welke salamandra soorten?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dimitri J

Hey, mensen
Om te beginnen wil ik me voorstellen. Ik ben dimitri, 19 jaar (sinds gister :p) en woonachtig in Belgisch Limburg. Ik heb momenteel een koppel epipedobates tricolor en een vrouw ranitomeya ventrimaculata "borja ridge". Voor laatstgenoemde komt er een man bij.

Ik heb een weekje geleden wat pech gehad, waardoor ik 4 van m'n gifkikkertjes verloren ben (2 ranitomeya imitator "geband" en 2 ventri "borja ridge"). Hierdoor heb ik besloten om een kleinere bak te ruilen voor 3 van m'n tricolors en dus een koppeltje over tehouden.

Ik heb al eens 5 cynops orientalis gehad, maar die zijn na een aantal maandjes gestorven wegens een beetje verwaarloosd te zijn geworden  >:( . Ik ben nu een beetje op zoek naar een aantal soortjes die makkelijk te houden zijn en een koele winter aankunnen (ongeveer 7-10°C), omdat ik m'n hobby in een goed geïsoleerde garage doe.

Wat ik me nu afvroeg is welke salamandra soorten er legaal zijn te verkrijgen en een beetje lijken op de inheemse vuursalamander. Ik vind deze namelijk prachtig, maar wil geen illegale dieren houden.

Wat ik me ook nog afvraag is tegen welke prijzen de gelijkende salamandrasoorten ongeveer verkocht worden?


Met vriendelijke groet

dimitri J

Robkeulers

Dimitri, welkom!

De legale soorten in Nederland en België zijn de salamandra algira, salamandra corsica en salamandra infraimmaculata.

De eerste 2 soorten zul je zo nu en dan in de verkoop aantreffen, de algira helaas vaak nog als wildvang.
De prijzen voor deze soorten liggen vrij hoog.
En om heel eerlijk te zijn, als ik als verkoper zou lezen dat bij jou dieren sterven door verwaarlozing zou ik mijn bijzondere soort niet direct aan jou verkopen. Maar goed, je bent nooit te oud om te leren, toch? ;)

dimitri J

Daar heb je zeker gelijk in. Dat van die cynops orientalis was meer dan een jaar geleden, toen ik nog niet veel van de beestjes afwist. Ik gaf ze wel degelijk hun voer en de minimale verzorging, maar ze gingen alsnog dood. Hieruit besloot ik dat ik ze dus verwaarloosd had.

Verder zijn de beestjes die ik vorige week verloren ben niet gestorven door verwaarlozing, maar door een defecte waterverwarming, waardoor de temperatuur boven water steeg tot over de 30 graden.

Ik ben altijd eerlijk tegen de mensen, wat me hier blijkbaar in een slecht daglicht heeft gesteld. Ik hou veel van m'n beestjes en sinds ik serieuzer met de hobby bezig ben, durf ik ook te stellen dat ik er alles voor overheb om ze goed te verzorgen. Dit alles praat natuurlijk niet goed wat ik vorig jaar heb voorgehad met de vuurbuikjes  :( .

Om dat een antwoord te geven over het topic zelf: ik vroeg me gewoon af welke soorten legaal waren van de salamandra groep. Wat versta je onder hoge bedragen? En kun je me misschien ook in het kort vertellen welke verzorging deze beestjes nodig hebben (of me een linkje geven waar ik dat kan vinden, want via google vind ik nogal wat rommelsites)


Met vriendelijke groet

dimitri J

Marielle

Kijk even onder het kopje "caresheets" aan de linker kant. Daar staat in ieder geval de informatie van salamandra algira.

Rowan Willemsen

Citaat van: Rob Keulers op mei 23, 2009, 05:31:05 PM
Dimitri, welkom!

De legale soorten in Nederland en België zijn de salamandra algira, salamandra corsica en salamandra infraimmaculata.



