Koelen van terraria

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik kon hier geen topic over vinden, dus maak ik er zelf maar een.

Ik kwam er een dag of wat geleden achter dat de bak waar ik mijn T. kweichowensis in had zitten zo'n 28 graden was. Beesten toen uiteraard verplaatst naar een andere bak die koeler was.

Ik ben sindsdien aan het denken hoe ik het terrarium kan koelen. Ventilatoren lijken me geen handige optie, omdat ik dan vrees dat de dieren dan uitdrogen.
Helaas heb ik geen plek voor een airco, dus dat is ook uitgesloten.

Hoe lossen jullie dat op?

alibombali

Hoi Danny,
Ook ik heb mijn kweichowensis in de schuur zitten, en bij werd het zo'n 30 graden...
Ik heb mijn beesten toen uiteraard niet verplaatst.
Gezonde dieren kunnen namelijk een behoorlijke periode extreme temeraturen ondergaan.
Ik heb dan ook de laatste 8 jaar niet meer gekoeld en ben nagenoeg nooit dieren kwijt geraakt door de warmte.....

DannyS

Ik heb juist begrepen dat salamanders niet te warm konden staan, vandaar de semi-paniekreactie. Ik ben aan het kijken naar de temperaturen waar ze in het wild voorkomen.
Ik ben heel blij met mijn kweichows, vandaar dat ik heel voorzichtig met ze ben. Het kan best zijn dat ik wat overbezorgd ben.
Temperaturen zijn nu weer in orde, dus zitten ze weer in de grote bak.

A34

Citaat van: Alex Kenter op juni 03, 2009, 03:08:18 PM
Hoi Danny,
Ook ik heb mijn kweichowensis in de schuur zitten, en bij werd het zo'n 30 graden...
Ik heb mijn beesten toen uiteraard niet verplaatst.
Gezonde dieren kunnen namelijk een behoorlijke periode extreme temeraturen ondergaan.
Ik heb dan ook de laatste 8 jaar niet meer gekoeld en ben nagenoeg nooit dieren kwijt geraakt door de warmte.....

Hoe doe je dit bij je Salamandra bakken dan Alex? Staan die ook in deze schuur?

MartinS

Er zijn weer zomerse temperaturen en overal op internet lees je weer vragen hoe hier mee om te gaan.
Ook ik heb de afgelopen dagen wat bakken moeten verplaatsen omdat je toch voorzichtig bent.
Net als Alex ben ik van mening dat gezonde dieren wel wat kunnen hebben. Niet te snel in paniek raken en genieten van het mooie weer!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

Tot 28 graden blijft bij mee altijd alles goed gaan. Ik heb over het polycarbonaat dak nu een rieten mat gelegd. Verder heb ik de deur open staan en een handdoek voor de opening hangen en de ramen aan de zijkant opengezet. Ondanks dat de zon nu de hele dag op de schuur schijnt houdt ik de temperaturen nu mooi op 22-25 graden. Als we van de zomer de 30 graden gaan halen zal het moeilijker worden, maar daarvoor heb ik leibomen. die krijgen pas laat in het voorjaar blad, waardoor ik in het vroege voorjaar de zon op de schuur heb als ik dat wil en hartje zomer niet meer, zodat mijn sallies niet gaan koken.
Voorlopig valt het me met eenpaar eenvoudige maatregelen mee. Het is meer uitkijken voor de larven, dat die niet in de zon komen te staan.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Ik ben nu aan het experimenteren met peltier units dmv het verlengen van de heatsink zodat deze in het water zit... Ik heb geen verwachtingen, maar ik wil het geprobeerd hebben, anders blijft het me dwars zitten.

A34

Citaat van: Danny Stammers op april 24, 2011, 03:56:19 PM
Ik ben nu aan het experimenteren met peltier units dmv het verlengen van de heatsink zodat deze in het water zit... Ik heb geen verwachtingen, maar ik wil het geprobeerd hebben, anders blijft het me dwars zitten.

Je pikt me ideeen Danny. ;D  Ik was over het zelvde aan het bedenken, Wist alleen nog niet hoe ik het ging aanpakken.. ik verwacht denk ik wat meer met het koelbox princiepe.. De warmte unit.. zuig/blaas je deze ook nog af met een ventilator?

DannyS

Ik heb op dit moment een zeer primitieve opstelling waar een tafelventilator over de 'hete' heatsink blaast. Dit is wel nodig, anders raakt het zootje oververhit denk ik.

