Wat houden jullie nog allemaal?

0 Leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Thibaut Vds

Steven, mooi precies alsof ze in een sterren restaurant zitten voor schildpadden  ;D een mooi gedresseerd bordje.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Niels D

Misschien komt dat door de leeftijd, want hij is van september 2010 en zijn schild is iets meer dan 10 cm lang. We hebben hem nu nog maar een week en ik heb nop verstand van landschildpadden.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Citaat van: Niels D op januari 09, 2012, 05:58:49 PM
Misschien komt dat door de leeftijd, want hij is van september 2010 en zijn schild is iets meer dan 10 cm lang. We hebben hem nu nog maar een week en ik heb nop verstand van landschildpadden.



Als ik je een goed boek mag aanraden: "Griekse Landschildpad" Nederlandse uitgave van Holger Vetter. Uitgeverij Chimaira, te bestellen bij Van Stockum. Je schildpadjes op houtsnippers is een slecht idee...

Niels D

De man die ze kweekt had ze ook op beukensnippers. Ik heb al gelezen dat cocopeat een optie is. Wat zijn de nadelen van beukensnippers?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Joery Tackaert

Ik heb sinds vorige week 2 Testudo Marginata's (zal morgen of woensdag eens een foto posten). Ik houd ze op cocosvezels. Dit is goed vochtig te houden (tegen bultvorming) en als de diertjes zouden omvallen, kunnen ze hierin zich makkelijk omdraaien

Niels D

Voorkomt regelmatig sproeien geen bultvorming?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Joery Tackaert

regelmatig sproeien voorkomt idd bultvorming. De cocoesvezels hoden het vocht langer vast, wat de diertjes ten goede komt  :)

bouffonne

Bij mij in de straat is iemand die boettgeri's. kweekt.
Gewoon voor hobbie, niet zo zeer voor de verkoop.
Hij houd de dieren op een zanderige grond gemengd met cocopeat
Heeft de dieren zowat het hele jaar in een buitenverblijf zitten.
In de winter gaan ze de ijskast in.
Ik heb ze al eens bij hem ze uit het ei zien komen, waren zo groot als 1 eurostuk.
Binnen 1 dag beginnen ze al te eten.
persoonlijk vind ik deze super leuke dieren, maar ik moet dan toch een keuze gaan maken i.v.m ruimtegebrek blijf ik bij salamanders, vooral de Ambystoma-soorten ;D

Niels D

Cocopeat zou mij iig beter bevallen, want dat heb ik sowieso altijd in huis voor mijn andere dieren. Misschien idd mengen met zand.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne


Niels D

Die kende ik al. Ik heb zo'n 5 caresheets gelezen. Staan toch wat tegenstrijdige dingen in. Ik doe het ongeveer hetzelfde als degene van wie ik hem heb, behalve de houtsnippers.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

#206
Ik zou Cocopeat of Beuken-humus vermengen met zand.
Ik heb ook jonge dieren gehad en mij is altijd verteld voor een vocht vasthoudende ondergrond te kiezen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bouffonne

Citaat van: Niels D op januari 09, 2012, 08:29:01 PM
Die kende ik al. Ik heb zo'n 5 caresheets gelezen. Staan toch wat tegenstrijdige dingen in. Ik doe het ongeveer hetzelfde als degene van wie ik hem heb, behalve de houtsnippers.

Het buiten terrein is een mengeling van zand en cocopeat wat regelmatig vochtig gehouden wordt.
De jonge dieren binnen heeft hij binnen op reptibark staan (goed vochthoudend en hygienisch.)
Beukensnippers raad hij zelf ook af, want wanneer je er een dikke laag in legt, glijden de dieren (vooral de kleinere) erin weg en idd bij omkiepen komen ze bijna niet meer overeind.
De grotere en zwaardere dieren hebben hier dan minder problemen mee.
En inderdaad het voer op een platten steen aanbieden.



Steven DC

Ja inderdaad een vochtvasthoudende grond gebruiken waar de dieren in kunnen graven. Wij houden ze nu op cocopeat aangezien we de dieren hadden voor we het boek aankregen. Het boek was pas een maand na bestelling aangekomen...
Houtsnippers zouden gevaarlijk zijn voor inslikken met risico tot verwonding van de darmen of zelfs de dood tot gevolg te hebben. Er wordt gesproken over verschillende soorten grond waaronder bijvoorbeeld een mengeling van zand en aarde met puin of met een klei-ondergrond, etc... voor ons ook nog niet echt 100% duidelijk wat het beste is in ons geval. Het zal vooral afhangen van de grootte van hun verblijf en de daarbij horende mogelijkheden.

Patrick dk

Cocopeat is idd de beste optie zolang de dieren klein zijn en in een terrarium zitten . Alle pluspunten zijn al genoemd , het vasthouden van vocht , dieren kunnen erin graven , makkelijk omdraaien . En ze kunnen idd stikken in de houtsnippers , van veraf zien ze goed , maar van dichtbij geen fluit . Onze 1e dieren kwamen bij een gepensioneerd dierenarts vandaan (oom van m'n vrouw) en die heeft de jonge dieren al meer dan 20 jr op cocopeat zitten . Ook belangrijk is niet teveel fruit geven , de (teveel) suikers kunnen voor veel ellende in de ingewanden zorgen. 
C orientalis