aquarium kitten hulp aub?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Hey,

Zoals ik eerder zei, ga ik een nieuw aqua-terrarium maken voor m'n marmers. Dit is een occasie aquarium waarvaar de silicone deels vergaan is. Dwz kit verwjderen en opnieuw kitten. MAAR... met wat moet ik de ramen ontvetten vooraleer ik nieuwe kit aanbreng??? Ik lees zoveel tegenstrijdigheden op internet, dat ik het maar beter gewoon hier kan vragen!

Groetjes Steven

Robbin

Ik moet m'n aquarium ook opnieuw kitten en het is mij aangeraden door vrienden met ervaring en door het tuincentrum om het te ontvetten met alcohol. Heb het zelf nog niet geprobeerd, dat gaat morgen pas gebeuren, ik zal nog wel laten weten of het is gelukt.. :)

Steven DC

Hey Robbin,

Alvast bedankt voor je antwoord. Er zijn een hoop mensen hier op het forum die zelf hun aquaria maken. Ik hoop alvast dat ook één van hen even wil reageren. De bak is wat te groot om voor verrassingen te komen te staan en vind jammer genoeg geen informatie daarover op dit forum.

Jef Janssens

verwijder de "slechte silicone" zo veel mogelijk,dit kun je best met een breekmes doen dat je uit het omhulsel haalt.hiermee kan je mooi vlak tegen het glas de silicone weghalen,hou het breekmes mooi vlak zodat je geen krassen maakt.daarna ontvetten met white spirit,eens de white spirit is opgedroogt kan je hier probleemloos terug over kitten.
gr jef

Steven DC

Citaat van: Jef Janssens op mei 31, 2009, 03:57:24 PM
verwijder de "slechte silicone" zo veel mogelijk,dit kun je best met een breekmes doen dat je uit het omhulsel haalt.hiermee kan je mooi vlak tegen het glas de silicone weghalen,hou het breekmes mooi vlak zodat je geen krassen maakt.daarna ontvetten met white spirit,eens de white spirit is opgedroogt kan je hier probleemloos terug over kitten.
gr jef

Bedankt Jef!  :-* ;D

Rowan Willemsen

5 weken terug mijn aquarium gekit, moet zeggen dat ik niet specifiek ontvet heb.
Heb eerst zoals eerder beschreven met een breekmesje alle restjes verwijderd daarna schoongepoetst met water en toen gekit.
4 dagen laten drogen en klaar was kees.
Wellicht zal ik op langere termijn nadeel ondervinden van het niet specifiek ontvetten, dus zeg ook niet dat het top was hoe ik het heb gedaan.

Wel wat tips: normaal kun je kit met water of een sopje gladstrijken met je vinger om zo een gladde kitrand te krijgen, dat lukt bij deze kit niet ( had zwarte aquariumkit ) dit is veel stugger en kleeft veel meer.
Het stinkt ook veel erger dan normale kit dus kit dit niet net als ik in de woonkamer ;D

Verder zwemmen er nu een aantal vissen gelukkig in dus ze zijn blij met mij.

Nogmaals was dit mijn ervaring ( en dus wellicht niet de beste methode! )

Steven DC

Citaat van: Rowan Willemsen op juni 05, 2009, 08:56:40 AM
5 weken terug mijn aquarium gekit, moet zeggen dat ik niet specifiek ontvet heb.
Heb eerst zoals eerder beschreven met een breekmesje alle restjes verwijderd daarna schoongepoetst met water en toen gekit.
4 dagen laten drogen en klaar was kees.
Wellicht zal ik op langere termijn nadeel ondervinden van het niet specifiek ontvetten, dus zeg ook niet dat het top was hoe ik het heb gedaan.

Wel wat tips: normaal kun je kit met water of een sopje gladstrijken met je vinger om zo een gladde kitrand te krijgen, dat lukt bij deze kit niet ( had zwarte aquariumkit ) dit is veel stugger en kleeft veel meer.
Het stinkt ook veel erger dan normale kit dus kit dit niet net als ik in de woonkamer ;D

Verder zwemmen er nu een aantal vissen gelukkig in dus ze zijn blij met mij.

Nogmaals was dit mijn ervaring ( en dus wellicht niet de beste methode! )

Heb het aquarium gekit zoals Jef zei. Silicone weggesneden, ontvet met white-spirit en dan terug gekit. Ik hoop dat het goed is want zoals je ook zegt, dat spul was moeilijk glad te strijken. Moet hem volgens de instructies een week laten uitharden dus kan maandag vullen met water om te testen. Ben wel blij dat die vreselijke azijngeur eindelijk uit de woonkamer verdwenen is. Dit was al moeilijk te verdragen, weet dus niet goed hoe ik het moet gaan doen met de epoxy. Dat spul zou naar het schijnt nog erger ruiken!?  :-\

StijnH

Hoop het voor je dat het niet zo stinkt :-\ Maar het word vast wel een leuk bakkie ;) zijn de marmers vast blij mee  :) En wel een foto posten he! als het resulaat er is.
Leuk en Succes, Groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Rowan Willemsen

opoxy is erg k*t spul.

Ten eerste valt de geur nog wel mee maar het is net alsof het in je hoofd gaat zitten ik kreeg er koppijn van en het gevoel alsof je strontverkouden bent.

Ten 2e had ik het gebruikt om een achterwandje mee in te smeren voor de stevigheid.
Na maarliefst 3 weken uitharden het in de bak gedaan die 2,5 week laten draaien en toen de vissen erin.
Gevolg; volgende dag van de 10, 9 dood.
Staat er ook op dat het zeer schadelijk is voor dieren als het niet lang genoeg is uitgehard.
3 weken was veel langer dan de voorgeschreven week en het was heel hard dus wat ik fout deed geen idee maar ik raad het af vanuit mijn ervaring!

Roel

Rowan,
Voordat je epoxy gaat gebruiken in de bak moet je hem na uitharding eerst goed uitlogen.
Dit houdt in water erop uiteraarde zonder dieren en vervolgens een dag of twee/drie laten staan.
Vervolgens afhevelen en nieuw water erop.
Deze proceduren een aantal keren (4-5) herhalen, vervolgens het water testen op kwaliteit en pas voorzichtig met vis beginnen, bv met een drie tal jonge guppy's.
Dan is er niets mee aan de vijf vingers en heb je hele mooie achterwande.
Dit geldt overigens voor de meeste zelf gemaakte wanden waar je evt ook verf bij gebruikt of andere harsen.

Roel

Ontvetten van glas t.b.v. zelf snijden en of kitten voor een bak.

Zelf gebruik ik al jaren tinner of terpetine.
Mijn glas snijder staat daar overigens ook continue in (dus nooit droog bewaren).

Aceton zou ook kunnen maar dat is nogal vluchtig van aard en is snel verdampt.