[nitrietpiek] alweer??

Morna

Jullie weten misschien wel dat ik vorige week 4 axolotls heb gekocht op een beurs. Ik had ze in een quarantainebak geplaatst, zodat mijn huidige bak echt voldoende tijd had om te draaien... In die quarantainebak zat een filter, een verstopplek en planten. Vanochtend merkte ik dat één van de axo's wel érg onbeweeglijk was. Waterkwaliteit gemeten: alweer een nitrietpiek! Ik heb ze snel overgezet naar de nieuwe bak en als het goed is, is er niets aan de hand. Maar ik snap niet hoe dit kan. Het water was al een hele tijd ingedraaid en wordt gefilterd. Wat kan de reden zijn :? Natuurlijk weet ik dat je moet verversen, maar ze zaten er vandaag 1 week in.

kevin

Een foto van de bak zou nu eventueel wel welkom zijn.
En eventueel de maten en hoe groot je axo`s zijn.
Ik denk zelf teveel dieren op te kleine ruimte in een bak die niet lang draait.
Voortaan dan wekelijks al het water verversen.

Morna

Citaat van: Kevin Immers op april 12, 2009, 03:14:16 PM
Een foto van de bak zou nu eventueel wel welkom zijn.
En eventueel de maten en hoe groot je axo`s zijn.
Ik denk zelf teveel dieren op te kleine ruimte in een bak die niet lang draait.
Voortaan dan wekelijks al het water verversen.
De axo's zijn ongeveer 5 cm of iets kleiner.
De bak is niet zo groot, ik denk 40*25*25 of zo, het was ook echt een noodoplossing :)
Maar omdat ze zo ontzettend klein zijn, leek het mij geen probleem.

De bak is verder van wit plastic, het was gewoon zo'n opbergbox van de xenos. Plan was eigenlijk om ze dinsdag over te zetten, dus dan zouden ze er in totaal 9 dagen hebben gezeten. Leek mij geen probleem?

kevin

Nee begrijp ik maar toch zou ik het dan tussendoor een keer even verversen.
Vooral ook omdat ze nog zo klein zijn.

Roel

Hey Morna,

Wat voor filter gebruik je?
Is het mogelijk om er filter substraat in te doen, zo ja?
Gebruik dan siporax van het merk SERA. Het is wel duur in aanschaf maar gaat nagenoeg onbeperkt mee. Het zijn een soort keramiek buisjes maar dan van glasvezels. Voordeel een supper groot filter oppervlak waarin de bacteriën zich in vast kunnen zetten.
Vervolgens de bak/filter enten met de goede bacteriën(bv afkomstig uit een goed lopend aquarium) en vervolgens waarschijnlijk nooit meer last van nitriet.
In het verleden had ik ook wel eens problemen zoals nitriet en blauw alg. Sinds ik dit spul gebruik nergens meer problemen mee.

Gr Roel

Robkeulers

Heb je aandelen SERA, Roel?  ;D ;D ;D Goede tip trouwens...

Dergelijk substraat met een enorm oppervlak geeft de bacteriën voldoende ruimte om zich te hechten, naar mijn idee in elk filter een aanrader. Deze buisjes/staafjes/steentjes of wat dan ook heb je van vele verschillende merken, en ik heb het idee dat ze allemaal wel goed zijn.

Roel

Rob, ik ben een zuinige peer.  ;)
Geen aandelen van welk merk dan ook vandaar voor mij gelukkig (nog) geen krediet crisis.
Het klopt je hebt ze van diverse merken. Siporax was echter het eerste in zijn soort de rest is namaak soms van goede kwaliteit en soms ook wat minder.
Eheim heeft ook wel een redelijke op de markt gebracht alleen zijn dit meer staafjes met als gevolg het sneller dicht slibben van de filter.

Morna

Ik ga even kijken of het in mijn systeem kan.  Mijn kleine bak heeft een kleine filter, mijn gewone bak heeft de standaard jewel800 filter. Dank je wel voor de tip!

Roel

Morna,
Ik gebruik het zelf het liefste in een buitenfilter, is overigens naar mijn bescheiden mening ook beter voor de beesten. De aanvoer gedeeltes binnen de juwel filters is meestal tamelijk groot liever werk ik met een filter korfje(bij aquaria).
Het spul wat ik bedoel ziet er uit als de ouderwetse keramiekpijpjes (waarschijnlijk door de ontwikkelaar als voorbeeld genomen alleen nu van beter materiaal).
Het neemt nogal wat ruimte in beslag. Echter een juwel filter kun je helemaal opvullen met dit spul en bovenop leg je een kleine filterspons voor het grove vuil. die hoef je dan slechts om de bepaalde tijd weg te nemen en uit te spoelen, een kind kan de was doen.
In ieder geval ben ik erg tevreden over het resultaat. Ik gebruik het spul als nagenoeg enigste filter substraat zowel in mijn sub-tropen bak(90*50*50) bevolking met L-nummers en wildvang Guppen(Frans_Guyana) en in mijn tropisch palludarium(gifkikkers/daggekko's en eigen gevangen spatzalmen van mijn reis naar Columbia 2006) eindresultaat gegarandeerd nitriet vrij! Het fungeert bijna hetzelfde als een bio filter.
Ook in mijn aquariumvereniging is iedereen enthousiast over dit spul
Onderhoud slecht om de tijd uitspoelen met wat leidingwater om het grove vuil weg te spoelen. Niet te heet en alleen water gebruiken anders gaat de bio flora ten onder.
:-* Roel

