groeit een teen weer aan?

Gaby

Hoi allemaal,

Ik weet niet of dit onderwerp al eerder is behandeld, maar als een salamander een wondje heeft aan zijn achterpootje en daardoor 2 teentjes mist, groeit dat dan weer aan?

StijnH

als ze gaan vervellen meestal wel weer ja!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Steven DC

Als het een bijtwonde of iets dergelijks is wel, maar als je spreekt over cynops orientalis dan zit je waarschijnlijk met een probleem...

Robkeulers

Tenen kunnen weer aangroeien, zelfs hele poten kunnen weer aangroeien. Vaak zie je toch dat het een nieuw pootje of teentje is.

Het komt niet tegelijk met een vervelling, maar kan wel een paar maanden duren. Ik heb zelfs al gehad dat ik een zwaar ontstoken poot verwijderde met een scherp mes om de ontsteking te verwijderen. Daarna groeide de poot weer aan.
Verschrikkelijke actie om te doen, maar het redde wel het leven van het beest.

alibombali

Klopt, dat heb ik ook meerdere keren meegemaakt, maar heelaas gaan de dieren vaker dood dmv een ontsteking/infectie/schimmel.... :-\

Rowan Willemsen

Citaat van: Steven D. C. op maart 29, 2009, 03:01:25 PM
Als het een bijtwonde of iets dergelijks is wel, maar als je spreekt over cynops orientalis dan zit je waarschijnlijk met een probleem...

Waarom zit je bij een cynops me en probleem?
Ik had een diertje met een verloren poot ( hoe is een raadsel ) nu bijna 4 maand later is het weer volledig genezen, alleen de poot is qua tenen heel iets kleiner, maar volledig weer aangegroeid!
Als je er naar kijkt zonder te weten zie je het echt niet!

Gaby

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een cynops orientalis die een klein roze vlees wondje heeft (heb echt geen idee hoe het wondje ontstaan is..) Het ziet er verder niet wit, pluizig of ontstoken uit. Het diertje gebruikt alleen zijn pootje niet zo veel, hoop niet dat hij/zij veel pijn heeft..  :-\
Maar ik ben wel blij dat alles wel weer goed komt.
Wel hou ik alles goed in de gaten!

Ik hou jullie op de hoogte

Rowan Willemsen

Pin je er niet op vast hoor, er kan vanalles mee aan de hand zijn!
Ik heb wel vaker gehoord dat is ook te lezen in een ander topic dat er dan wellicht een infectie is.
Kijk ik had gewoon een pootje eraf, maar zonder grote schade dat er ondanks dat ie hem miste er wel gezond uitzag, en vrijwel direct kon ik al een genezingsproces zien.

Kun je anders misschien een foto plaatsen, weet zeker dat er mensen zijn op dit forum die er aan de hand van een duidelijke foto al veel meer kunnen zeggen of het iets erg is, of dat het meevalt.

capra hircus

Ik had twee jaar geleden een Ribbensalamander met shimmel aan één van zijn achterpoten. Hij verloor er twee tenen door. Een paar maanden na de behandeling waren ze weer teruggegroeid, één teentje bleef wel kleiner.

Ik heb een Chinese Vuurbuikslamander die na uitdroging (ontsnapt, nét op tijd gevonden) al zijn voortenen miste. Deze zijn allemaal gewoon teruggegroeid.

Gaby

Ik denk dat er meer aan de de hand is dan toen ik gister dacht.
Toen ik net wakker werd en ging kijken zag ik dat hij ook ineens een voorpootje mist, terwijl ik daar gister nog niets aan kon ontdekken.

Wat is de makkelijkste manier om een foto te posten hier..?
Ik zou het graag aan jullie willen laten zien en misschien is het te behandelen is..

Steven DC

Citaat van: Gaby op maart 30, 2009, 08:29:01 AM
Ik denk dat er meer aan de de hand is dan toen ik gister dacht.
Toen ik net wakker werd en ging kijken zag ik dat hij ook ineens een voorpootje mist, terwijl ik daar gister nog niets aan kon ontdekken.

Wat is de makkelijkste manier om een foto te posten hier..?
Ik zou het graag aan jullie willen laten zien en misschien is het te behandelen is..

Dat is nou net het probleem dat ik bedoel met Cynops Orientalis. Er is dan inderdaad wel meer aan de hand. Hier is een link met wat meer uitleg.

http://www.caudata.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=2260.0

Coen Deurloo

Roel

Heb momenteel een behoorlijke hoeveelheid ribben larven liggen, eigenlijk te veel m.b.t. de ruimte en het beschikbare te scheppen voedsel.
Als gevolg hiervan zag ik gisteren een aantal afgebeten pootjes.
Ervaring hiervan: ze groeien wel weer aan in een later stadium.
Mijn hoop is echter wel dat de zon snel begint te schijnen zodat er weer volop vlooien komen om te scheppen.
Als ze stijf in het voer zitten bijten ze nl niet zo snel aan elkaar.

Gaby

hier even een foto.
Hoop dat jullie raad hebben

Ik heb ook het andere topic even gelezen, daar hadden ze het over ESHA 2000, dat heb ik nog liggen.
Heb namelijk ook een paar aquariums.
Ook heb ik Ektol fluid van JBL (tegen vinrot en andere huidinfecties)
Baktopur van Sera (ook tegen bek en vinrot en bacteriële infecties)

Wat kan ik het beste gebruiken en hoe moet ik het toedienen, mijn salamandertje zit nu eigenlijk altijd op het drijvend schors

Steven DC

Zet je salamanders in een bakje met lage waterstand (3cm ofzo) en voeg Esha2000 toe. Zet ze best ook fris (15°C) en niet op kamertemperatuur. De andere medicatie heb ik geen ervaringen mee...
Wat je hebt bij deze cynops is geen bijtwonde maar een infectie die zich veel voordoet bij wildvang Cynops oriëntalis. Het begint meestal met een teentje dat verdwijnt en eindigt met alle ledematen die verdwenen zijn. Ik heb Frank Pasmans een mail gestuurd om er verder uitleg over te vragen. Weet niet of dit al grondig onderzocht is, maar het is wel nodig vind ik. De meeste mensen leren salamanders kennen door ze in een aquariumwinkel te kopen of op één of andere markt, en krijgen meteen te maken met zieke dieren.

In elk geval veel succes!

Hier een foto van een C. oriëntalis van mij destijds. Een zweertje op de onderlip resulteerde in een halve lip en let ook op het pootje, dat is misvormd door de infectie...