Mag ik hieruit opmaken dat dan de S. Gallaica en de S. Gigliolii bijvoorbeeld dan ook illegaal zijn hier?
Om even door te vragen op de legale/illegale soorten hier in Ned. En Belgie...



Jari B

Alle soorten waar Salamandra salamandra voor staat zijn illegaal.

Robkeulers

Even concreet samengevat: onze inheemse salamander is genaamd Salamandra salamandra terrestris

De geslachtsnaam is Salamandra
de soortnaam is salamandra
De ondersoort is terrestris

Alle Salamandra ondersoorten zijn illegaal in Nl en BE (als ze dus Salamandra salamandra gallaica heten bijvoorbeeld)

De Salamandra algira bijvoorbeeld is een ander verhaal,

De geslachtsnaam is Salamandra,
De soortnaam is algira

Het is dus een volledig andere soort.
Er zijn van de alpenwatersalamander bijvoorbeeld prachtige ondersoorten, maar die mogen we dus niet houden omdat het geen andere soort is. ondersoorten van inheemse dieren zijn illegaal.

Is het zo helder voor je?
Nog even een andere tip:

De eerste naam schrijf je met een hoofdletter, de rest met een kleine letter, het is dus Salamandra salamandra terrestris. En als je het echt af wil maken moet de diersoortnaam ook schuin geschreven staan.


Steven DC

Mag ik hier even bij vermelden, dat je C. orientalis niet persé gestorven zijn door verwaarlozing. Het is normaal dat je de fout bij jezelf zoekt en best knap dat je er voor uitkomt! Maar zowat iedereen op dit forum weet dat de C. orientalis, die doorgaans in de winkel aangeboden worden,  doodziek zijn en dus zowieso zullen sterven binnen korte termijn. Mag ook even gezegd worden, vind ik.
Verder veel succes met de zoektocht en de hobby!

Groet,

Steven

dimitri J

Oh, ik las gisteren ook dat veel cynops orientalis blijkbaar wildvang zijn. Hier was ik indertijd niet van op de hoogte. Ja, ik vind het nog steeds een jammere zaak dat ze toen gestorven zijn, mede omdat ik het zo'n leuke beestkes vond.

Ik ben wel geïnteresseerd in een salamandra algira, omdat die redelijk lijkt op de Salamandra salamandra terrestris. Wat ik me nog afvraag is tegen welke prijzen deze beestjes op dit forum zoal worden aangeboden.


grtz
dimitri J

alibombali

Ik heb alle drie soorten en ik kan je vertellen dat de Algira juist het minste op de Terrestris lijkt (veel slankere salamander).
De Corsica lijkt nog het meeste, maar ik vrees dat er dit jaar niet mee gekweekt gaat worden...

dimitri J

Dat was me nog niet opgevallen :P. Ik heb wel wat fotootjes van de algira bekeken via google gisteren. Ik vind het in ieder geval een prachtige salamander!

Grtz
dimitri J

Wouter

Alex in het wild worden larven van algira's in de Midden-Atlas (waar al die dieren van een paar jaar terug waarschijnlijk vandaan komen) in het najaar afgezet... Dus laten we hopen...

alibombali

Algira larven heb ik dit jaar wel (niet voor de verkoop overigens)
Ik had het over de Corsica's...en er is ook nog wel een kans voor larven in Oktober maar ivm een te grote teleurstelling probeer ik daar niet teveel hoop op te hebben... :-\

Jari B

Wel jammer dat er niet met corsica gekweekt wordt.
Vorig jaar daarentegen was een goed jaar.

Robkeulers

Er is dit jaar wel gekweekt met corsica, maar die zullen zeker niet in de verkoop terecht komen.

Vorig jaar was alleen voor Harry een goed kweekjaar, bij de anderen viel dat ook wel weer mee/tegen. De nakweek van Harry heeft het echter helaas niet goed gedaan, er zijn er momenteel niet veel meer over.

Maar goed, elk jaar opnieuw kansen!