petro pees

Ik heb zelf een bak staan met een bodemfilter en moet zeggen dat het perfect bevalt.
Ik heb er bovenop een dikke laag zand waarvan ik de bovenlaag(ong. een cm.)elke week
afzuig met een slang,het afgezogen zand was ik en breng ik weer terug in de bak.
Buiten dat het bij mij uitstekent werkt heb je natuurlijk als extraatje,dat er geen larven of
voedsel ingezogen word.
Verder ververs ik elke week ook een derde water.
Petro
Tylototriton Shanjing

Steven DC

Citaat van: Roel op april 15, 2009, 09:45:13 PM
Morna,
Ik gebruik het zelf het liefste in een buitenfilter, is overigens naar mijn bescheiden mening ook beter voor de beesten. De aanvoer gedeeltes binnen de juwel filters is meestal tamelijk groot liever werk ik met een filter korfje(bij aquaria).
Het spul wat ik bedoel ziet er uit als de ouderwetse keramiekpijpjes (waarschijnlijk door de ontwikkelaar als voorbeeld genomen alleen nu van beter materiaal).
Het neemt nogal wat ruimte in beslag. Echter een juwel filter kun je helemaal opvullen met dit spul en bovenop leg je een kleine filterspons voor het grove vuil. die hoef je dan slechts om de bepaalde tijd weg te nemen en uit te spoelen, een kind kan de was doen.
In ieder geval ben ik erg tevreden over het resultaat. Ik gebruik het spul als nagenoeg enigste filter substraat zowel in mijn sub-tropen bak(90*50*50) bevolking met L-nummers en wildvang Guppen(Frans_Guyana) en in mijn tropisch palludarium(gifkikkers/daggekko's en eigen gevangen spatzalmen van mijn reis naar Columbia 2006) eindresultaat gegarandeerd nitriet vrij! Het fungeert bijna hetzelfde als een bio filter.
Ook in mijn aquariumvereniging is iedereen enthousiast over dit spul
Onderhoud slecht om de tijd uitspoelen met wat leidingwater om het grove vuil weg te spoelen. Niet te heet en alleen water gebruiken anders gaat de bio flora ten onder.
:-* Roel

Hey Roel,

Ik heb een 110L bak met een Swordfish 1000 binnenfilter. Deze filtert 1000L/h. Zou het volstaan om deze te vullen met siporax of heeft dat geen nut? Ik heb ook last van plukjes blauwalg, hoewel ik niet overmatig voedt.

Roel

Steven,
Dat moet denk ik wel kunnen, zelf ben ik niet echt op de hoogte van de verschillende merken binnenfilters ed maar ik neem aan dat het merk wat je bezit een filtergedeelte heeft met sponsachtig materiaal, met daarboven op een afdekking voor het motorisch gedeelte.
De sponzen kun je grotendeels vervangen door het substraat en alleen aan de bovenkant eventueel afdekken met een dun gedeelte van de spons.
Geen watten gebruiken vermoed ik omdat deze het motortje worden ingezogen.
Op dit princiepe lopen nl ook de juwel filters waarvan ik er ook één in gebruik heb ook gevuld met die siporax en afgedekt met een dunne spons.
Gr Roel

Rowan Willemsen

Hey Roel,

Ik heb een 110L bak met een Swordfish 1000 binnenfilter. Deze filtert 1000L/h. Zou het volstaan om deze te vullen met siporax of heeft dat geen nut? Ik heb ook last van plukjes blauwalg, hoewel ik niet overmatig voedt.
[/quote]

blauw alg komt niet alleen maar door teveel voeren.
het ontstaat ook door stilstaand opgewarmd water!

Steven DC

Citaat van: Rowan Willemsen op april 16, 2009, 01:44:41 PM

blauw alg komt niet alleen maar door teveel voeren.
het ontstaat ook door stilstaand opgewarmd water!

De blauwalg is meegekomen met een zeer poreuse steen die uit een ander aqua kwam. (had nooit blauwalg gehad daarvoor en dacht dat dat afgestorven plukken groene alg waren) Het is toen uitgebeid en heb toen alle materialen met blauwalg uit de bak verwijderd. Helaas is niet alles verdwenen en blijf ik toch enkele plukken vinden.

Ik zal het vast een proberen Roel, bedankt voor de tip!

Steven DC

Heb een externe filter gekocht en heb er Symbiont ingedaan (zelfde als siporax). Bacteriecultuur toegevoegd maar blijf steeds last hebben van bijkomende kleine plukken blauwalg! Zou dit door een teveel aan slakken (uitwerpselen) kunnen zijn?? Heb echt honderden slakjes in m'n bak zitten...