan de rand met water uit het aquarium. Dit laat ik zo'n 5 minuten buiten de bak staan, en dan zet ik het voorzichtig op de bodem. Ik ga dus gewoon met m'n arm in de bak. Doordat er water in het voerbakje staat gaan de losgeraakte larven niet snel drijven en worden ze ook niet uit het bakje geslingerd.
De reden dat ik het even buiten de bak laat staan is omdat het water dat in het blokje aanwezig is kan ontdooien, waardoor de drijfkracht enorm vermindert.

In tegenstelling tot mijn axo's zijn mijn dobrogicussen nette eters en blijven de larven in het bakje. Na 1 of 2 dagen haal ik de overgebleven muggenlarven er met bakje en al uit.

Ik heb eerst ook de blokjes meteen in de bak gegooid, maar toen kreeg ik het probleem dat de muggenlarven overal in de bak terecht kwamen en er ook een heleboel onder mijn javamos lagen.
Tijdens een schoonmaakbeurt van de bodem schrok ik behoorlijk van het aantal larven dat onder het javamos lag.

urbanc0re

Danny heel erg bedankt  ;) heel goede tip van dat bakje. Had ik zelf nooit op gekomen.