Koelen van terraria

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Citaat van: Harry Dresens op april 27, 2011, 08:45:29 AM
Er is wel wat uitgevonden. Is dit niks? wel erg duur

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?AQUARIUM-KOELERS=CLIMAPRO-350&productID=8206


Klopt, die chillers zijn idd erg duur (en ze verbruiken ook nog aardig wat stroom). Ik zelf heb het er niet voor over, en zou nog eerder m'n beestjes in een kelder zetten, of met ijs-flessen gaan werken, eer ik een dikke 500 euro ga neerleggen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Zo'n koeler is slechts voor 1 bak. Als je bijvoorbeeld een zee-aquarium hebt kan ik me daar wat bij voorstellen, maar als je 5 salamanderbakken hebt wordt dat een duur grapje. Dan is een airco aan je gevel laten monteren nog goedkoper denk ik.


DannyS

Ik had een 2e hands chiller voor mijn axo bak. Deze is helaas overleden inmiddels. Het werkte perfect, maar tijdens het koelen was hij niet bepaald stil. Ik kon er wel gewoon doorheen slapen, dus zó erg is het niet.
Het is, wat Rob al aangeeft, voor 1 bak.
Ik ben dus op zoek naar een kleinere en vooral goedkopere oplossing.

robkeulers

Hoe gaat het met je peltier-test?

DannyS

Ik heb nogsteeds op zoek naar een metalen schotel die goedkoop genoeg is om te vergallen voor een experiment :D

Steven DC

Citaat van: Danny Stammers op april 29, 2011, 03:01:13 PM
Ik heb nogsteeds op zoek naar een metalen schotel die goedkoop genoeg is om te vergallen voor een experiment :D

Ik heb geen idee hoe zo'n peltier werkt.. waar heb je een schotel voor nodig?

Araturo

ik ben nog een volkomen leek op het gebied van salamanders maar ben wel van plan ze te gaan houden...

zou het het genoeg koelen als ik mijn portable airco in mijn kamer aanzet (desnoods in de garage) want ik weet niet of die net zo goed koelt als een normale airco

A34

#23
Ik zal mijn oplossing ook maar even delen.  :)



Deze construcie koelt al gauw zonder fles 2 graden. In noodsituaties komt de fles van toepassing. Hoe minder de inhoud he meer en sneller de koeling. Raadzaam is wel een deksel te gebruiken op het terrarium om de koudere lucht vast te houden.

Ik gebruik het voor mijn salamandra's deze zomer. Met succes!!



En het is zeker nog te verbeteren!

A34

#24
Ik houd de dieren rond en onder de 20 graden ..Daar streef ik naar. Maar ik ben van mening dat het met wat andere techniek nog veel beter kan met dit lage watervolume. Met fles koelt het ongv 4 graden in totaal vergeleken met de buiten temp. Het verlies trouwens tussen water en terrarium is un half tot een graad.  

A34

#25
Het was vandaag een mooie zonnige dag hier in limburg. Met tot wel 28 graden(In de zon).

De kamertemperatuur. is nu:

24 Graden.

De temperatuur in mijn terrariums met koelsysteem:

20,5 Graden

Dat is al een winst van 3,5 graden!

Maar 20 graden is wat aan de warme kant. Voor een paar dagen is dat geen ramp, maar ik streef naar onder de 20 graden. Regelmatig zit de temp rond de 18, 19 graden (zonder ijsfles). Ik heb zojuist een ijsfles in de bak gelegd. Straks de onthulling!!  ;D




alphamale


A34

En het resultaat!!:

17,5 Graden ,Dat is dus nog eens een daling van 3 graden.


Een totale koeling dus van 6,5 graden!

Na 1 Graad daling kwamen de salamandra's al langzaam naar buiten:

Als dat geen blije gezichten zijn vreet ik een schep netje. ;D

bouffonne

Duidelijk happy faces ;D ;D ;D

A34

Na 2 uur was het ijs zo goed als weg. Om te kijken of ik er nog wat meer uit kon halen heb ik de fles vervangen door een nieuwe. De waterbak slaat nu ook condens van buiten uit.



De kamer temp is nu weer gezakt naar 23 graden.