[hard water] wat kan ik het beste doen?

Morna

Hoi iedereen :)
Ik heb vandaag de waterkwaliteit weer getest en alles ziet er goed uit, op één ding na: ik heb last van hard water (20 d). Nou heb ik gelezen dat axolotls op zich wel blij zijn als het water wat harder is, maar ik weet niet of wat ik heb niet te sterk is.
Daarom heb ik de volgende vragen:
- is mijn water te hard of kan dit nog?
- als de hardheid omlaag moet, wat kan ik hier dan het beste voor doen?
- waardoor komt het dat ik hard water heb? Van nature hebben we dat namelijk niet in ons huis, mijn man heeft nergens last van in zijn aquarium.

Kenny

Zelf heb ik geen ervaring met hard water maar...
mischien heb je hier wat aan: klik
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Morna

Citaat van: Kenny op mei 19, 2009, 09:52:38 AM
Zelf heb ik geen ervaring met hard water maar...
mischien heb je hier wat aan: klik
Tja ik lees dus overal dat ze van relatief hard water houden en dat die biologisch stabieler is, dus ik wil niet te snel de hardheid omlaag gaan gooien. Eerst maar eens zeker weten of het slecht is. Maar dank je wel, als het slecht blijkt heb ik er zeker wat aan.

Roel

Hey Morna,
Of de jouw Axo's last zullen hebben van dat harde water is bij mij niet echt bekend maar wel wat over de mogelijke oorzaak:
Waarschijnlijk heb je in jouw bak grind of decoratie materiaal liggen wat sterk kalk houdend is.
Dit kalk los nl op in het water waardoor de hardheid omhoog gaat.
Je hebt de KH en de GH. Met de KH meet je alleen de kalk met de GH meet je alle opgeloste zouten in het water. De GH is dus als het goed is meestal hoger dan de KH.
Hoe kom je van die hoge hardheid af? Meerdere oplossingen zijn hiervoor bedenkbaar, filteren over turf is er één van neem dan de granulaat vorm deze is nl iets geconcentreerder. Er zijn ook middeltjes in de handel om de hardheid naar beneden te brengen waaronder eikenbladextract ed. Hiermee haal de de hardheid mee naar beneden maar tevens ook de pH waarde.
Hiermee neem je dan de oorzaak niet mee weg want de veroorzakende zouten blijven oplossen.
Het beste zou dus zijn om juist die dingen uit de bak te halen.
Een eenvoudige test om kalk aan te tonen in deco materialen is heel simpel bedruppel het object met wat zoutzuur(HCL) gaat het bruisen dan zit er kalk in.
Indien je grint kalkhoudend is is dat eenvoudig te zien daar er veel aquariumgrint in de handel is waar schelpen grit in verwerkt is ook dat lost op en is vaak een oorzaak van hard water.
Ik hoop dat hiermee wat verder komt.
Gr Roel

Roel

Morna,
Hoe is het afgelopen met het harde water?

Morna

Sorry, het is zo chaotisch dat ik hier even veel minder kom. Maar goed. Ik heb een deel van het water ververst. Sindsdien zijn mijn axo's weer levenslustig, dus ik verwacht dat alles goed is! Blijkbaar een eenmalig iets.