opnieuw C Orientalis met wondjes?!

nymfe

Hallo misschien herinneren jullie je mij nog van de C Orientalis met een (enorme) hoofdwond..

Ik voel me echt HEEL slecht nu als verzorger want ik heb wederom een beestje met wondjes. Ditmaal in een vroeg stadium.
Ik heb geen idee wat ik fout doe en ik probeer zoveel mogelijk bij te lezen maar ik kan niets vinden.

Het is een vrij klein van stuk beestje (wat wel goed eet, vooral buffalo wormpjes vindt hij/zij lekker)
met een geschaafd/kaal/bleek plekje op zijn linker achterbeen.. ook in de hoek tussen zijn staart en rechter achterbeen (zijn dij zegmaar) zit een wondje en hij heeft een dikke plek op zijn hals.
Gisteren heb ik dit echter niet gezien!?
Het lijkt alsof zijn huid eraf geschaafd is maar het doet me erg veel denken aan mijn overleden Cynops die een bacterie had die langzaam weg at aan zijn vlees :s

Ik heb hem meteen geïsoleerd maar ik weet niet wat ik nu kan doen.
Er zijn geen amfibie dierenartsen in mijn omgeving en ik ken ook niemand die er even naar kan kijken.
(onze dierenwinkel medewerker zei de vorige keer ook dat ie er wel bovenop kwam, maar dat beestje heb ik toen begraven)

Heeft iemand dit eerder gezien? Wat kan ik doen?

sala-fan

Heej nymfe
Het spijt me van je beestjes
Het help ons wat meer op weg als je foto's zou plaatsen, dan weten we misschien meer
Heb je ze van een dierenwinkel want die zijn altijd wildvang en de kans op stress, infecties en ziektes is dus heel groot
En het ligt dus niet aan jou!
Waarschijnlijk hadden ze die infectie al.
Maar vooralsnog zou ik foto's plaatsen
veel succes,
Maarten

nymfe

Even kijken of deze het doen,
Let op beide achterpootjes en de nek:

DannyS

De foto's zijn in mijn ogen duidelijk. Ik ben geen houder en kenner van oriëntalissen, maar ik weet zeker dat er leden zijn die hier wat mee kunnen. Ik kan/ga dus geen diagnose stellen.

Wat ik wel wil zeggen is het volgende:
Neem het jezelf niet kwalijk! Salamanders die bij een dierenwinkel vandaan komen zijn bijna 100% zeker wildvang, zoals Maarten al aangaf. Je komt op dit forum en zoekt informatie over hoe je de dieren het beste kan houden. Je doet dus al meer je best dan de meeste dierenwinkel verkopers!

Hopelijk overleeft dit diertje het en kan je lekker genieten van deze leuke soort!

A34

Het lijkt in ieder geval wel verdacht veel op de eerder besproken bacterie.

Robkeulers

Dat was mijn idee ook, het is volgens mij hetzelfde verhaal als die andere orientalis...

wie weet raad?

nymfe

kan deze bacterie zich na zo'n lange periode nog uiten? ik dacht dat die kans nu wel voorbij zou zijn..
Ik heb ze sinds december en de eerste was eigenlijk meteen al ziek..
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit misschien iets nieuws was?

Ik heb wel zo mijn vraagtekens bij de Cynopsen uit een dierenwinkel :s maar nu durf ik er ook geen
nakweek van forum leden bij te kopen (als die optie zich voordoet) want ik vraag me dan af of deze niet ook ziek kunnen worden?

Ik heb trouwens 1 Cynops met een vreemd voetje. Hij is niet ziek of kapot.. maar hij heeft een extra teen haaks op zijn pink-teentje staan en een extra dikke teen/uitstulping recht onder zijn voet waardoor hij moeilijk loopt.. in het begin dacht ik zelfs dat hij een extra voetje aan het groeien was. Nu is de groei gestopt en heeft hij gewoon 6 tenen, zegmaar. Ik heb geen idee of dit vaker voorkomt maar het is wel bijzonder :)

A34

bijzonder maar blijkbaar alle 3 niet in normaal gezonde staat... De kans dat hij het ook krijgt of al heeft is groot !

Steven DC

Hey Nimfe,

Ik heb dezelfde problemen gehad met C. oriëntalis. Je kan ze behandelen met ESHA 2000 maar de ziekte bestrijden lijkt niet gemakkelijk. Door de Esha zullen de wonden wel genezen, maar na verloop van tijd zal de ziekte toch weer uitbreken. Waarom, weet ik niet. Deze ziekte laat me eigenlijk een beetje denken aan het herpes-virus bij mensen. Een virus dat zich incapselt in de organen en bij stress uitbreekt. Of het echt zoiets is, weet ik niet zeker. Ik ben ook geen bioloog...
Ik weet niet hoe het bij u zit, maar bij mij waren het enkel de vrouwen die last hadden van de ziekte. M'n mannen bleven ongeschonden terwijl alle vrouwen stierven met dezelfde symptomen. nl: zweren, wegrottende tenen en zelfs volledige ledenmaten die afstierven.

Groet,

Steven

nymfe

hoi,

bedankt voor het advies! ik ga het proberen.
Ik ben blij dat er in ieder geval iemand is die weet wat het is (een soort van) en die
me kan vertellen hoe of wat.
Bedankt voor de hulp!

Groetjes
Ferani

Gaby

Hey Nymfe,

Hoe gaat het nu met je salamanders, zijn ze helemaal genezen..?

nymfe

hoi,

nou om je antwoord te geven;

van de 5 zijn er nu 3 overleden.. kregen ernstige wonden.
Ik dacht van de twee overblijvenden dat het mannetjes waren (opmerkelijk veel groter als de zieke salamanders) en hoopte dus dat zij niet ziek zouden worden.. helaas..
de grootste van de twee overblijvers heeft nu wonden op zijn voorpoot palmpjes en op zijn buik.. (vandaar dat ik ze zo laat pas zie)

Ik vrees dat mijn hele bak uitsterft...

Wie O Wie kan mij helpen en uitleggen wat ik nu kan doen om de bak helemaal te reinigen van infecties..
En Wie o Wie heeft er dan interesse in om mij in der tijd kleintjes te verkopen die wél van een kweker komen.. ipv uit een winkel :(