stelling..

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robkeulers

Ik kan voor een goede prijs aan een mooie 2e-hands visstelling komen zoals ze in de tropische vissenwinkels hebben. er is geen gezamenlijke waterdoorvoer (gescheiden bakken), dus dat is op zich mooi.



Het is een stelling zoals op het plaatje.

Nu heb ik huis gekocht, en vanaf deze winter plek zat voor een mooie grote stelling. De vraag is alleen: hoe praktisch zou een dergelijke stelling zijn?

Graag alleen reactie als je ervaring met stellingen hebt, of echt iets inhoudelijks nieuws te melden. Thanks!

petro pees

#1
Het is een kwestie van afwegen wat je zelf belangrijk vindt.Deze stelling heeft natuurlijk grote voordelen.
Het is helemaal "af".(qua zicht),is zoals je al aangaf niet van bak tot bak verbonden(zou best wel slecht wezen trouwens)en is daardoor ook van bak tot bak op een geheel eigen wijze in te richten.
Daar staat tegenover dat je weinig bovenruimte heb,waardoor het minder prettig is in onderhoudt.
Je moet elke bak afzonderlijk ontsnappings vrij makenen de temparatuur in dit soort stellingen is wat moeilijker laag te houden.(vooral belangrijk als je temp.gevoelige dieren houdt.)
Ik heb jarenlang met dit soort stellingen gewerkt en het was goed te doen(MET VIS!)De stelling die ik nu heb staan voldoet goed,ik zou zelf niet aan zo,n stelling beginnen.Hij zou wel goed voldoen voor juvenielen en larven,maar om daar nu een hele stelling voor aan te schaffen?
Voor jou blijft het toch de openingszin.
Petro
Tylototriton Shanjing

Steven DC

Hey Rob,

Heb geen ervaring met zulke stellingen, maar wat me wel al is opgevallen in de winkels is dat de bakken slechte verluchting hebben. Ook dit is belangrijk voor sommige soorten.

Rowan Willemsen

Citaat van: Steven D. C. op juni 05, 2009, 07:23:15 AM
Hey Rob,

Heb geen ervaring met zulke stellingen, maar wat me wel al is opgevallen in de winkels is dat de bakken slechte verluchting hebben. Ook dit is belangrijk voor sommige soorten.

Mee eens, ik heb dus een stelling, van 3 bakken en de luchtkwaliteit is inderdaad voor sommige soorten niet top.
De luchtvochtigheid komt bij mij niet beneden de 95% en er blijft een aardige hoge tempratuur in hangen.
Ik heb dit weten te verminderen door een afzuiginstallatie middels computervetilatoren te installeren, dat scheelt 2 graden.


Roel

Rob,
Het zijn pracht stellingen, echter net als wat Petro zegt bekijk wat je er mee wil doen.
Voor de opkweek van larven en volledig aquatiele dieren zijn ze ideaal.
De beluchting is per bak eventueel nog aan te passen op diverse manieren.
De bakken(aquaria) zijn aan de boven kant voorzien van dubbele schuif ruitjes waardoor het werken erin een beetje beperkt wordt.
Wat je wel kunt doen is voor de dieren met een water/land biotoop is de bakken wat veranderen zodat ze aan de bovenkant dicht zijn, wel een ventilatie strook inplakken van bv geperforeerd aluminium strips. En aan de voorkant voorzien van een schuif ruit.
Ik denk wel dat je snapt wat ik bedoel.
De hoge temperaturen in deze stellingen worden vooral veroorzaakt door de verlichting welke gebruikt worden in de winkels, TL-balken.
Dit kun je aanpassen door alleen de lampen boven de bakken te leggen en de VSA's elders onder te brengen zoals je vaak ziet losse schakel unit met lampen in de spat waterdichte doppen.
Ook kun je eventueel kiezen voor spaarlampen of PL verlichting.
Gr Roel

Tigra

#5
Momenteel maak ik werk van een stelling voor 3 bakken.
Vandaag mijn stellingske opgehaald.  Een frame uit vierkante
buisjes met verstelbare poten.  Daar komen dan betonplex platen in
met volglas bakken.  Filteren doe ik met externe gesloten filters.

Wanneer dieren in en uit de bak moeten, de substraatbodem eruit en erin, dan
is een stelling eerder onhandig.  Maar dat gewoon worden doe je wel zeker?

robkeulers

Ok, nieuw plan...

Ik koop een stelling die behoorlijke gewichten aan kan (250kg per plank), en maak daar zelf bakken bij.

Zouden jullie standaard bakken kopen/maken, of is een schuine voorruit beter?
Ben benieuwd naar jullie reactie!

alibombali

oooohhh..die stelling...ik ben al we-ken bezig met mijn nieuwe bakken (de mooiste van Europa, geheel van glas)
Ook ik stond op het punt om schuine voorruiten te maken (het staat wel leuk natuurlijk) maar heb daar van afgezien omdat het simpelweg ten kosten gaat van de capaciteit van je bak...

Coen Deurloo

Die met de schuine deksels blijf ik persoonlijk de meest fijne bakken vinden...misschien een gezonde mix van gewone Jewel-bakken voor je meer aquatische soorten, en schuine voorruit bakken voor (semi-)terrestrische soorten?

joost.v.wijk

ik gebruik al jaren standaard rechte bakken, volglas met aan de bovenkant, rondom een glazen strook van 5 cm, zodat de dieren er niet uit kunnen. Deze bakken heb ik gebruikt voor aqatische en terrestische salamandersoorten. Ik zie niet in wat de voordelen (of nadelen) zouden kunnen zijn van een schuine voorruit. Heb zelf meer het idee dit dit meer commercieel is


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo

Citaat van: joost.v.wijk op september 16, 2009, 06:42:23 PM
ik gebruik al jaren standaard rechte bakken, volglas met aan de bovenkant, rondom een glazen strook van 5 cm, zodat de dieren er niet uit kunnen. Deze bakken heb ik gebruikt voor aqatische en terrestische salamandersoorten. Ik zie niet in wat de voordelen (of nadelen) zouden kunnen zijn van een schuine voorruit. Heb zelf meer het idee dit dit meer commercieel is

De schuine voorruit bakken zijn naar mijn weten voornamelijk zelfbouw-bakken, ik denk dat daar weinig commercie bij komt kijken. Wat ik persoonlijk handig vind aan de schuine voorruit is het makkelijke voeren en verzorgen, zeker in een stelling, waarbij de ruimte boven een bak al snel krap kan worden.

DannyS

Kan je in die gevallen dan niet beter een terrarium kopen? (met zo'n schuifraam) Bij aquatiele soorten geeft dat een niet zo'n geslaagd effect uiteraard, maar bij terrestrische soorten zou dat toch moeten werken?

Coen Deurloo

#12
Dat zou ook kunnen voor landsalamanders of soorten die erg weinig water nodig hebben inderdaad, als je het geld ervoor overhebt, die bakken zijn meestal wat duurder :) Je kan er alleen zo weinig water in kwijt...wat dat betreft zijn de schuine voorruit bakken voor meer doelen inzetbaar.

DannyS

#13
Op marktplaats hoeft niets duur te zijn :D

robkeulers

Ik wil een stelling maken met eenheid, er mag best een afwijkend bakje bij staan, maar het moet er redelijk hetzelfde uit zien. Als ik via marktplaats allemaal oude meuk ga kopen krijg ik niet het plaatje wat ik zelf in gedachte had.