Ontsnappingsvrij? (C. Oriëntalis)

capra hircus

Ik ben van plan om mijn vuurbuiksalamanders over te zetten van hun 60 cm naar een 80 cm aquarium, waar nu mijn kikkers in zitten. Ze ruilen zeg maar van onderkomen.

Het grote aquarium heeft geen deksel. Maar aan de bovenkant zitten gekitte glas-strips. Deze zijn 8 cm lang, is dit lang genoeg om ze binnen te houden? Ze moeten ook eerst nog eens ongeveer 15 cm klimmen om tot de strips te komen.

De Cynops Oriëntalis staat bekend als een uitstekende klimmer en ontsnapper. Dat heb ik gemerkt en ik wil het risico van ontsnappen zoveel mogelijk beperken.

Robkeulers

Ik zou er een dekseltje op maken. 8 cm zou moeten voldoen, met de nadruk op zou..... Heb je laatst het item over de ontsnapte kaiseri gelezen?

Succes ermee!

Rowan Willemsen

ik heb gisteren horgaas gekocht met een klitterband rand.
Ben helemaal tevreden dus dat zou je goed kunnen doen!
Helemaal boven langs de rand klitterband gemaakt en het horgaas er over heen gespannen.
Werkt perfect en laat ook nog eens goed lucht door dus ben erg blij met de tips na het kaiseri ontsnappingsverhaal!

stijnzeger

Ik heb op alle bakken een framewerkje van hout gemaakt op maat met 4 hoekijzertjes vastgezet en aan de onderzijde horre(vliegen)gaas geplakt met bizonkt en geniet met een nietpistool gheel ontsnappingsvrij zo. Het fijne is dat je ze er ook met bijvoorbeeld het verschonen of voeren in een greep af kunt halen, is het overwegen waard, succes, Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

capra hircus

Ik heb de ontsnapping van de Kaiseri gelezen, ik zou me kapot geschrokken zijn. Gelukkig is dat goed afgelopen :).

Bedankt voor de tips. Maar dat horregaas, haalt dat niet heel veel licht weg? Ik heb er namelijk wel een aquariumlamp bovenhangen, het is namelijk een dichtbeplant aquarium. Met voornamelijk Crypto.

Verder klinkt horrengaas ideaal.

stijnzeger

Ik laat zo'n 10/12 uur per dag ('s-winters meer dan zomers)de tl branden en de waterplanten doen het meer dan goed met dit licht. (waterpest/penningkruid, enz)
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Rowan Willemsen

ik heb bij mijn cynops het licht erin ( aquarium dus een lichtbak )
de luchtgaten nu dan gedicht met horregaas.
ik denk ook echt niet dat het veel licht zal wegnemen als je er een lamp bovenhangt.
denk dat je wel even goed moet kijken of die lamp niet te warm word, niet dat dadelijk dat gaas in de hens vliegt!
geen idee of het kan, maar je weet maar nooit.