Plotselinge sterfte C. Orientalis larven

capra hircus

Vorige week donderdag heb ik 32 Orientalis-larven van Zeger ontvangen.

Vanochtend heb ik 10 dode larven gevonden. Dit kwam totaal onverwacht. bij alle larven is goed te zien dat ze 'vol' zitten met watervlooien, ook bij de overledenen. Gisteren heb ik er met waterverversen drie gevonden die het niet lekker deden, deze heb ik appart gezet. Zij zijn dus, met zeven anderen die ik niet appart heb gezet, overleden. Dit terwijl er gistermiddag nog niks aan de hand leek te zijn.

Ik weet niet wat de oorzaak is, misschien heb ik er teveel watervlooien erin gezet. Of hebben de zuurstofplanten vannacht te veel zuurstof uit het water gehaald.

De rest ziet er overigens wel gezond uit.

Weet iemand wat er voor gezorgd heeft dat ik vannacht in één klap eenderde van al mijn larven kwijt ben? Ik hoop dat ik met dat antwoord kan voorkomen dat ik nog meer uitval krijg.

DannyS

eenderde van de jongen verliezen lijkt mij geen pech hebben, daar moet inderdaad meer achter zitten. Kan het zijn dat het te warm was in de bak?

stijnzeger

Kan volgens mij veel minder, ik heb een pb-tje naar Jasper gestuurd met hetzelfde verhaal. Koop EsHa 2000 en ververs elke dag het water en doe dan 1 duppeltje EsHa op 4 liter water. Waarschijnlijk kun je de larvensterfte zo minder laten zijn, groet, Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Coen Deurloo

Pas wel op met elke dag waterverversen, de shock die hierbij hoort kan te groot zijn en averechts werken.

Zelf zou ik voor een al goed draaiende bak gaan of een bak met een aantal rottende bladeren op de bodem en veel waterplanten.

Scouty13

Moet je dan alsnog verversen? Of wordt de kleine hoeveelheid poep en alles gewoon afgebroken dan zonder (veel) vervuiling? Dit zou namelijk best wat tijd besparen :p

Coen Deurloo

In mijn bakken met bladeren, waterpest en slakjes heb ik nog niet hoeven te verversen. Zorg er wel voor dat je bakken minimaal 30x20 cm zijn, flink wat water bevatten en weinig larven per bak, ongeveer 5-10 larven per bak lijkt mij prima.

Steven DC

Citaat van: stijnzeger op april 20, 2009, 10:43:04 AM
Kan volgens mij veel minder, ik heb een pb-tje naar Jasper gestuurd met hetzelfde verhaal. Koop EsHa 2000 en ververs elke dag het water en doe dan 1 duppeltje EsHa op 4 liter water. Waarschijnlijk kun je de larvensterfte zo minder laten zijn, groet, Zeger.

waarvoor dient die Esha dan, Stijn? worden de larven dan niet immuun voor de antibiotica die in Esha zit?

Rowan Willemsen

bescherming van de buiten en binnenkant van de larven.
In dit geval heet het dan voorkomen is beter dan genezen.

Het is tegen ziektekiemen etc.

Robkeulers

Niemand weet wat er precies in Esha 2000 zit. Het mag dus ook zeker geen antibiotica genoemd worden, want dat is het niet.

Wat het wel is? geen idee! Veel mensen zweren erbij, er zijn zeker goede resultaten bekend. Het is alleen niet wetenschappelijk onderbouwd.

Op het forum is al vaker gediscussierd over esha, gebruik de zoekfunctie maar eens.

capra hircus

Allemaal bedankt voor de antwoorden. Helaas ben ik nu nog meer larven kwijt.

De meeste overlevenden hebben nu een schimmelinfectie. In een paar uur tijd zijn ze hier allemaal slachtoffer van geworden. Het vreemde is dat de overledenen die ik er vanochtend uithaalde geen tekenen van schimmel hadden.

Wat mij nu ook opvalt is dat er beestjes in de bak zitten die er niet inhoren. Snel zigzaggende puntjes met 8 pootjes. het lijken kleine spinnetjes van 1mm groot. Ik weet niet wat de oorzaak is van de schimmel, maar ik breng deze beestjes ermee in verband. Ik weet niet wat ik zelf anders verkeerd heb gedaan.

De temperatuur van het water is 20 graden. Ik ben nu de larven met zonder schimel-plekjes aan het scheiden van degenen die het al hebben.

Morgen haal ik EsHa 2000 Ik heb ook nog antibiotica liggen, heeft het zin om het aan het water toe te voegen?

Echt drama dit, gisteren was er nog helemaal niks aan de hand...

Coen, waar dienen die bladeren voor? En zijn dat gewoon gedroogde bladeren uit de tuin?

Rowan Willemsen

ja EsHa gebruik ik ter voorkoming.
Ook geen idee wat er gebeurt als ik ermee stop ( doe ik ook niet )
Ervaring van mensen idd die het ineens gaan gebruiken schijnen erg goed te zijn.

Terug naar het verhaal, die beestjes? Geen idee zijn het er veel?
Want een parasiet of weet ik wat het kan zijn ontwikkeld zich toch niet binnen 2 dagen?
2dagen-ja want als het goed is verschoon je na max. Dagen het water toch?

Coen Deurloo

De bladeren verhogen de zuurtegraad van het water enigzins, waardoor de kans op schimmel afneemt. Ook stimuleert het de groei van infusoria.

capra hircus

De beestjes, het waren er een stuk of 6. Ik denk dat ze met de watervlooien zijn meegekomen.

Ondertussen sterven er nog meer larven. Vanmiddag om 13:00 uur gaat de dierenwinkel pas open, dan haal ik meteen de esha. Maar heeft dat nu nog wel effect?

Bij volwassen dieren kan een zoutbadje een schimmel doden, maar ik neem aan dat een larf dat niet overleeft.

Met Esha en dode bladeren kan schimmel voorkomen worden, maar hoe kan ik het nu nog genezen?

DannyS

Esha helpt ook genezend. Het is alleen de vraag op het op tijd is. Larven kunnen helaas maar weinig hebben.

stijnzeger

Ik vind de 20 graden ook erg hoog, bij mij zitten ze op 16/17 graden!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0