Ravon verspreidings onderzoek

Chris Schouten

Ik keek toevallig vandaag op de ravon site. Daar stond een link naar het verspreidingsonderzoek.

link: http://westrien.websites.xs4all.nl/verspreidingsonderzoekRA2009a/

Nu zag ik toevallig dat er vlak bij mij in de buurt een prioriteit vlak zit voor de kamsalamander. Ik ben hier in de buurt nog nooit een salamander gezien. Alleen als klein kind heb ik wel is een klein wit salamanderachtige gevangen, maar die herinnering is te vaag om conclusies uit te trekken.

Nu is mijn vraag wie er allemaal meedoet aan zo'n onderzoek en hoe je het beste kamsalamander kan opsporen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Wouter

Er is een grote groep vrijwilligers die jaarlijks aan dit onderzoek mee doen. RAVON probeert ook oudere waarnemingen te checken, vandaar dat er soms hoge-prioriteit kilometerhokken aangegeven worden op plekken waar de soort al langer verdwenen is. Je kunt zo'n soort echt ook herontdekken! Kamsalamanders en hun larven zijn niet snel met andere watersalamanders te verwarren, dus ga het veld in zou ik zeggen!

Roy van Grunsven

Regel dit wel eerst goed (via RAVON) het is namelijk strafbaar om Kamsalamanders op te sporen of te vangen zonder vergunning.

Chris Schouten

Dat klinkt wel heel idioot.
Ze kunnen al zo weinig doen aan wildvang en andere zaken.

Dan moet je een vergunning hebben om in het bos/moeras/tuin rond te kijken en een fotootje te schieten.
Dat is wel heel erg bekrompen. Straks moet je nog door de screening heen en 10 formulieren invullen voordat je eraan mag deelnemen. Kom je toevallig een salamander tegen, heb je hem illegaal gespot.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Sergé Bogaerts

Chris, zo idioot is het niet. Zo zit de wet in elkaar, om soorten goed te beschermen moet je een ontheffing hebben om ze te mogen verstoren of vangen. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor mensen die wetenschappelijk onderzoek doen, en voor vrijwilligers. Die ontheffing krijg je vrij eenvoudig via RAVON, maar natuurlijk sta je wel geregistreerd en dat is ook in je eigen belang want als de "boswachter" je ziet en betrapt weet hij niet of jij daar illegaal bezig bent of voor RAVON. Je kunt immers een flinke boete krijgen zonder ontheffing.

Tegen illegale handel wordt wel degelijk opgetreden, maar dan moet je het wel melden natuurlijk bijd e AID (zie ergens anders op dit forum in een topic over dieren op marktplaats).

Kamsalamanders kun je het beste zoeken in de zomer als er larven zijn, die zijn gemakkelijker te vinden dan volwassen dieren. Je kunt ook eieren zoeken, maar het allerslimste is natuurlijk om een keer mee te gaan met iemand van RAVON uit je buurt.

En er is niks leukers dan salamanders in het wild zien, want zoals al eens ooit in de jaren zeventig door de vereniging Lacerta werd gepropageerd: het mooiste terrarium is de natuur zelf!

Steven DC

Ik heb meegedaan aan zo'n onderzoek in België, maar je mag ervan uitgaan dat lang niet alle plaatsen in kaart worden gebracht. Zo heb ik een hele hoop plaatsen aangetoond waar allerlei salamanders zitten en zo weet ik tevens een plaats waar de kamsalamander nog voorkomt. In Antwerpen is de kamsalamander zeer zeldzaam geworden. Ik heb de plaats aangetoond en we zijn fuiken gaan zetten in de maand april. Na 1 nacht zat daar niks in en werd er dus ook geen vermelding van gemaakt. Ikzelf heb er een jaar eerder 4 juvenielen en een gestorven vrouwtje gevonden. Uiteraard moet je een vergunning hebben én moet je schriftelijke toestemming krijgen van de beheerder van de grond (privebeheerder of gemeente) om er onderzoek te mogen doen. Met een vergunning alleen ben je dus niets...

Mvg Steven

Nynke

Ik heb op hun website gekeken maar ik kan nergens hun mail adres vinden.

In friesland heb je een klein heel klein slootje. Waar ik en de buurjongens altijd met een schepnetje stonden te vissen. De hele zomer door. Elke dag hadden we wel een stuk of 10/15 van die salamanders in ons netje. Die namen we dan altijd mee en deden we dan bij ons in de vijver of bij ons achter in een grote sloot. ( de eitjes en larfjes deden we in de regenton bij ons huis en na een aantal weken/maand kropen ze eruit om de weide wereld te verkennen)

Want het kleine slootje zou namelijk dichtgegooid worden omdat het gebouw die daar staat parkeerplekken wou maken. Op de dag van vandaag zijn die er nog niet. Maar het slootje is niet zo mooi meer als het was. Gelukkig zitten de salamanders bij ons in de vijver en in de sloot.

Als de zon goed staat en het water is helder zie je ze soms op de zandbodem zitten. Ook bij ons in de vijver zie je vooral veel vrouwtjes zitten.

Ook als mijn ouders en de buren in de tuin bezig zijn komen ze ook onder elk bosje en plantje vandaan.

Dit wou ik graag aan die ene website doorgeven maar ik kan hun e mail nergens vinden  ???

Coen Deurloo

Invoeren op www.waarneming.nl of www.telmee.nl is een mogelijkheid, dit probeer ik zelf ook regelmatig te doen :).

Roel

Het is inderdaad het éénvoudigste om te traceren waar de larven zitten en aan de hand daarvan een determinatie te doen.
Volwassen dieren zie je niet zo vaak of je moet gedurende de donkerte op stap moeten maar dat is zelfs volgens mij voor geregistreerde RAVONNERS niet mogelijk daar de meeste locaties gedurende de donkere uren verboden terrein is. EN TERRECHT.

Sergé Bogaerts

Op de website van RAVON kun je ook via de werkgroepen kijken naar de contactpersonen voor elke provincie.
En je kunt sowieso al je waarnemingen inderdaad doorgeven via telmee.nl of waarneming.nl, ook de bruine kikkers en stekelbaarzen. Het leuke van waarneming.nl is dat je meteen ook al je eigen gegevens altijd kunt nazien en combineren met bekende gegevens. Er is heel veel mogelijk met die website, zelfs gegevens van je vakantie kun je er opslaan!

Nynke

Heb mailtje terug gekregen van hun, er is iemand uit friesland die wel een afspraak wil maken met mij, om eens te gaan schepnetten daar. Ik heb nog wat meer foto's opgezocht, maar de salamander lijkt ook wel erg veel op de kleine water salamander.

Als ik met de verhuizing klaar ben zal ik deze persoon bellen om een afspraak te maken. Dan kan hij presies zien om welke salamander soort het gaat.