Mineralen / Edelstenen in Aquarium en/of Terrarium?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scouty13

Hallo,
Ik vroeg mij af of je ook mineralen en edelstenen in een bak kon doen, om als het ware een rijke bergketen na te bootsen, ik weet echter niet of dit het water aantast en als dit zo is, of het de diertjes aantast? Ik heb namelijk aardige stukken steen liggen maar er zit overal wel een mineraal in dus ik weet niet of dit kwaad kan, anders heb ik goede ophogingen en plateau's

A34

#1
Ik heb er ook een aantal in mijn axo bak liggen om een mooi plantje heen.
Ik zelf heb hier nog geen problemen mee gehad.

Scouty13

Ok, wat voor soort heb je er liggen dan? En zijn het edelstenen? Want die kunnen volgens mij geen kwaad maar ik dacht dat mineralen allerlei stoffen afscheiden in het water zoals zouten en allerlei andere elementen?

A34

#3
Ik heb ze nog van vroeger, in de tijd dat ik schatten van de aarde spaarde :) De namen enzovoort is mij helaas niet bij gebleven. Maar er kunnen inderdaad stenen bij zitten die vanalles afscheiden in water. Ik heb ze er toen bij gedaan zonder na te denken. Ik denk zelf dat er maar weinig stenen zijn die schadelijk zijn voor dieren. De meeste stenen zijn tenslotte ook mede mogelijk gemaakt door water. :)  (En mischien als je het gevoel hebt dat het zout afscheid ..zou je ze even kunnen proeven. :-X)

Edit: Anders kan je geen fotos van de stenen maken? mischien weten mede forum gebruikers meer van een bepaalde steen.

Scouty13

Het gaat hier voornamelijk ook om schatten van de aarde edelstenen/mineralen :p
Maar ik zal ook in die mega-bundel even opzoeken wat wat is en waar het uit opgebouwd is... en zoiezo van te voren afspoelen met water om contaminaties weg te werken... als da lukt :p

A34

#5
Jup .. Er zat ook inderdaad een dikke klapper bij, waar je elke week een pagina boordevol informatie over een bepaalde steen in kon doen. :) Ik denk dat je daar ook veel uit kan halen. Die van mij is helaas verkocht op een rommelmarkt des tijds. :D

( Ik baalde wel toen ik het diamandje was kwijt geraakt :'( )

Scouty13

Nee ik ben er rond nummer 16-17 mee gestopt aangezien mijn bakken vol zaten, en je op geen enkele manier bakken bij kon bestellen... Destijds althans :p
Maar ik zal eventjes kijken, en als er behoefte naar is kan ik denk ik ook een 'veilige' lijst maken of een steen opzoeken :p

Marielle

Haha, jeugdsentiment :P Ik heb die dingen vroeger ook gespaard, tot ik 4 of 5 van die mappen vol had. Vorig jaar verkocht, leverde nog een aardig zakcentje op.

Maar buiten dat om, je moet idd oppassen wat je erin legt, vooral met mineralen. Deze zijn veel zachter en zullen dus makkelijk door water worden opgenomen. Om een heel gemakkelijk voorbeeld te noemen: Zwavel, iedereen kent hem vast wel. Gele steen die vreselijk stinkt. Die wil je niet in de bak hebben. Dus verdiepen in wat je erin legt en wat voor stoffen.

Volgens mij kan het niet kwaad als je er edelstenen in legt, deze zijn veel harder van structuur, maar ik heb hier geen ervaring mee.....

Ik bedenk me nu net. Grind of zand etc als bodembeddeking bestaat toch ook uit diverse mineraal soorten....Als je er achter kan komen welke soorten dit zijn, kan het vast geen kwaad om grotere stukken hiervan in je bak te leggen.


Scouty13

zand bestaat vooral uit calciumsilicaat, maar dan weet je nog niet zoveel, aangezien de meesten mineralen/edelstenen silicaten zijn... Althans de grootste groep zijn de silicaten, dus dat zal geen kwaad kunnen :)

Morna

Haha ook ik heb ze nog steeds liggen! Ik denk dat met name amethist en kwarts een leuk effect zouden geven, maar ik kan je helaas weinig vertellen over de invloed op waterkwaliteit.