Ik heb zitten klieren met aluminiumfolie, maar dat blijft slecht zitten.
Ik ga dinsdag op zoek naar zo'n aluminium schaal die ik dan vastmaak tegen de peltier unit. Deze buig ik dan zodat een lange 'sliert' in het water zit.
Als dit werkt dan ga ik een systeem maken met aluminium/RVS(duur!) plaatjes.

Kenny

Kan je niet zo'n raster vinden dat je achteraan koelkasten ziet? Die kan je vast ergens op een sloop te pakken krijgen en die dan aan het unit vastmaken op de een of andere manier?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

naeff002

Koelbox lijkt me handig. Een filter en dan een gat aan de bovenkant van de koelbox, waar het water vanuit de filter in de koelbox komt en aan de onderkant een gat met een klein zuigpompje om het water er weer uit de zuigen en af te voeren naar het aquarium. Je gooit de koelbox vol met coolpacks.
http://www.coolpack.nl/
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Steven DC

In dingen met elektriciteit enzo ben ik een echte leek, maar als je nou een oud koelkastje( of vriezertje) vindt met kapotte thermostaat en je laat daar je uitloop van je filter door zigzaggen om daarna in je bak uit te laten lopen. Dan lijkt het me enkel een kwestie van de thermostaat in je water de stroomtoevoer van je koelkast te laten regelen. Die kapotte thermostaat is natuurlijk niet nodig, maar die vindt je volgens mij ook wel snel...

@Kenny: Kan je dat raster er gewoon afhalen en ergens anders op monteren? Dacht dat dit met een vloeistof was? Ik heb geen idee hoe een koelkast-koeling werkt...

Edit: Kevin had net gepost toen ik aan het typen was... Zelfde principe.

A34

#12
Citaat van: Danny Stammers op april 24, 2011, 07:48:46 PM
Ik heb op dit moment een zeer primitieve opstelling waar een tafelventilator over de 'hete' heatsink blaast. Dit is wel nodig, anders raakt het zootje oververhit denk ik.

Ik heb zitten klieren met aluminiumfolie, maar dat blijft slecht zitten.
Ik ga dinsdag op zoek naar zo'n aluminium schaal die ik dan vastmaak tegen de peltier unit. Deze buig ik dan zodat een lange 'sliert' in het water zit.
Als dit werkt dan ga ik een systeem maken met aluminium/RVS(duur!) plaatjes.

Hoeveel graden scheelt je methode dan nu eigenlijk Danny? En hoe groot is de bak waarbij je het toepast?

Ik heb mijn algiras gister met bak in een ondiepe curver gezet met een 15cm laagje water.. Drijvend op het koelere water.. Dit scheelde al gauw 1,5 graad, Je kunt op deze manier met wat handigheid jonge dieren goed koel houden. Mogelijk met zo een peltier Unit dat een klein laagje water heel goed koel blijft.. Met bevroren flessen zou dit ook goed moeten kunnen.

robkeulers

*Advocaat van de duivel modus aan*

Er zijn wereldwijd honderdduizenden met aquaria die te warm worden, een gouden markt dus! Ik vrees dus ook dat er geen hele simpele oplossing is, anders was die al lang uitgevonden.
Ondanks dat ben ik erg benieuwd naar je vorderingen Danny, ooit heb ik zelf ook zo'n plannen gehad.

Zonder er ervaring mee te hebben lijkt het me dat landsalamanders met wiebelend landoppervlak (door het waterlaagje) niet heel enthousiast door de salamanders wordt ontvangen. Maar goed, nogmaals, dat is alleen buikgevoel.
Anderhalve graad verschil is te verwaarlozen als het buiten 35 graden is. Daabij warmt het water door zijn geringe volume snel op, dus heb je het toch weer warm in no-time. Als je een dag gaat werken kun je niet elke paar uur het water vervangen.
Het zijn leuke ideetjes, maar óf extreem arbeidsintensief, óf het heeft weinig effect.

*Advocaat van de duivel modus uit*

Ik zou het super vinden als jullie me door jullie experimenten, mijn ongelijk kunnen aantonen, daar zou idereen beter van worden. Ik vrees echter dat dat lastig zal worden.. Succes mannen!

MartinS

Ik heb een aantal jaren geleden eens wezen experimenteren met het koelen van water en ventilatoren Mijn ervaring was dat het maar enkele graden scheelde en veel tijd en energie kosten. Het wegzetten van dieren in koele ruimtes op de echt warme dagen en dan een aantal achter elkaar (zoveel zijn dat er niet in Nederland) bleek toch eenvoudiger. Ik ben daarna gestopt met prutsen omdat het niet effectief genoeg bleek.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana