beplanting

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy

Wat zijn de beste planten die gebruikt kunnen worden voor het terrarium, er zullen best planten zijn die absoluut niet gebruikt kunnen worden, zoals bij de terrariums voor gifkikkers worden vele planten gebruikt kan zo iets ook gedaan worden voor salamanders ? ?


Harry

waternavel groeit zowel op land als water
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Roy van Grunsven

Harry, de plant die jij bedoelt is Grote waternavel (Hydrocotyle ranunculoides). De handel hierin en het bezit er van is verboden omdat hij een plaag vormt in sloten en weteringen.


Harry

#3
Dat wist ik niet maar je hebt gelijk. Ik heb echter de gewone waternavel Hydrocotyle vulgaris en die mag wel

zie grote waternavel

en

gewone waternavel
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Precies gewone waternavel word gewoon verkocht in tuincentra.

Roy van Grunsven

Maar gewone waternavel groeit weer slecht in het water en is dus minder geschikt.

Verder zijn veel aquariumplanten eigenlijk moeras planten en kunnen dus ook boven water groeien.

Coen Deurloo

Citaat van: Roy van Grunsven op maart 23, 2007, 08:29:46 AM
Maar gewone waternavel groeit weer slecht in het water en is dus minder geschikt.

Verder zijn veel aquariumplanten eigenlijk moeras planten en kunnen dus ook boven water groeien.

Ik heb laatst een stekje gekocht omdat ik het bij eric erg mooi vond, die overgang van water naar land. Bij hem lijkt het erg goed te groeien, Ik heb het buiten staan, daar groeit het momenteel niet zo snel voor zover ik kan zien. Een collega van me heeft het binnen staan (half in het water) en zegt dat hij nu al (binnen een paar dagen) duidelijke uitschieters ziet verschijnen, ook hij heeft de gewone waternavel.

max van den berg

#7
Waternavel lijk me een mooie plant voor in een bak.
Ik zit zelf te denken om een waterlelie in me bak te doen.
gewoon in een bloempot ofzo. heeft iemand hier ervaring mee of tips?


Roy

Waterlelie zou zeker heel mooi zijn, maar je zal best een grote bak nodig moeten hebben aangezien een waterlelie toch wel aardig groot zou kunnen worden. Wel handig dat de bladeren als rust plek kunnen dienen voor de salamanders. Zeker de mooite waard om het eens te proberen om een waterlelie te plaatsen in een aquarium.

rob

Er bestaat een waterlelie achtige voor in het aquarium. zie ook google images "Nymphaea lotus"

Nadeel is wel dat deze plant warmere temperaturen nodig heeft. Zelf heb ik deze plant jaren gehouden bij kamertemperatuur, maar liever heeft hij het nog iets warmer

max van den berg

Ik ga volgende week 2 soorten hallen en die in me bak doen.
In een bloempot met voedingsbodem (en wat turf) en grind.

- Nymphaea hybr. 'Caroliniana Perfecta' is winterhard. waterdiepte van 45 centimeter.
- Nymphaea tuberosa var. 'maxima' is winterhard. waterdiepte van 40 - 60 centimeter.

Kijk gewoon welke het beste doed en de andere zet ik dan in de vijver er bij.
Ik laat het jullie nog wel even weten!!

Roy

Max, ben benieuwd hoe ze het gaan doen in de bak, kijken of ze mooie bloemen gaan geven. Wellicht ga ik het dan ook proberen als ik een grotere bak heb gevonden.

Coen Deurloo

Pas op met de voedingsbodem, hier kunnen giftige stoffen inzitten. Ik weet niet hoe het zit met de voedingsbodem voor jou soorten, maar voorzichtigheid is gepast.

Qwertu

Citaat van: Max van den Berg op maart 30, 2007, 08:37:07 AM
Ik ga volgende week 2 soorten hallen en die in me bak doen.
In een bloempot met voedingsbodem (en wat turf) en grind.

- Nymphaea hybr. 'Caroliniana Perfecta' is winterhard. waterdiepte van 45 centimeter.
- Nymphaea tuberosa var. 'maxima' is winterhard. waterdiepte van 40 - 60 centimeter.

Kijk gewoon welke het beste doed en de andere zet ik dan in de vijver er bij.
Ik laat het jullie nog wel even weten!!

Dat zijn leuke planten die het (bij mij) best goed deden. Soort miniwaterlelie  ;)

kevin

Maar weet iemand nog een adresje waar ik eventueel waternavel kan halen of eventueel als ik weer is bij iemand langskom het bij diegene kan ophalen kan het hier nergens vinden op het moment namelijk.