Nieuw huis, nieuw aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nynke

Ik kan niet wachten, tot ik bezig mag gaan met mijn aquarium, die leeg staat naast mij. Hij staat nu nog op zijn oude plekje, maar wordt 1 van deze dagen verhuist.

Het aquarium is een 1 meter bij 50 bij 50 aquarium. Met rond voorruit ( merk charming).
Er komt een BTN achterwand in. (back to nature)
2 eheim potfilters 2213. 1 wordt gebruikt om de bodem schoon te houden. De andere als oppervlakte filter.
1 verwarming die de temperatuur rond de 16/18 graden gaat houden. ( zal eerst kijken wat de temperatuur wordt met de lichten aan)
Er komen 3 t8 lichten boven met reflectors. ( dit omdat ik bijna alles wil bedekken met javamos)

De inrichting houdt ik simpel,

Bij de blokker goedkope voet matjes gehaald. Die komen op de bodem te liggen. Daarover komt 25 kilo ( of meer) filter zand. Daarover heen zal ik heel wat grote stenen plaatsen die worden beplant met javamos. Tussen de stenen zullen de pvc buizen van de axolotls tussen komen te liggen, deze zullen ook beplant met javamos worden. Tussen de stenen en pvc pijpen laat ik ruimte over, voor vallisneria en andere koudwater planten.

Ik hoop dat dit een mooi groen geheel gaat worden.

Nu alleen nog alles gaan halen, en beginnen met het aquarium te verhuizen.
Aankomend weekend zal mijn vriend alvast met de lichtkap beginnen.

Updates volgen snel,



Nynke

Aankomende vrijdag vertrek ik weer naar Friesland, mijn vriend gaat zaterdag de lichtkap maken. En ik mag zaterdag shoppen voor alle benodigdheden. Zondag vertrekken weer vroeg naar veghel om mijn aquarium te verhuizen naar loosbroek en dan mag ik gelijk mijn creativiteit er op los gooien.

DannyS

Veel succes en plezier ermee!
Misschien is het al verteld, maar het water in de nieuwe bak moet nog wel even 'op klimaat' komen, zodat je dieren niet in een overdosis ammonium of nitriet zitten.

Roel

Nynke, succes met de verhuizing.
Is het gelukt met de emmers?

Nynke

#4
De planning is iets gewijzigd trouwens. Mijn vriend kwam met het lieve idee om alles morgen maar te gaan doen. De lichtkap wordt nog wel steeds dit weekend gemaakt. Maar ik gok dat ik morgen al water in het aquarium kan doen. Natuurlijk zal ik proberen om "mooie" foto's te gaan maken van de opbouw.

Updates zullen weer snel volgen :)

ps de axolotls komen er pas naar 2/3 weken in, heb daarom nog niet naar de emmers gevraagt.




Nynke

#5
Nou nou wat een dag was het vorig weekend. Vrijdag kwamen we in Friesland. Lekker mac donalds eten tv kijken en toen naar bed. Zaterdags naar de rommelmarkt geweest voor een eettafel maar helaas niks kunnen vinden. Daarna naar de dierenwinkel om spul te kopen. ( alles wat ik wou hadden ze net niet) Toen naar huis en de lichtkap gemaakt. ( jeej hij doet het)

Schoonmoeder belde ook nog als we bij haar op bezoek kwamen. Rond 8 uur daar geweest toen naar huis. De dag vloog voorbij.

Zondag de dag van de verhuizing. Om 8.30 was ik wakker alles thuis schoonpoetsen en inpakken. Mijn vriend het bed uit gegooid rond 9/10 uur. bakje koffie en weg waren we. ( op naar Brabant). Rond 12.00 waren we thuis. Toen kwam de grote klus. Eerst het aquarium verhuist met de rest van het techniek. Daarna de kast met de stenen.Rond 14/15 uur waren we klaar en kon ik bezig met het inrichten van het aquarium. Door alle drukte heb ik helaas nog steeds geen foto's kunnen maken. ( die komen wanneer het rustiger is)

Rond 20 uur stond het aquarium te draaien.

Nu komt het stukje waar jullie mischien niet zo blij om zijn maar ik beloof, het einde loopt goed af. (te goed) 

Mijn moeder belde mij vrijdag dat mijn broertje niet meer in mijn oude slaapkamer sliep vanwege het aquarium ( zo was het water aan het stinken). Denk zal eerst maar eens kijken. Mijn vriend naarboven die begon al te roepen ik slaap op de bank. De hele zaterdag heb ik zitten overwegen om de salamanders daar te laten ( met half verschoont water) of toch maar in een schoon aquarium.

Nou ik heb ze toch maar die zondag mee genomen want ik kan het mijn eigen familie niet aan doen om met zo'n aquarium te zitten. En vooral de dieren niet. Ik heb ze er gister in gedaan. En ben net wezen kijken ( 5 minuten geleden thuis gekomen) Ik had al nachtmerries dat de dieren dood waren, het huis staat blank, aquarium kapot, etc. Nou niks is minder waar.

De axolotls hebben eieren gelegd. Het aquarium draait prima. En zelfs me vriend vind het aquarium mooi.
Het vrouwtje was nog steeds bezig om eitjes te leggen, die heb ik met rust gelaten. Maar de andere dame en heer heb ik een worm gegeven. Je moet wel goed opletten, ze hadden bijna mijn vinger ook te pakken.

Ik zit nog even te twijfelen wat ik met de eieren moet doen. Ze zitten nu nog gewoon in het aquarium zelf. Morgen gaan we er weer heen en dan zal ik zien als ik ze appart leg ja of nee. ( geweldige timing hebben ze midden in een verhuizing).



Robkeulers

Nood breekt wetten Nynke! Het is idd beter om alles rustig te doen en je bak tijd te geven om in te draaien, maar als het niet anders gaat, dan gaat het niet anders, simpel!

Ik geloof niet dat je Axolotls het als vervelend hebben ervaren, gezien de eitjes. Ik vrees wel dat een goed deel opgegeten is als je terugkomt bij de bak. Hou ons maar op de hoogte, dit big-brother achtige verhaal is erg leuk om te lezen ;)

Nynke

De eitjes zijn gelukkig niet opgegeten. Eitjes die aan de planten zaten heb ik los gehaald en in een appart bakje neergezet. De andere eitjes die aan de stenen/slangen en achterwand zitten, laat ik zitten.