T. dobrogicus eitjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Platoplato

Goed nieuws! 5 april tijdens de beurs in Houten 2 dobro mannen gekocht en een vrouw. 's Avonds bij mijn twee reeds aanwezige vrouwen gezet en vandaag is één vrouw al aan de leg. Heb net vijf eitjes geteld, great succes! ;-) Ben er erg blij mee! Even afwachten hoe het verder gaat.

Robkeulers

Leuk man!

Zijn het vrouwen die je al had, of zijn het de nieuwe vrouwen die aan de leg zijn?

Platoplato

Thanks! Volgens mij is het de nieuwe vrouw, heeft een iets andere buikkleur dan de andere twee. Ze zal al wel 'zwanger' zijn geweest.

Jari B

Geweldig nieuws Sebastian.
Hopen dat je er veel kunt opkweken. :D

petro pees

Hoi Sebastian,
Heb je de dobrogicus bij Alex gekocht(op de beurs)?
Hoe dan ook ,succes ermee.
Petro
Tylototriton Shanjing

alibombali

Ik zei toch dat het binnen een aantal dagen zou gaan knallen.... ;D ;D ;D

Platoplato

Yep, vergeten te vermelden, maar had ze bij Alex gekocht. Die had haar vast in 'the mood' gebracht zodat ze bij mij kon knallen  ;)

kirsipu

Ook ik heb op de beurs bij Alex 5 koppels dobrogicus gekocht en hij zei er ook gelijk bij dat sommige vrouwtjes bij hem al aan de leg waren geweest. Maar dat het er dik in zat dat andere vrouwtjes vrij snel
eieren zouden gaan leggen als ze in hun nieuwe onderkomen zouden zijn.
En dat klopt helemaal, gisteravond zag ik al zo'n 20 eitjes zitten en vanmorgen was dat al verdubbeld.
Alle 5 de vrouwtjes zijn op dit moment druk bezig om eitjes te leggen. Geweldig toch!!
Krijgt Alex toch nog gelijk want toen ik hem vroeg hoeveel de dobro's moesten kosten zei hij tot 2 keer
toe 100 voor 10 (kleine verspreking dus ipv 10 voor 100). Maar het aantal blijft dus groeien.
Wordt vervolgt.
Groeten Jan

StijnH

#8
Mooi Sebastian en Kirsipu! ;)

veel succes!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

naeff002

Bij mij is eigenlijk precies hetzelfde geval als bij Kirsipu. Ook 5 koppels en alle vrouwtjes aan de leg.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

naeff002

Inmiddels zijn er een aantal eitjes uitgekomen, en heb ik er op het moment 25 geteld.

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Gefeliciteerd!! Mooie foto ook ;)

groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

kirsipu

Bij mij staat de teller op 13 larfjes. Maar er zijn nog heel wat goede eitjes die in verschillende stadia van
ontwikkeling zijn. En mijn 4 vrouwtjes (1 is er helaas dood) zetten nog steeds eitjes af. Ik heb totaal zo'n 50 eitjes moeten weggooien omdat ze niet goed waren.
Groeten Jan

Platoplato

Mmm, beetje mixed feelings met deze post. Ik ben blij met de jonkies van mijn dobro's maar ben nu binnen 3 dagen 2 volwassen dieren kwijtgeraakt.

Kort samengevat, ik had sinds oktober '08 twee vrouwen, waarvan er één zichtbaar slanker (dunner) was dan de andere, maar ze deden het prima. Op de beurs in Houten twee mannen en een vrouw erbij gekocht. Na een dag al eitjes, dus van de nieuwe vrouw. Het was me al opgevallen dat deze nieuwe vrouw erg dominant was en vooral met voeren 'kipje de voorste' was. Maar goed, alle begrip voor zwangere vrouwen uiteraard.

Met Pasen kon ik wat lastiger aan levend voer komen en heb ik diepvries muggenlarven gevoerd, maar deze werden niet heel goed gegeten. Daarna weer tubifex gevoerd, waarna de 'Dulle Griet' als en gek tekeer ging en ook in ledematen hapte van de andere dobro's, man en vrouw. Kort daarna had de magere vrouw een beschadigde staart, zij zat al snel op de turtle dock, maar heeft het helaas niet gered. Inmiddels waren de kammen van de mannen verdwenen en lagen deze 'blokes', schijnbaar enigszins uitgeput, ook op de turtle-dock. Gisteren waarschijnlijk een dode man gevonden, terwijl er nog voldoende levend voer lag in de voerstrook en de jonkies het goed doen.

Ze zaten in een redelijk beplante Juwel 50 bak met aardewerk pijpen voor het verstoppen en turtle dock. Geen idee waardoor ik er nu twee kwijt ben. De jonkies doen het prima, dus de waterkwaliteit lijkt me in orde.

Gebeurd het vaker dat vrouwen elkaar beconcurreren en extreme dominantie tonen bij deze soort? Zijn de mannen zwakker zodra ze de kam kwijt zijn? Iemand enig idee?

PS, de jonkies niet geteld, maar schat zo'n 15 stuks.

Vriendelijke groet,

Sebastian