Is het Triturus arntzeni of Triturus karelinii arntzeni?

Robkeulers

Het kwam in een ander topic al langs, maar er is wat discussie of de ondersoort arntzeni Van Triturus karelinii nou wel of niet verheven is tot volledige soort.

Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nergens gelezen dat ze verheven tot volledige soort zijn, totdat ik dat hier op het forum tegenkwam. Sites en instanties die normaal zich met dergelijke zaken bezig houden (amphibiaweb, livingunderworld, salamanderland etc.) reppen met geen woord over een Triturus arntzeni, enkel over de Triturus karelinii arntzeni.

Wie weet meer, en nog belangrijker, wie heeft de soortomschrijving of weet het medium waar dit gepubliceerd is?

Wouter

Het blad is Molecular Phylogenetics and Evolution, en de beschrijving komt eraan. Ik kwam het toevallig een paar dagen geleden tegen, het moet echter nog gepubliceerd worden dus de soort staat nog niet op Amphibiaweb etc. Je het een subcriptie nodig om het blad te openen!

Robkeulers

Klopt Gerrit, hier staat dus nog de oude situatie beschreven.

Sergé Bogaerts

Het is dus nog een ondersoort en voor je papieren zou ik het ook zeker even zo houden, de AID snapt toch al niks van nieuwe namen en voor de wetgeving gelden de namen uit de wet, en die verandert niet snel ;-)