Roodbuiksalamander/ vuurbuiksalamander

yipee-ki-yay

Hallo allemaal,

Ik ben zelf in het bezit van een aquarium met daarin axolotls. Nu is het zo dat ik een nieuw aquarium ga kopen van 80 cm. Ik heb in de winkel roodbuiksalamanders gezien. Kleine gladde zwarte salamanders. De verkoper vertelde dat het roodbuiksalamanders zijn. Nu kan ik hier vrij weinig over vinden op het internet maar de naam vuurbuiksalamander komt wel vaker naar voren. Is dit dezelfde soort? Hebben jullie wat meer informatie over de roodbuiksalamander? Hoeveel kan ik er in die baak plaatsen? Ik zag ze in de dierenwinkel in een aquaterrarium zitten. Sommige beestjes zaten op het land en sommigen zaten onder water. Wat kosten deze salamanders normaal. Ze vroegen er 7,50- euro per stuk voor. Voordat ik er aan begin wil ik er graag wat meer over weten. Dit heb ik bij mijn axolotls ook gedaan en daar gaat het erg goed mee. Hebben jullie misschien foto's van de roodbuiksalamander/ vuurbuiksalamander zodat ik 'm kan herkennen?

Groetjes Maarten

Steven DC

Hey,

Dit zijn waarschijnlijk Cynops oriƫntalis. Je kan ze in geen geval bij je axo's zetten en ik zou ze niet kopen. Dit zijn wildvangdieren die waarschijnlijk ziek zijn. Zoek maar eens op het forum onder "hulp bij zieke dieren".

Mvg Steven

yipee-ki-yay

Ik zet ze zoiezo niet bij mijn axolotls. Daar zitten alleen wat guppen bij. Ik zet ze in die nieuwe bak van 80 cm. Welke soorten salamanders leven EN op het water EN op het land? Ik wil namelijk salamanders die ook het land op gaan. Verder heb ik het liefste dat ze hetzelfde eten als de axolotl namelijk regenwormen en rode muggenlarven.

DannyS

De meeste salamanders zijn blij met rode muggenlarven en wormen. Hooguit moet je wat kleinere wormen voeren of ze in stukken knippen (smerig, ik weet het).

De soort die jij waarschijnlijk hebt gezien in inderdaad de cynops orientalis.
http://www.caudata.org/cc/species/Cynops/C_orientalis.shtml <-- engelstalige caresheet met foto's.

yipee-ki-yay

Ik weet het niet helemaal zeker. Ik zal bij de dierenwinkel er een foto van maken zodat ik ze kan laten zien. Deze zal ik dan deze week posten. Ik weet ook nog niet zeker of ik deze soort ga nemen. Misschien kom ik nog andere soorten tegen in een dierenwinkel of op marktplaats. Ik wil me er alleen eerst goed in verdiepen.

Bedankt voor de snelle reacties dusver.

DannyS

We zien de foto's wel verschijnen :)
Ik zag dat je een ander topic had geopend met vragen over welke soort een optie zou zijn voor jou, dus stel ik voor aan iedereen om daar met suggesties to komen, en dit topic te gebruiken voor de identificatie.

(sorry voor het moderator-gespeel :p)

Marielle

Wil toch nog even hierop reageren.

Maarten, mag ik je adviseren om je dieren bij kwekers weg te halen, bijvoorbeld mensen hier van het forum? Vaak zijn de salamanders in dierenwinkels wildvangdieren die lijden onder stress en ziektes mee kunnen dragen. Mocht het de vuurbuiksalamander zijn die je graag wil hebben, dan zijn er veel mensen hier op het forum die regelmatig nakweek aanbieden.

Groeten,
Marielle

Steven DC

Zoals Marielle zegt, koop ze van een kweker. Er zijn verschillende soorten "vuurbuiksalamanders" en regelmatig wel wat nakweek te koop. Door ze niet in de winkel te kopen, spaar je jezelf heel wat ellende uit!

Succes,

Mvg Steven